Gå til innhold
Arkivverket

[#31245] Johan Arne Meyer prost i Lenvik 1730 åra


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Lurer på om noen har oversikt over hans etterslekt. Jeg mener han er født i Bergen mai 1698 døpt KK 13/5-1698 av foreldre Christopher Meyer og Martha Sophia Jansdatter Hind.Han var gift 1:med Sidsell Katrine Andreasdatter Tønder og hadde med henne tre barn:Anne Sophia f.1729,Martha Sophia f.1735 og Christopher f.1741.I annet ekteskap med Anne Sofie Heggelund skal han og ha fått tre barn.Der vet jeg foreløpig om datteren Sidsel Katrine. Håper noen har litt mer oversikt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Meyer og hans to koner nevnt [url="http://www.geocities.com/bernt_jenssen/Prestene.htm>LenkeDette er vel i så fall dåpen i Korskirken, Bergen Lenke Her m/fadderne LenkeDette er litt på siden, men finner Johan Arnt Meyer nevnt i register for tingbøker for LenvikLenke, Lenke og Lenke Tingbøkene er for øvrig trykt LenkeHer er det henvisning til skiftet etter Johan Arent Meyer, f. i Bergen, d. 1759 i Lenvik Lenke. Her er det henvisning til skiftet etter Sidselle Cathrine Tønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er det blitt en sammenblanding av Martha Sophie fra 1.ekteskap og Sissel Katrine fra 2.ekteskap. Det må da være feil i Karlsøy bygdebok, eller hva? Og det er vel de samme opplysningene som du har fra før, går jeg ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Grete og Åse . Takk for innspill. Jeg har jo det meste av det som finnes av avskrifter fra Lenvik. De har jo der laget en bok med utdrag av skiftene etter noen 'store' personer i området og en med kirkebokavskrifter bl annen etter Johan Arnt Meyer.De har vært til stor hjelp . Jeg har nu løst et av mine store spørsmål: Hva fikk min ane Dirich Echof Jansen f.1756 Bergen, til å reise nordover til, av alle steder, Leikvik i Torsken??Han hadde slekt der.Jan Arent Meyer var onkel til Dirichs far. Hvis Jan Arent har barnebarn så er de tremenninger til Dirich.Og sorenskriveren Kierumgaard er vel og en slektning, da det i Bergen er forbindelse mellom Kierumgaard og Echof. Dette siste er vel ikke helt ferdig forsket.Så det hadde vært greit å vite om det var etterslekt etter Jan Arent Meyer. De flyttet vel til Troms(ø)? Så jeg trenger litt hjelp der om barnene døde ut i Troms eller flyttet andre steder.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Både i 1763 og i 1769 bor enkeprostinne Mejer på Storsteinnes i Tromsø med sine to døtre Martha Sophie og Cesilie. Alle tre barna fra 1.ekteskap levde ved morens skifte i 1748, men hvor de to andre er blitt av, er vanskelig å si. Anne Sophie Heggelund må jo ha vært over 45 år når hun giftet seg, så det er jo begrenset hvor mange barn hun kunne ha fått. De må vel være født i Lenvik, men kanskje konfirmert i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har notert følgende om Johan Arent Meyer i hans to ekteskap.Gift 1:30/1-1728 Sidsel Katrine Andreasdatter Tønder. Notert 3 barn:Anna Sophia f.1729 Vang, Martha Sophia f.1735 Vang og Christopher f.1741 Vang.Gift(dato ?) 2: Anne Sofie Heggelund f. Tussøya. Notert med tre barn, hvorav kun Sidsel Katrine er nevnt.Vet ikke om hun er født i Lenvik.Hadde håpet det var noe å hente i Tromsø.Mulig jeg må ringe de som har skrevet bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Terje (innlegg 7), hvem var foreldre til Jan Echoff, far til Dirich f. 1756 ? Og hvordan er Jan (Johan) Arent Meyer han onkel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Åse (innlegg 8), siden du vet omtremt når Anne Sofie Hegelund fra Tussøy (Johan/Jan Arnt Meyer's 2. kone) er født (omlag 1700?), så vet du kanskje også hvem som er hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per. Jan Janson f.1715 døpt 26/2-1715 NK gift 15/11-1747 NK med Weinche Catharina Benonisdatter Echof f.jan 1724 døpt 29/1-1724 DK er foreldre til Dirich Echof Jansen f. 1756 døpt 30/1-1756 NK, død 1811 Leikvik ,Torsken, Senja. Jan Hanssen død 1730 begravet 30/1-1730 NK gift med Agnethe Lisbeth Christophersdatter Meyer født juli 1686 døpt 18/7-1686 KK er Jan Jansons foreldre. Jan Hanssen er sønn av skipper Hans Hanssøn,født ant.Bergen(mulig han som tar borgerskap 4/4-1689) og Karen Bendixdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I Manntallet 1769 er prostinne(Anne Sophia) Mejer oppgitt å være 68 år, så derfor må hun vel vvære født rundt 1701 eller litt senere. Jeg kjenner ikke hennes farsnavn, men på Tussøen i 1701 finnes lensmann og jekteeier Jon Hansen og jekteeier Ole Hansen (brødre?). Presten ble nok gift med en dame fra det øvre sosiale lag, så en jekteskipperdatter var vel et høvelig parti. Men dette er ren spekulasjon!! Så er spørsmålet: Var disse Hansen eller konene deres av Hegelund-ætt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Maria Jørgensen

Er det noen som vet med sikkerhet hva farsetternavnet til moren til Johan Arnt Meyer var? Noen steder er hun skrevet som Marthe Sophie Jansdatter Hind, men over vigde i Bergen 1663-1816, finner jeg henne oppført som Pedersdatter Hind.Vet noen hvem hennes foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg har bare det Olaf Sollied og P R Sollied skriver i BHF skrifter ne 29/30 1923-1924 side 219 om Bergens Bartskerere og kirurger. Christopher Meyer var gift 2 i KK 10/9-1696 med Marthe Sophie Hind,dtr av Peter Hind. Men jeg ser at da de har barn til dåp KK 13/5-1698 står det Jansdatter Hind.Har ikke sjekket Sollieds arkiv om de har den grenen lenger bak. Men det lar seg jo gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med noen Meyer med kildehenvisninger:1)En dansk slekt som stammer fra Melchior Iffersen, død 1612 som sogneprest til Aggersborg i Jylland. En gren kom til Norge med hans sønnesønn, fogd i Strinda Hans Edvardsen Meyer, død 1688.Kilde : Meyer : Den dansk-norske Slægt Meyer ( 1926)2) Føres tilbake til Kirurg i Helsingør Christopher M. død 1740.Kom til Norge med hans sønn Abraham M.( 1720 - 1786 ),prost og sogneprest til Bolsøy.Kilde: W. Brandt . Slækten Benkestok ( 1904 )3)Kom til Norge fra Tyskland 1752 med kjøpmann i Bergen, Ehrenreich Hinrich M.( 1734 - 1818 ). Eldste kjente stamfar, Christopher M. ca 1635 - 1691 ),var prest i Bernitt.Kilde : Th. Reusch :Familien Meyer og Jordan i Bergen ( 1951 )4)En anen slekt av tysk herkomst innvandret til Bergen 1772 med kjøpmann Gerdt Hinrich M. ( 1755 - 1838 )Kilde :W.Brandt: Stamtavle over Legatfamiljen Meyer ( 1871 )5) ' Christiania-slekten M.' Eldste kjente stamfar, høker i Christiania, Peder Christensen ( 1701 - 1773 ),var født i Fron i Gudbrandsdalen.Kilde : A. Skjelderup :Christianiafamilien Meyer ( 1920 )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Har vert på arkivet. Det var bra med Hind, men lite om Peder. Det står :Peder Hind prest i Tranøy i Nordland.Nevnt i skifte efter Hans Brose 23/7-1746 og er svoger av enken Alida Johansdatter. Og var han prest skal det vel stå om han var gift og hvilke barn han har i Tranøy.Jeg skal sjekke litt til M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Skrolsvik

Dette var ikke lett. Jeg har nu fått skifter og lest de. Etter Johan Arnt Meyer lever enken og tre barn.Martha Sophia,og Christopher er da og av første ekteskap nevnt. Av annet ekteskap er det kun nevnt Sidsele Katrine. Disse tre og moren arvet.Moderen 351 rdl 2, Martha Sophia 87 rdl 5,Christopher 175 rdl 4, og Sidsele Katrine 87 rdl 5. Men hvor ble barnene av etter hvert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Takk skal du ha Berit. Av dette kan vi vel slutte at det ikke er etterkommere av noen av barnene til Johan Arent Meyer, med untak av en datter av Jacob S Bang og Cecilie Catharina Meyer. Men hun døde antagelig ung. Det var en Christopher Meyer i Svolvær død 1780, men han skal vistnok være en Sindeler sønn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.