Gå til innhold
Arkivverket

[#31259] Sören Hanssön og hans mor fra Nötterö i Vestfold


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Har noen kunnskap om Sören Hanssön fra Anilröd,Nötterö og hans mor? Sören var muligens födt i 1685 og döde i 1751.Hans far var Hans Sörenssön,Meum,Nötterö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette er fra FS, og det vet du sikkert allerede:Soren Hansen Birth: 1685 Meum, Notteroy, Vestfold, Norway Burial: 23 MAY 1751 Father: Hans Sorensen Spouse: Berte KlemmetsenMen det ga ikke noe svar på hans morMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager, jeg kommer ikke inn på Vestfoldslekt i øyeblikket.Her er vanligvis mulig å søke på døpte fra 1686... samt viede og døde.Heller ikke er den digitale Nøtterø-boka tilgjengelig i dag.Legger en lenke til Vestfoldslekt så du selv kan søke her når forbindelsen blir i orden.http://www.vestfold-slekt.net/Herfra kan du også komme inn på digitale bygdebøker. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg muligens Søren Hansen død Anildrød.LenkeDet er kan hende mulig å finne hans mor i dette arkivet om hun døde på Anildrød?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et av barna til Søren Hansen døptLenkeMoren har jeg ikke funnet, men det er mulig at hun er på listen over døde i forrige innlegg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Søren Hanssøn Anildrød er blant mine aner. Jeg har ikke ytterligee opplysninger om ham enn det Per skriver i første innlegg, samt følgende fra Nøtterøy bygdebok (L. Berg, 1922):Søren Hanssøn 1716-47, blev sidste bygselmand her. Vi faar ingen besked om Sørens hjemsted, men sandsynligvis var han født paa Meum ca. 1685. Gift 1721 m. Berte Klemmetsdatter Hovlandteigen, f. 1693. Tingalmuen sier de sat i trange kaar. Søren døde 1751; hustruen 1758. Intet skifte, men efter kirkeboken vet vi om fire barn: 1. Kari, f. 1721, egtet 46 Jens Olssøn Kjærgrav, se nedenfor. 2. Helvig, f. 1724, egtet 47 Ivar Olssøn Kjærgrav, se nedenfor. 3. Lars Sørenssøn, f. ca. 1728, blir nedenfor omtalt som bruker her. 4. Johanne, f. 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Svärt takknemlig for stor interesse.Forstår at dette med moren var vrient.Håper noen har tid til å lete videre. Jeg har Hans Sörenssön Meum,f ca 1650 som far til Sören.Sören Reiarssön Meum,f ca 1610 var farfaren.Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til bygdeboka for Nøtterø. http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/Det ser ut til at du kan har rett opplysning om dette.Om du søker under gård Meum, vil du finne en kort omtale av Søren Reiarssøn, Hans Sørensen og sønner. Kirkebøker så langt tilbake finnes vel ikke er jeg redd. Lykke til med leting.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tror ikke det er bevist at Hans Sørenssøn Meum var sønn av forgjengeren Søren Reiarssøn.Det er nok heller ikke bevist at Hans Sørenssøn Meums sønn Søren er identisk med Søren Hanssøn på Anildrød. Lorens Berg tar forbehold om dette i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Ketil! Er enig med deg at det slett ikke er bevist , men kun en antagelse at Søren Hanssøns farfar skulle være Søren Reiarsøn.Ser at det er et par som har levert data til Distreff, med denne opplysningen om anerekka. Ingen av dem har nevnt hustruer til Søren Reiarssøn, ( 1610-1650)Søren Hansen er oppført med f. 1685 d. 1724 Nøtterø , g.m Berte Klementsdatter , HovlandsteigenBarn nevnt: Kari Sørensdatter f. 1721-1784Helvig Sørensdatter , Anildrød 1724-1765.Her er også nevnt en Lars Sørensen ( 1728-1759 ) Anildrød.Noe må være feil i disse data, for her er ført opp at Søren er død 1724.Det blir litt forvirrende med disse unøyaktighetene. Død 1751 er vel rett?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiSøren Hansen Meum ca 1685 -1751 og Berte Klemmetsdatter Hovlandsteigen Ca 1693-1754 er mine aner. Jeg har barna:Kari 1721-1784 gift 1746 m Jens Olssøn Kjærgrav f 1721 Helvig 1724 gift 1747 m Iver Olssøn Kjærgrav Lars 1728-1767 gift 18 11 1755 m Oline Pedersdatter Haukemyr f 30.08.1733 Johanne f 1733.Jeg har kun faren til Søren Hansen, Hans Sørensen Meum f ca 1685 - 1708.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hans Sørenssøn Meum, død 1708, er sannsynligvis født 1654/55.Alderen er oppgitt til 58 år ved hans død i 1708.I 1706 er alderen oppgitt til 52 år. Sønnene Søren og Jacob er hhv. 22 og 10 år gamle, LenkeHans er ikke nevnt i prestens manntall i 1665, noe som tyder på at han ikke hadde fyllt 12 år ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei KetilJeg skrev i farta feil data på Hans , jeg har ca 1655-1708.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.