Gå til innhold
Arkivverket

[#31260] Er FT1875 i DA Kroa DIS Oslo/Akersh. og Registreringssentralen i Tromsø ulike?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg levde i den tro at dataene i Digitalarkivet, i dette tilfelle Kroa/DIS Oslo/Akershus og dataene i RHD i Tromsø var identiske, at det dreide seg om utvekslede og utbyttbare data? Men når jeg søker etter Hans Christian Hansen f 1830 og kona Elen Pedersdatter f 1836 i Enebekk i Akershus i 1875, så finner jeg greitt familien i RHD, Lenke men finner ikke snurten av dem i Digitalarkivet /Kroa. Er det slik at de forskjellige Folketellingene også ellers har ulike datautvalg slik at vi må sjekke begge steder? (Jeg er klar over at FT 1875 ikke er fullstendig, men trodde det som fantes var kodet begge steder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Dataene som ligger hos oss er dessverre ikke oppdatert. Noe de er hos RHD. I dataene som venter på å bli lagt ut hos oss finner vi også paret du fant hos RHD.Ressursmangler gjør at vi ikke har klart å få ut oppdateringene fra KROA/DIS-Oslo/Akershus. Vi håper å få dette til i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk for avklaringen. Som du ser så tyder formuleringen på forsiden,- 'Digitalarkivet og Registreringssentralen for historiske data (RHD) har fått istand ei avtale om utveksling av data. Folketeljingane frå 1865, 1875 og 1900 finst også hjå RHD' - på at datasettene som er lagt inn allerede ER like. Men det BLIR de da tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja jeg ser at formuleringen kan være uheldig. Den er blitt skrevet da vi mottok RHD sine data. I ettertid har vi også mottatt data fra DIS som også er sendt til RHD, og der har de vært kjappere med å legge ut dataene enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja jeg er fullt klar over at dere har ventet lenge, og jeg beklager det virkelig.Dataene er i en form som vi ikke kan benytte oss av. For å få disse dataene ut i databaser på to nivå, slik de andre 1875-tellingene ligger, er vi avhengig av at de skrives et eget program for den konverteringsjobben. Det har simpelthen ikke vært tid til dette.Vi håper nå på en produktiv sommer slik at vi kan få ut nettopp denne type databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.