Gå til innhold
Arkivverket

[#31251] Tomas Andersen Øverdal (1722-1802) og hans barn


Gjest Knut Riksen jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr.

Thomas Andersen Øverdal (f 1722-d 1802) var gift to ganger. Første gang med Berit Eriksdatter fra Forsenget (f 1727-d 1772). Andre gang med Anna Gabrielsdatter (f 1737 - d ett 1801). I folketellingen av 1801 er han bosatt på Øverdal i Rana. Han skal ha hatt en rekke sønner og døtre, som bla er gjengitt i Mormonerbasen, men er det noen som har en mer sikker oversikt over disse, og når de levde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Thomas og kona i 1801 på Dahl Øver i Rana [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11833&gardpostnr=176&personpostnr=2463&merk=2463#ovre>LenkeI FS/IGI finner jeg sønnene Kristoffer, f. 5.3.1774 og Gabriel, f. 1776. Førstnevnte skal være død i 1832, den andre død ca. 1850. I 1801 skal Kristoffer være 27 år, og Beitstaden i Nord-Trøndelag finner jeg en husmann og nasjonal soldat på 28 år Lenke.Dette kan kanskje være sønnen Gabriel blant tjenestefolkene på Stien i 1801 Lenke.Du har rett i at FS ikke er feilfri, men for oversiktens skyld, legger jeg inn de barna jeg har funnet der med foreldre Thomas Andersen og Berit (Berte?) Eriksdatter – forutsatt at dette er det samme ekteparet og dette er navn du kjenner igjen: Dordi, 1748 Lenke. Kanskje dette er Dordi / Dorothea i 1801 Lenke Golla, 1750 Lenke Anders, 1752 Lenke. Alderen avviker her med et par-tre år, men denne Anders Thomasen har en datter som heter Biritthe – oppkalling etter farmor Berit Eriksdatter?? Lenke Erik, 1754 Lenke Anne 1756 Lenke. I 1801 finner jeg to Anne / Anna som er 45 år i Rana Lenke og Lenke. Det er jo mulig at den siste kandidaten er aktuell; hun har også en datter kalt Biritthe… Elen Johanna,.1759 Lenke Berte, 1761 Lenke Sakarine, 1764 Lenke. Det er vel hun som er gift og bosatt på Stien i 1801, hvor Gabriel er tjenestedreng Lenke Abelone, 1766 Lenke. Dette kan være Abelone i 1801 Lenke. En av hennes døtre heter Biritthe… Maren, 1769 Lenke. I 1801 skal denne Maren være omkring 32 år; den eneste Maren Thomasdatter jeg finner i Rana i 1801, er 27 år, så det spørs om dette er den rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Ja, dette er også den oversikten jeg har funnet, samtidig som noen oversikter ikker er like komplette på FS. Kan også bekrefte at det er den Anna (f 05.09.1756) som er gift med Henrik Christensen på Skånseng (24.05.1779) i Rana som er rette Anna til Thomas og Berit (hun er min 3. tippoldemor).Når det gjelder Elen Johanna skulle jeg også få bekreftet om det er den samme som er oppført på Feøya utenfor Nesna i 1801 tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=gardsnavn&pgj=282&teljing=ft1801&filnamn=f11828.wc2&amt=18&funnenr=388>LenkeI årbok for Helgeland 1999 står følgende om hennes ektefelle Hils Hanssøn, som også kan bekrefte denne knytningen: 'Han var en stor og sterk kar, og hadde vært i lendehvernet i Sydnorge, og slaas med Svensken i sine unge aar. Han hadde baade gevær og sabel, saa Hugløyværingene turde ikke spøke med han, og saa hadde han prprietæren eller krigsraaden på Dønnes paa sin side. ' (sitat fra Peder Tønder) På sine reiser som skatteoppkrever for krigsråden (Coldevin på Dønnes) møtte Nils den staute piken Elen Tomasdatter fra Dalsgrenda i Rana. '..meget flink aa væve tøi og skrive kunne hun ogsaa, hvilket var meget skjelden på denne tid 'I tilfelle finner vi hennes etterslekt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Her er dåpsdatoene fra kirkeboka og der barna gift og bosatt er fra skifte til Thomas. 2.ekteskap og barna der har jeg ikke sjekket med kirkeboka.Thomas Andersen og Berete Erichsdatter er mine 3.tippoldeforeldreThomas Andersen f. 1722 på Øverdal dp.20.s.e.trinit i Hemnes kirke. Skifte på Øverdal 1802.gift 1.okt.1747 i Mo kirke medBerete Erichsdatter f.1748 på Forsenget, dp. i Hemnes kirke Fest.Anunne Maria. død på Øverdal 5.juli 1772Barn:1. Dordi f. 1748 dp 12.s.e.trinit. g.m. Lars Joensen Alteren2. Golla f. 1750 dp. 4 s.e. påske. gm. Christopher Eliasen som det er skifte etter på Lille Alteren 1812.3. Anders f. 1752 dp. Maria Bebudelsedag. gift og bosatt Andfiskåen.4. Erich f. 1752, dp. 3.søndag i fasten. I følge gardshistoria døde han ung.5. Anna f. 1756 henne har jeg ikke fått sjekket dåpsdatoen da jeg får feil på CD når jeg leser kirkeboka det året. Gift med Henrich Christensen Skonseng, mine tipptippoldeforeldre6. Elen Johanna f. 1759 dp. 3.søndag i fasten gift og bosatt Feøen i Nesna.7. Berte f. 1761 dp.15.p.trinit. g.m. Einer Joensen Stor Selsøy8. Zacharian f. 1764, dp. Kyndelsmesse. Hun var død alt i skifte etter faren 1802 hun hadde vert gift med Peder Andersen Stormoen hennes barn arver. Det er skiftet etter Zacharina på Stien 1801, Peder Andersen ektefelle, barn Thomas og Kierstine.9. Apolone f. 28.juli 1766 dp. 10.søndag etter trinit. Gift 19.søndag etter trinit 1790 med Iver Joensen Birchelien.10. Karen henne har jeg ikke funnet døpt. I skiftet etter faren er hun fra 1. ekt. g.m. Iver Iversen Brendberget.Thomas var gift 2. gang med Anne Gabrielsdatter fra Slette.Barn:1. Christopher f. 5.03.1774 overtok gården på Øverdal2. Gabriel f. 1776 gift på Bjørnviken.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Grete Flood har vert flink til å finne rett folk.Maren Thomasdatter som linken 1801 går til skal være f. i Langvatnet i følge Gårdshistoria og er ikke datter av Thomas Andersen Øverdal.I skifte etter Thomas er der ingen Maren men en Karen og det samme i Gårdshistoria. Skal se i kirkeboka hva jeg finner om kanskje Karen skal være Maren??Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Takk Solveig, dette var virkelig det jeg trengte! Skulle du også finne dåpsdatoen til vår (tipp)tipptippoldemor blir det virkelig komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Bare hyggelig.Er du etter kommer etter Anne Thomasdatter og Christen Henrichsen på Skonseng.Jeg er etterkommer etter deres sønn Christen g.m. Gjertrud Jensdatter. Hvem er du etterkommer etter.Jeg må fjernlåne Kirkeboken på mikrofilm og det har jo ikke blitt. Rana slektshistorielag har jo skannet kirkebøkene og brent dem på Cd, og de har jeg. Men som sakt får jeg opp feilmelding det året som Anne Thomasdatter er født.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Jeg stammer fra Thomas, den yngre broren til Christen. Thomas ble gift med Maren Dorthea Gundersdatter Berg, datter av klokkeren på Nesna. Ut i fra hva jeg har notert meg delte de to brødrene gården Kvernhusheia i Skånseng og drev hvert sitt gårdsbruk. Thomas drev Sør mens Christen drev Nord. Det betyr vel videre at min mor er din 5 menning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ja det stemmer at jeg og din mor er 5 menninger.Kom på at jeg skulle sjekke om du hadde hjemmesde og den var flott. Så der har jeg vert inne og kikket.Og jeg hadde jo Thomas barnebarn Anna Elisabeth Henriksdatter gift i Tromsø med Sigvart Melby fra skifte etter mora Anna Elisabeth Arentsdatter på Skonseng 1918. Og som i følge din slektsside skal hete Sivert, så det skal jeg rette opp.Ja det stemmer at Kvernhusheia ble delt i Sør og Nord, men det var vel vår felles stamfar Henrich Olsen som delte bruket mellom sønnene Christen og Fordel i 1749 slik at det ble sør og nord Kvernhusheia.Thomas fikk br.nr 10.12.1814 på 9 mark. 6 mk. etter Holger J. og 3 mark etter faren.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Ettersom vi har en del felles aner fra Rana, send meg gjerne en e-post, så kan vi kanskje fortsette på e-post? Hjertlig hilsen knut(@riksen.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.