Gå til innhold
Arkivverket

[#31241] Gulbrand Anders 1819 Sørum & Inger Marie Larsd 1823 Skedsmo


Gjest Morten Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Ringdal

Jeg prøver å finne foreldrene til dette ekteparet som giftet seg den 25.11.1843 i Nittedal. Link til familien i 1865-tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60218b.wc2&gardpostnr=450&personpostnr=4118&merk=4118#ovre>LenkeNoen av barna tok senere navnet Kartrud, og jeg antar derfor at jeg har funnet henns far:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette kan være Inger:INGER MARIA LARSDRChristening: 23 AUG 1824 Sorum, Akershus, Father: LARS LARSEN Mother: GOROE OLSDROg jeg fant en annen Inger født av samme foreldre noen år før. Det kan jo være at denne døde, og at de døpte den andre med samme navn. (???) INGER MARIA LARSDRChristening: 16 DEC 1821 Sorum, Akershus,Father: LARS LARSEN Mother: GOROE OLSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og dette KAN være Guldbrand:GULBRAND ANDERSENChristening: 12 SEP 1819 Sorum, Akershus,Father: ANDERS ANDERSEN Mother: KARI JANSDR Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Takk for tipsene, men jeg har sett på disse kandidatene tidligere. De er relativt sansynlige, men det stemmer ikke med den opplysningen jeg har fått fra familien at en av de skulle være fra fra syd-Europa.Jeg fant disse hos FamilySearch / IGI, er dette også din kilde ?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei MortenJa jeg fant de i FS/IGI. Men har du ikke tilgang til kirkeboken? Det er jo det sikreste.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Mjønerud

Gulbrand Andersen var født 1819 i Sørum. Foreldrene var Anders Andersen Skeastua født 27 mars 1780 i Sørum og Kari(Karen) Jansdatter Holst født 1779 i Fet. Disse opplysningene er tatt fra Sørum bygdebok bind 1 og Fet bygdebok bind 2. Gulbrand og Inger Marie Larsdatter flyttet 1853 fra Sørum til Ullensaker. Kari Jansdtr. Holst var datter av Jan Jansen Holst født 1746 fra Nerdrum i Fet og Olea Gulbrandsdtr. Asak født 1756 i Sørum. Jan Jansen igjen var sønn av lensefut Jan Tomassen Holst født 1703 i Fet og Mari Arnesdtr. Meldal fra Kongshaug, Grue, Solør. Disse bodde på Bingen i Sørum og vil bli omtalt i bygdebok bind 2 som utkommer i desember 2005. Vedrørende mulig sydlansk avstamming: Foreldrene til lensefut Jan Tomassen Holst skal visstnok være Tomas Hansen Holst født ca. 1681 på Flateby i Ullensaker og ei Andrine Barclay visstnok født i England. Hvis det er riktig at Gulbrand Andersen (Larsen??) er sønn av Lars Botolfsen Karterud (og far til Inger Marie Larsdtr.) i Skedsmo da er kona Mari Paulsdtr. født ca. 1770 fra Melby i Skedsmo. Foreldrene hennes er da Paul Jensen Melby og Siri Jensdtr. Skrimstad i Skedsmo. Dette i henhold til opplysninger tatt fra Skedsmo bygdebok. Foreldrene til Lars Botolfsen var Botolf Olsen Åmål fra Nannestad og Mari Gulbrandsdatter Kråkerud i Skedsmo. Disse bodde på Kråkerud men flyttet etterhvert til Karterud.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Knut, takk for mye informasjon. Men det ser ut som om du har 2 kandidater på foreldrene til Gulbrand Andersen. Jeg oppfatter at de første setningene angir hovedkandidaten.På sluttet skriver du: 'Hvis det er riktig at Gulbrand Andersen (Larsen??) ....', er dette samme Guldbrand ? Jeg tror at denne Gulbrand (Larsen) Andersen er tvillingbror til Lars Larsen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10231.wc2&gardpostnr=60&personpostnr=1424&merk=1424#ovre>LenkeJeg har antatt at det er Inger Marie Larsd som er datter av Lars Larsen Karterud, som igjen er sønn av Lars Botolfsen Karterud. Årsaken til denne antakelsen er at det i 1865-telllingen er angitt at Botolf Lars er konens farsbroder og bor sammen med Inger Marie og Guldbrand :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Mjønerud

Her kommer en rettelse på mitt første innlegg som da utgår(det gikk litt fort):'Gulbrand Andersen var født 1819 i Sørum på garden Skea lille. Foreldrene var Anders Arnesen Skeastua født 27 mars 1780 i Sørum og Kari(Karen) Jansdatter Holst født 1779 Nerdrum, Fet. Disse opplysningene er tatt fra Sørum bygdebok bind 1 og Fet bygdebok bind 2. Gulbrand og Inger Marie Larsdatter gifter seg 1843(din opplysning)i Nittedal og flyttet 1853 fra Sørum til Ullensaker. Kari Jansdatter Holst var datter av Jan Jansen Holst født 1746 på Nerdrum i Fet og Olea Gulbrandsdatter Asak født 1756 i Sørum. Jan Jansen igjen var sønn av lensefut Jan Tomassen Holst født 1703 i Fet og Mari Arnesdtr. Meldal fra Kongshaug, Grue, Solør. Disse bodde på Bingen i Sørum ei tid og vil bli omtalt i bygdebok bind 2 som utkommer i desember 2005. Vedrørende mulig sydlansk avstamming: Foreldrene til lensefut Jan Tomassen Holst skal visstnok være Tomas Hansen Holst født ca. 1681 på Flateby i Ullensaker og ei Andrine Barclay visstnok født i England. HVIS det er riktig at Lars Larsen virkelig er sønn av Lars Botolfsen Karterud (og far til Inger Marie Larsdtr.) i Skedsmo da er mora Mari Paulsdtr. fra Melby (39 år i 1801) i Skedsmo. Foreldrene hennes er da Paul Jensen Melby og Siri Jensdtr. Skrimstad i Skedsmo. Dette i henhold til opplysninger tatt fra Skedsmo bygdebok. Foreldrene til Lars Botolfsen var Botolf Olsen Åmål fra Nannestad og Mari Gulbrandsdatter Kråkerud i Skedsmo. Disse bodde på Kråkerud men flyttet etterhvert til Karterud.'Hvem som var mor til Inger Marie og kone til Lars Larsen vet jeg ikke. Hun var nok ikke fra Sørum (Kanskje fra Skedsmo eller Nittedal?). Men i 1834 hadde Lars Larsen følgende barn i live i henhold til min database: Ole Peder 9 år, Nils Anton 5 år, Lars Martinius 1 år, Inger Marie 11 år, Kari Johanne 7 og Mari Lovise 4 år. Kan ikke si hvor jeg har disse opplysningene fra(trolig står det i bygdeboka for Skedsmo under Karterud)så du får ta det for det det er. Trolig het kona Guro Olsdatter. Ref. innlegg 2.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Takk for hjelpen så lang, da anser jeg at Gulbrands forfedre er funnet.Men når det gjelder Inger Marie Larsd, så skulle jeg gjerne fått bekreftet at kandidatene i innleg nr 2 er riktige. Siden jeg har ikke tilgang til kirkebøkene, er det noen som kan finne vielsen mellom Guro Olsdr og Lars Larsen, og dermed angivelsen av deres foreldre ?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen på F.S. Riktignok står ikke forledrene deres oppført her, men det er tydelig at denne vielsen kan finnes i kirkebøker.LenkeFår håpe noen har tilgang til dem.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Vielsen i innlegg nr 12 skjedde i 1804, mens i innlegg nr 8 så er de 6 barna til Lars Larsen født i perioden 1823-1833. Det er vel lite sansynlig at det gikk 19 år fra vielsen til første barn, og så få 6 barn i en 10-års periode deretter.Jeg tror derfor at innlegg 2, 9 og 11 ikke er de riktige personene.Det er mulig at årsaken til at det er vanskelig å finne kona til Lars Larsen Karterud, er at hun kanskje er fra et annet land, og dermed et annet trossamfunn. Kanskje de ikke giftet seg i kirka..! Kanskje denne personen er fra syd-Europa, ihht antakelsen om at en av de fire personene i innlegg nr 1 ikke var norsk.Venter i spenning. MortenSynspunkter eller andre innspill ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Mjønerud

Vielsen i 1804 var mellom Lars Larsen Lystad født 1777 og Guro Olsdatter Merli født 1786. De fikk mange barn mellom 1805 og 1827, bl. a Lars Larsen Lystad født i 1817. Han gifter seg 1848 med Anne Margrete Hansdtr. Kuskerud fra Sørum. Lars og Guro er nok også foreldrene til barna nevnt i innlegg 2. Dermed tror jeg vi kan anse det som lite sansynlig at kona til Lars Larsen Karterud het Goro Olsdatter.At kona var fra syd-Europa: Det er så langt ingen ting som peker i den lei med hensyn på barnas navn. Hvis vi er på rett spor med hensyn på Lars Larsen Karterud sine barn jeg nevner i inlegg 8, så har alle barna fått trauste norske navn som var vanlig på den tida. Det er nok Barclaydama som har blitt litt sagnomsust i slekta med tida.Jeg har et forslag som er mer realistisk: Kona var fra Haugsholen i Skedsmo, het Mari Nilsdatter og født ca. 1802. Hennes foreldre var Nils Olsen Haugsholen født ca. 1754 og Anne Kristine Pedersdtr. Fletstein født 1762 i Skedsmo. Mari Nilsdatter ble iallefall gift med en Lars Larsen. Her ser det iallefall ut at oppkalling har skjedd. Ikke med alle, men i 1834 kunne enkelte barn allerede være døde som små. Det er plass til slike i barneflokken. Men ta kun dette kun som et tips. Kirkeboka i Skedsmo har nok svaret her og den har ikke jeg tilgang på.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Vil bare nevne, alle kirkebøker kan lånes inn til det lokale bibliotek,og studeres der.Dette er gratis for låner. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Knut, dine innlegg nr 8 og 14 var BINGO...! Dette fordi jeg i mellomtiden har lett i gamle fotografier for denne delen av familien. På et av de fant jeg et eldre par på 70 år og på baksiden står det: 1 Gulbrand Skjelleli..e, Nitedal. 2 Marie født Hoksholen, Skedsmo. 3 Aaldemor til Sigurd.De to første linjene passer nærmest perfekt på hva du har funnet: 1 Gulbrand Andersen, født på Skea lille, Sørum. 2 Mari Nilsdatter, født på Haugsholen, Skedsmo. Tredje setning er derimot da litt feil, disse to er da morfar og mormor til Sigurd (Sigurd er min bestefar).Da anser jeg denne saken som oppklart. Tusen takk for hjelpen, dette medførte at samtlige av mine aner nå er ført tilbake til ca 1750 eller tidligere.Håper at jeg kan yte hjelp tilbake en annen gang.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.