Gå til innhold
Arkivverket

[#31254] Jomfru Ulvilde Iversdatter til Meløe og slekten STAMPE(?)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Ulvilde Iversdatter til Meløe (Melau i Hedrum) var datter av Iver Jenssøn til Fresje/Fritzøe (Baden/'Jernskjegg') og Karine Olavsdatter til Thomb (Galle/Galde).På hennes gravplate finnes et våpen som jeg tror må tilhøre slekten Stampe (i sølv et blått elglår med rødt snitt og gjennomboret av en sølvpil). Hvordan er i tilfelle slektsskapet her (anerekka)?Jeg legger ut et bilde, og lurer samtidig på hva hjelmpryden forestiller når vi ser bort fra elglåret og pilen.bilete0360.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...er det kanskje elgører som står oppover til sidene, og bakendene av piler vi ser over hjelmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er det forresten noen som i det hele tatt vet noe særlig om slekten STAMPE? Jeg finner ikke noe på nettet. Beskrivelsen av våpenet har jeg fra NST hefte 1 fra 1927 s 51.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager alle innleggene, men jeg ser nå at Stampe (af Norge) er beskrevet i DAA 1920 XXXVII (den har jeg imidlertid ikke tilgang til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Det finnes i hvert fall en kjent dansk Stampe-slekt. Baron Henrik Stampe var en nær venn av H. C. Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Denne lenken skal (hvis den virker) inneholde en referanse til noen som har forsket på den danske 'slægten Stampe': Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

I PHT 2004:1, s. 92-102 er det en artikkel av Michael Dupont om en gren av slekten Stampe: «En fynsk præsteslægt på Christian IV’s tid». Her er det mange bilder og tegninger av våpenskjold omtrent identiske med det vist i innlegg 1. Det dreier seg i hovedsak om etterkommerne etter Jesper Stampe i Nyborg på Fyn, som levde på midten av 1500-tallet. I note 14 drøftes også det som står i DAA 1920, med en del kritiske kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ulvhilde stammet fra Torstein Skjeldulvsson (Månstad-ætten), som førte våpnet med pil gjennom elglår. Sist behandlet i NST 2003 og 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takker for svarene!Jeg forsøkte å koble NST+Stampe i Google, men fikk ikke opp noe vettugt - men NST for 2003 og 2004 har jeg jo, så da får jeg kikke nærmere der. PHT har jeg ikke direkte tilgang til her i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.