Gå til innhold
Arkivverket

[#31255] Niels Torkelson Vik, emigrerte fra Skånevik til USA i 1862


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De opplysninger jeg har er at han emigrerte med familien sin da, hans amerikanske etterkommere pröver å finne ut hvem hans forfedre var.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for response, men det er vel lite mulig at han var med i FT 1865 da de emigrerte det aaret. Han kom nok fra garden Vika ell Vik ettersom han tok det etternavnet i Statene. Jeg har skrevet til Glen om bedt han undersöke om de ikke har litt flere opplysninger, alder, nacn paa barn, osv. ... mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Finner dette i 'emigrantar over Bergen frå Skånevik:LenkeKan dette være riktig familie selv om utreisedato + etternavn er forskjellig fra det du har fått oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har jo tenkt paa andre etternavn som likner paa Torkjellson, men det var vel litt stor forskjell paa utreisedatoen. Haaper han skriver mer, har hjulpet han med familie fra Bömlo, men der har jeg bygdeböker. Fra Skaanevik er det ikke saa enkelt, det er ikke mye vi finner paa nettet heller bortsett fra folketellingene.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette paa Family Search: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30078445&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHan ser jo ut til aa komme fra Vik/a, födt 1919 og var da ca 46 i 1865 og kunne dermed ha sin egen familie da.Denne var födt i 1849 og vel ung til aa ha familie i 1865, dersom Glen da ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

I Skånevik kommune var det ein gard som heiter Vik (Holmedal Sokn, Kvinnherad kommune i dag), og ein som heitte Vika (Åkra sokn, Etne kommune i dag). Ettersom det står Vike, vil eg tru han kjem frå Vika.Det er litt vanskelig å finna Vika her, hugsar eg, for det står, Vike, Vige, Wike og kanskje med Wii.. også. Eg kan sjå om eg finn personen i Skåneviksoga i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

Vart litt forvirra her. Overskrifta tyda eg slik at han emigrerte i 1862, men ser av debatten seinare at det er snakk om 1865 som emigrasj. år. Kva er det rette året? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Elin: Som du ser av min andre innlegg, skal det vaere 1865. Dessverre kan man ikke rette paa det.Jeg tror du har rett, Marie, at han kom fra Vika. Fint om du vil kikke i bygdeboka-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Under Vika i Skånevikssoga finn eg dei som Lisa nemner i innlegg 5, men eg veit jo ikkje om det er korrekte personar:Torjus Haktorssen Vika (1812-67) g. 1846 med Kristi Sjursdtr Kvandal (ligg og i Åkra Sokn, Skånevik). Born:Haktor f. 1846, til Amerika 1870Sjur f. 1849, d. 1850Sjur f. 1851, til Amerika 1874Brita f. 1853, AmerikaÅsa f. 1856, til Amerika 1874Nils f. 1859, til Amerika 1874Mora drog også til Amerika i 1874.Her er dei i 1865: LenkeMe kan følgja forfedrane både til faren og mora bakover i mange generasjonar både på Vika, Kvandal og andre gardar i området. Men det er veldig mykje namn, så eg veit ikkje om eg orkar no i sommarvarmen (sommaren kom til Bømlo i dag!), i tillegg til alt stresset på jobb før ferien. Bør vel først få stadfesta/avkrefta om det er rett Nils. Kanskje det er ein eldre Nils som drog saman med kone og born i 1860 åra. Det var 13 b.nr + husmannsplassar under Vika, men eg fann ikkje andre høvelege kandidatar.Eg har ikkje bygdeboka som omtalar Vik. Vidare kan det vera husmannsplass som er kalla Vik/Vike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ikke denne familien. Nils var voksen og gift da han drog til America. Dessverre har de ikke flere detaljer. Alt de visste var at Nils fikk en sönn Sivert i USA i 1867 og han er forfar til min amerikanske forbindelse.Han syntest at den jeg hadde funnet paa FS kunne vaere temmelig lik i alder. Men ...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Naa fikk jeg nett et nytt brev og han sier han tror det er denne karen: Lenke Det vil si at familien bodde i Fjellberg för de emigrerte. Alderen passer og med han jeg fant paa FS. Dette blir litt komplisert tror jeg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg har saumfare Vika ein gong til. Der finn eg eit par som liknar på dei du Kjellaug fann på FS:Torkjel Tolleivsson Vika (1783-1853)gift med Steinvor Sjursdtr Svelland (1779-1846).Yngste son deira er Nils f. 1819, Sætre på Halsnøy, gm Serina Larsdtr.Eg finn dei ikkje her på Sætre (trur det er rett Sætre)i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror du har funnet de rette, marie, Nils fikk en sönn Steen og en Olai. Han har sikkert kalt opp sin mor og de stemmer jo med det at kona het Serene.Takk skal du ha! Kan du finne noen flere opplysninger om hans foreldre?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel Torkjel Tolleivsson i FT 1801, her er han i tjeneste hos sin söster og mann: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11212&gardpostnr=107&personpostnr=1649&merk=1649#ovre>LenkeOg dette er vel Stenvor Sjursdtr med foreldre og sösken: LenkeOn FS: Torkjels födsel: LenkeFinner og denne som sikkert er den samme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det er nok rett Torkel du har funne på Sævareid, for systera Mangela var gift der med lars Larsson og Lars Viarsson.Foreldra til Torkel heitte: Tolleiv Torkjelsson Nes (1743-1763 og Siri Johannesdtr Tungesvik (1754-1830). Dei budde på Flesjo, Vika og Indre Nes.Foreldra til Tolleiv heitte Torkel Tolleivsson Indre Nes og Madela Olsdtr. Foreldra til Siri heitte Johannes Kristoffersson Tungesvik og Brita Sjursdtr.Steinvor sine foreldre fann du på Svelland (eller Svindland som det ser ut til at garden var kalla før): Sjur Larsson Svelland (1740-1805) og Brita Nilsdtr Bauge (1748-1823).Sjur Larsson Svelland sine foreldre var: Lars Nilsson Ølvestveit (d. 1774) og Steinvor Sjursdtr Skromme (1701-1761. Dei måtte ha ekteskapsløyve, for dei var tremenningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Marie, dette var mye. naa kommer nok Glen til aa bli glad.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser i innlegg 13 at Nils og Serine budde på Nymark i Fjellberg. Eg sit no med den kvinnheradsboka som omhandlar Fjellberg, men eg finn ingen gard som heiter Nymark. Under Sætre, der Serine var ifrå finn eg berre dette under br.5:Lars Olsson g.m. Marta Haldorsdotter (1788-1851) fekk garden etter far hennar. Born:Anna f. 1821 g.m. Johannes Johannesen TofteOla f. 1824. g.m. Lisbet Larsdotter. Han overtok garden.Serine f. 1827Marta sine foreldre: Haldor Olsson (1757-1834) og Anna Sørensdotter Sætre (1747-1825). Anna var blind.Anna sine foreldre: Søren Hansson Sætre (1727-1789) og Anna Andersdotter Tofte (d. 1790)Søren sine foreldre: Hans Endresson, ukjend opphav (1700-1745) og Ranghild Sørensdotter Fjelland (1694-1772). Eg ser at eldste dotter deira Kari var gift med Ola Børøy. Kan Hans Endresson rett og slett ha komme frå Børøyno i Bømlo? Der var jo Endrenamnet mykje brukt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det maa vel vaere feil dödsaar paa Torkels far, for han var födt i 1783 og da kan ikke faren vaere död i 1763 (bare 20 aar?)- skal det vaere 1793? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for mer info, Marie, detter ser ut til aa stemme godt. jeg skal sjekke i Bömloboka for aa se om det var en Hans Endresson paa Böröyno.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Slikt kan skje med den beste-:)Jeg har naa sjekka paa Böröy. En Endre Endresson har barn rundt om 1690-1700, men ingen Hans. Derimot finner jeg en giftermaal mellom folk fra Böröy og Fjellberg. Kan hende hadde Endre en sönn til, men det har vi jo ingen bevis for.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.