Gå til innhold
Arkivverket

[#31244] Maria Magdalena Borse gift med Hans Mathisen Rakkestad


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Fredrik Jochumsen Borse og Maria Magdalena Juliane von Storm fikk datteren Maria Magdalena Borse i 1754 Skotsberg,Aremark. Hun gifter seg 1791 i Rakkestad med Hans Mathisen født 1762 Bjørnstad,Rakkestad. Sønn av Mathis Hansen og Inger Olsdtr.Er det noen som kjenner til Hans Mathisens foreldres opphav?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Hans Mathisen m. fam i 1801.LenkeHar ikke greid å finne opphavet til Mathis Olsen og hustru Inger. På Bjørnstadgårdene i 1662-66 finner jeg ingen som kan knyttes til Mathis Olsen. ( Kun en ung Hans som kunne vært oppkant senere ?)Kirkebøkene har jeg dessverre ikke tilgang til.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tror det lønner seg å ta en titt etter Inger Olsdatter på gården Nordby i Rakkestad. Jeg finner henne på FS i første ekteskap med det navnet - ved barnefødsler.Hun giftet seg temmelig sikkert igjen (3.gang) med Aslach Olsen Nordbye:IGI Individual Record FamilySearch™ Ole Nordby Aslaksen MaleEvent(s): Birth: 21 OCT 1781 Rakkestad, Ostfold, Norway Christening: Death: 12 NOV 1867 Rakkestad, Ostfold, Norway Parents: Father: Aslak Nordby Olsen Family Mother: Inger Søndre Bjørnstad Olsdatter LenkeDette var vel et 'fornuftekteskap', og kanskje også et søskenbarngifte.Det er mye skrevet om Fredrik Borse og hans barn i flere slektsbøker her sør i Østfold. Jeg vil ikke tro det kan være så vanskelig og finne ut av dette.På Bjørnstad søndre 1722 var oppsitteren Niels Olsen, eier Rakkestad kirke og Erik Finnestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Gunn.Fant på FS at Inger Olsdtr.NORDBY,1. gang hadde vært gift med Erik Evensen S. Bjørnstad ( 19 aug. 1755 ) gift 2. gang 6 jan 1759 med Mathis Hansen. Mathis ser ut til å være født 1711 Holen,Rakkestad sønn av Hans Hansen og Berte Olsdatter.Håper at dette stemmer. ( Har bestilt kirkebøker for Rakkestad )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Liv , har du noen tips om hvilke bøker den etterlyste Hans Mathisen og Maria Magdalena Borse kan være nevnt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På gården Hoellen (ligger ved Haldengrensa ved Glomsrødsjøen) var Hans Hansen oppsitter og eier ved Skattemanntallet 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg synes du skal ringe Historielaget i Rakkestad Kommunehus (Underhuset). Be om å få snakke med Eva Bjørnstad. Hun vet masse, og bor og driver dessuten gården Bjørnstad søndre.Hun er en kjempekoselig dame og er å treffe mellom klokka 9 - 1300, tlf 69 22 56 64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Rita :)Jeg har ingen flere opplysninger om Hans Mathisens opphav, men iflg. boka 'Slekta vår' av Rubert A. Kleiven, ble Hans Mathisen f. 1763 Søndre Bjørnstad, Rakkestad.Maria Magdalena og Hans var bosatt Holene i Rakkestad, og de fikk 3 barn og en stor etterslekt. En av etterkommerne står fortsatt som eier og driver av gården Holene.Maria Magdalena Fredriksdatter Borses far Fredrik Joachimsen Borse ble f. 1712 Solum i Telemark. Han ble begravet 27.april 1762 Aremark.Hans foreldre var Joachim Halvorsen Borse. Telemark, og Charlotte Amalie Arnold, Telemark.I likhet med sin slekt forøvrig gikk Fredrik en militær løpebane. I Ovenstads Militærbiografier heter det bl.a om ham: Han var sersjant, fenrik, secondløytnant. Tok avskjed året 1741.Han gjorde tjeneste ved forskjellige infanteriregimenter. Før giftermålet var han bosatt på Øvre Hornes i Skjeberg.En tid etter giftemålet flyttet han og familien til Aremark.1. august 1737, 25 år gammel, ble han gift med Maria Magdalena Juliane von Storm/von Meyer. Bryllupet sto på Østby gård i Skjeberg, den gang en offisersgård.Maria Magdalena Julianes fødselsår er ikke helt klart. Trolig var det året 1719.Hun var omlag 18 år da bryllupet fant sted. Hennes foreldre var av adelsstand, og hennes forfedre over flere generasjoner var offiserer.Hennes far het angivelig Adolph Carl von Meyer. Moren het Elisabeth Augusta von Storm. Hun var av svensk adelsslekt.Da Maria Magdalena Juliane ble konfirmert i Kristiansøe kirke i Skjeberg, er hun innført i kirkeboken med etternavnet von Meyer.Da hun giftet seg i 1737, er hun derimot innført med etternavnet von Storm.Som en kuriositet nevnes at Maria Magdalena Juliane og Fredrik fikk sitt første barn dagen etter bryllupet.Deres første fire barn ble født i Skjeberg. Det betyr at de flyttet til Aremark omkring året 1745. Der eide de gårdene Mosserød og Skotsberg.Joachim Halvorsen Borse ble født 1681 Ulefoss, død 9.april 1739, Fjære gård. Hans foreldre var Halvor Sørensen (Søfrensen) Borse, Ulefoss og Margrethe Joachimsdatter Lobes, Oslo.Joachim ble gift 13.desember 1703 med Charlotte Amalie Arnold f. 1685 i Porsgrunn, død 1759 i Porsgrunn.Charlotte Amalies foreldre var Johan Arnold født i Tyskland, og Gjertrud Iserberg født i København. (Om disse finner du mer på Dis-treff under slekter: Arnold, i et innlegg jeg besvarte der)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg kom i skade (innlegg 8) for å skrive at gården ”Hoellen” ligger ved Glomsrødsjøen. Gården Holen ligger riktignok der, men det er ikke på den Hans og Maria Magdalena levde. Den ligger lenger nord i kommunen. Dette har jeg nå fått vite. Holen og Holene, fort gjort.Maria Magdalena Borse døpt 23.6.1754 i Aremark, døde som husmor på gården Holene i Rakkestad. Hun regnes som stammor for den nålevende slekt på gården (skrevet 1914). Hun omtales flere steder i boka; Rakkestad Herred 1814-1914 (Frhald 1914) av Torleif H. Toftedahl og Carl M. Krosby. Som ugift var hun husbestyrinne hos oberst von Bierch på Herrefosser (Rstad), og nevnes alltid som jomfru Maria Magdalena Borse.Dette er ikke akkurat hva du spør etter. Jeg har opp gjennom årene ofte ”støtt borti” etterkommere av Fredrik Borse i Degernes og Rakkestad-litteraturen. Akkurat hvor kan jeg ikke si deg, jeg har vel ikke lagt altfor stor vekt på dette. Men jeg vet at Rakkestad Historielag har arvet alle papirene etter Anna Sønstegaard, som i alle fall i en av sine to bøker om slekter i Degernes og Rakkestad hadde noe skrevet om familien Borse. Der må det vel mulig finnes noe.Jeg har feid gjennom disse Rupert Kleiven bøkene noen ganger, men er det kildehenvisninger der? Ettersom han har skrevet en del om Borseslekta i Aremark og Rakkstad, kan jo disse kildene være nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk til dere begge for svar!Jeg jobber med 'saken',men det er foreløbig ikke lett å finne ut av Mathis Hansens foreldres avstamning. Takk Liv for tipsene om litteratur og Eva Bjørnstad.Maria Magdalena Borse sin bror, Fredrik Christian Borse var gift med Sidsel Simensdatr. Næristorp. Hun var datter av Simen Taraldsen og Anne Aslaksdtr. Fredrik og Sidsels datter Anne Maria ble gift med Peder Olsen Skjørtorp.(Som jeg også har aner til)Fant denne siden med bla. bilder.: http://www.pinaas.no/slekt/dingtorp.htm#johannesRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.