Gå til innhold
Arkivverket

[#31252] Ludvig Gommerud g.m Inga ?. Bodd på Strøm i Strømsgodset. i 1910


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei...Lurer på om det er noen som har kjennskap til dette ekteparet jeg. Disse virker som faddere for min grandonkel i 1910. De bodde da på Strøm i Strømsgodset, Vestfold.Inga kan nemlig tenkes å være en eldre søster av min oldemor Gunda M. Gulbrandsen. Hennes fulle navn ville da være Inga Mathilde 21.12.1875.. Noen som har kjennskap, alt av interesse. Har ikke funnet noe giftermål eller noen barnefødslerTa gjerne kontakt på magne_pettersen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen...Ja den Ludvig som er nevnt i innlegg 2 er en ganske sannsynlig kandidat. Dette kan jo tenkes å være en sønn av Ludvig og Inga LenkeDe brukte Gulbrandsen som etternavn, min oldemor ble gift Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste jeg finner ved landsomfattende søk på Gunda M. Gulbrandsen i 1900 er denne damen som bor hjemme i familien på Modum.LenkeEr det din ane?I så fall er vel søsteren Inga Mathilde flyttet ut . Har du søkt etter henne i Drammen/ Eiker området?( En pussig ting,i det arkivet over døde i Drammen, der en Alf Gommerud var nevnt, fant jeg en gammel nabo fra Frydenhaug , Drammen, der jeg bodde i en rekke år.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Inga Mathilde var en nøtt.Kan hun ha vært gift tidligere ? Jeg fant en dame her, som i 1900 er gift med en svensk mann . Hun er den eneste jeg finner nær Drammen i 1900 med rett fornavn, og ikke helt umulig alder?LenkeFinner kun en Inga Mathilde Gulbrandsen ved søk på F.S. f. jan 1874 i Nittedal. ( Det passer vel heller dårlig?)Finner ingen der med det navnet som er født 1875. Riktignok kan det være mye feil både på F.S og i folketellinger.Litt merkelig at hun ikke skulle være å finne i 1900-folketellingene?Vet du hva foreldrene til Inga og Gunda het? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har søkt litt til i 1900-tellingen.Her dukket det opp en Inga Gulbrandsen , fra Hakadal ( muligens den jeg fant døpt i Nittedal) LenkeHer bor hun i Oslo sammen men en søster. Kan Inga og Ludivg ha truffet hverandre i Oslo? Du mente jo at det var rett Ludvik som ble funnet i Oslo i 1900.( Bare en tanke?)Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Gunn..Her er Gunda Marie sammen med moren og de øvrige søsknene i 1900. Faren Elling Gulbrandsen døde i 1899. LenkeJeg kjenner Inga M og Gunda M sine forfedre men tenkte jeg skulle gå videre. Og da jeg fant disse Gommerud folka for en stund siden så var det en tanke som slo meg at det kanskje kunne være noe der..Min oldemor døde allerede i 1919. Så da ble nok en del av kontakten med hennes familie brutt. Min far og farmor (svigerdatter til Gunda) har heller aldri visst noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Den siste lenken din ble nok feil, så jeg ble ikke mye klokere, bortsatt fra Navnet Elling Gulbrandsen.Kan du legge inn den riktige lenken til 1900 folketellingen.Jeg har ikke greid å finne Gunda Marie der sammen med mor og søsken.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja da var det en familien jeg fant i forrige lenke. Vanskelig med hjelp til Gommerud og etteslekt.Jeg mener å huske at det var en del med Gommerudnavn på Konnerud, rundt 1960?Håper du finner etterslekta ved hjelp av folkeregister eller hva med gamle telfonkataloger.Gamle gravfester er det vel også mulig å få opplysninger om.Lykke til med leting. Ikke alltid så lett i 1900 og framover i tid.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 har du vel da Elling her, sammen med mor og broren Ole. LenkeNår du skal lete etter slektninger som bodde i Strømsgodset, lurer jeg på om det går an å få tilgang til skoleprotokoller fra den mest nærliggende barneskole, Danvik.Vet ikke om disse er sperret for innsyn fra den tiden eventuelle barn Gulbrandsen gikk på skole.Konfirmasjoner er kan hende lettere å finne?Lykke til i alle fall. Flott at du har oversikt bakover over anene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Gunn...Takk for mange gode råd. Angående skoleprotokoller så er vel Rødskog (gamle) skole den mest nærliggende ??.. Eller kommer det an på hvor de bodde kanskje ?Du har også helt rett i at du har funnet Elling i 1865, og hans mor og bror..Jeg har ikke funnet noen komfirmasjoner i Strømsgodset, men skal få sjekket Strømsø.Mye mulig at det var mange med det navnet på Konnerud i 1960, det vet jeg ingenting om. Nærmere 20 år før jeg ble født, hehe. Men skal notere meg det uansett. Kanskje det finnes noen gravstener der oppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Lurer på om denne Gommerudgården i Eiker er gården din ane kommer fra?LenkeEllers kan jeg fortelle at jeg er døpt og har giftet meg i Strømsø kirke og begge mine barn er døpt i der. ( 60, 64, 66)Ikke langt fra Konnerud til Eikerbygdene så det er vel derfra Gommerud-navnene kommer.Det var også noen som het Gomperud fra en gård på Konnerud, men det er nok en annen familie.Lykke til med letingen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ludvig Gommerud er ikke noen ane for meg, han ble gift med Inga, som kanskje er en søster av min oldemor Gunda M (vis det er riktig Inga da vel og merke)(faktisk så har jeg noen aner inne fra Gomperud på en annen side)...Men skal skjekke skoleprotokollene vis de finnes..igjen takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Wenche Kristoffersen

Hei. Det bor Gummerud i Larviks/Stavern distriktet, prøv telefonkatalogen for Larvik. Kanskje de kan hjelpe deg med det du lurer på.Hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Dette må være besteforeldrene til søskenbarna mine, (svigerforeldrene til min tante). Ludvig og Inga Gommerud bodde i det som idag er Konnerudgt 69, tidligere Konnerudveien 10, nærmeste nabo til 'sandtaket' og tidligere brannstasjon i Skoger, (Strømsgodset). Ludvig var lokomotivfører og det kan stemme med den som er funnet i Oslo i 1900 som 'pudser'. Han kom fra Gommerud i Vestfossen, (gården som Per Olaf Lundteigen driver idag). Min fetter kan sikkert fylle ut med mere opplysninger. Send meg en mail på torenss@frisurf.no så kan jeg formidle kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.