Gå til innhold
Arkivverket

[#31250] Bridt Hendriksdatter f 1793, gift Kanestrøm og døde i Jutvika i Straumsnes MR


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe til med opphavet til nevnte Bridt. Hun skal være født ca 1793 og skal komme fra Gammel P Geilen under Skeidsvoll i Straumsnes ( Bygdabok for Straumsnes). Jeg vet at hun var gift og fikk et barn sammen med Josva Olsson Kanestrøm.( Josva var født 27/8 1805 Halle gård i Stangvik? Barnet het Ole Josvason og f 2/10 1835. Josva omkom under kullsegling i april 1862. Mens Bridt døde i Jutvika i 1859. Men hvem var opphavet hennes? Har søkt i FT 1801 for Møre og R. Finner t0 i passende alder:1.Bridt Hendriksdatter 2 år (alder stemmer ikke). Bor på Glærum I Surnadal og er morens datter utenfor ekteskap.2. Bridt Hendriksdatter 6 år oppholder seg på Stangvik Prestegård. Foreldre Henrik Arntsen 40 år betler og fattiglem. mor Christie Olsdatter 30 år med barna Bridt 6år Aud 4 år og Marit 2år. Den siste Bridt er kanskje den rette, men det kan være andre Håper noen kan bidra med opplysninger mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei BjørnVed søk på FS finner jeg bare en, og det er det siste alternativet du har.Hun er døpt februar 1795, men kan selvfølgelig være født 1794.BRITH HENRIKSENChristening: 01 FEB 1795 Stangvik, More Og Romsdal,Father: HENDRIK ARENTSEN Mother: CHRISTI OLSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den damen Lars Ove har funnet.LenkeDet var ikke andre som kunne passe i alder.Fant ikke noen 1801-telling for området, og da blir det ikke lett om du ikke får noen til å slå opp i bygdebøker.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Josva Olsen i 1801 tellingen.Han er oppgitt til å være 1 år . Det passer ikke så godt med han som skulle være f. 1805, men det er vel samme gårdsnavn?LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei Bjørn! Du kan sjå meir om Henrik Arntson i bind 1 av Stangvikboka (heimar og Ætter) side 334, Gråva på Kvenna.Med helsing Endre i Rabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Takk for bidrag alle sammen. Lars Ove jeg tror at det er denne Bridt som er mest sannsynlig. Gunn noen av dine opplysninger hadde jeg, noen er nye. Innlegg nr. 5 tror jeg ikke er riktig Josva.Men det er riktig gard. Timan Mariusen ( tror det er Markusen) er ganske riktig bestefar til Josva. Men jeg tror det er minst to. Mor til den Josva jeg er ute etter heter Ingrid Olsdotter og kommer fra Øyen i Surndalen. Faren er Ole Timannson, bror til Ingrid Timannson. Jeg vet ikke om hun hadde en sønn som het Josva, men det ser slik ut. Ole Timannson hadde antagelig flyttet hjemmefra i 1801. Han var født ca. 1776 og Ingrid i folketellinga var født ca. 1773.Endre, jeg skal låne boka på bibl., men har du noen oversikt om at denne familien havnet ut fjorden og i Straumsneset? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ingrid Timannsdotter Halle, f. 1773 i Todalen, dotter av Timann Markusson Halle, Austistua, seinare husmann på Bakken f. 1749 og kona Maret Olsdotter, f. ca. 1736 -'Spauk-Maret' Ingrid hadde sonen Josva Olson, f. 1800. Han vart gift med Brit Henriksdotter Grova frå Kvenna og dei har vel budd på Kanestraum. Han kalla seg og Josva Hals. Viser til bind 2 av Stangvikboka, side 374. Ola, far til Josva finn vi vel i kyrkjeboka for Stangvik. Ingrid Timannsdotter vart gift 1814 med Ola Gregoriusson Orahaug (Greusson)i Stangvika, og sonen Josva vart truleg med ho dit.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Eg var nok litt snar i siste innlegget. Josva Olson, f. 1805 var son til Ola Timannson Halle,Bakken (bror til Ingrid Timannsdotter) og Ingrid Olsdotter frå plassen Reiten under Øya i Todalen. Dei budde først på Hals, sjå Stangvikboka, bind 2, side 174. Det var nok denne Josva,en som vart gift med Brit Gråven.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Endre. Takk for innspill. Siste innlegget ditt stemmer bedre med mine notater.Så det er nok to søskenbarn som het Josva. Står det noe om hvor Henrik Arntson og Christie Olsdatter kom fra i bind 1? Jeg skulle gjerne hatt ei sikker kobling om at det er riktig Bridt Henriksdotter. I gards og ættesoge for Straumsnes II s. 125 står det bare at hun kommer fra Gammel Pe- Geilen under Skeidsvollen. Slår jeg opp der står at det bare kjennes til enkeltpersoner derifra. Så det jeg lurer på er om Henrik Arntson kom dit med sin familie og bodde der ei kort stund? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Henrik Arntson var gift 1797 med Kristi Olsdotter Ohren, f. 1771. Han kalla seg da Åkvik. Dei budde først i Hunnesset. Sjå Stangvikboka, bind 1, side 416. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.