Gå til innhold
Arkivverket

[#31265] Hva betyr forkortelsen 'Nuj.' eller 'Nnj.' i kirkebok for Lier?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En forfar av meg ble begravet 1/8 1790 i Tranby, Lier. Han skulle være død 4'de 'Nuj.' eller 'Nnj.'Dette er en forkortelse som brukes veldig mye, i hvert fall helt tilbake til januar 1790. I tillegg brukes forkortelsen 'f. M.' som nok betyr 'foregående måned', derfor antar jeg at denne mystiske forkortelsen ikke betyr dét. Eller er det evt. en latinsk forkortelse for 'foregående måned'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D.Johansen

Kan det tenkes at det står Huj. (forkortelse for Hujus - latin for 'dennes') - T.D.Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Første bokstav ser ikke ut som en 'h', og dessuten virker det merkelig om mannen jeg nevnte skulle ha vært DØD 4'de 'dennes' når han var BEGRAVET (eller helst var det vel da en jordpåkastelse) 1. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Kan det bety 'for 4 dager siden'? Jeg har ingen språklig forklaring på det, men det kunne være en måte å angi dødsdagen på. I så fall burde det for de aller fleste dødsfallene være brukt et ensifret tall i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Godt forslag, Ketil. Jeg kan ikke svare sikkert fra eller til i og med at jeg ikke har notert ned andre eksempler der denne forkortelsen er brukt. Men jeg synes kanskje det likevel er litt pussig da å skrive '4'de' hvis man mener 'for 4' (dager siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Min tanke kan være at Nuj. kan stå for det omvendte av juni. Det må antagelig rime med foregående/forrige måned i forhold til (ca.) 1/8.For jeg mener å huske at jeg har støtt på lignende tilfeller tidligere.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan ikke bety juni. Det var derfor jeg i mitt første innlegg nevnte at forkortelsen var brukt i hvert fall tilbake til januar 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg vil tro Tove har rett, og at forkortelsen må leses som huj. (hujus) Kirkebokinnførselen viser at vedkommende ble begravet 11. august ved Tranby (ikke 1.) Det passer med dødsdato 4. august. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette må jeg tygge på en stund - trolig ganske lenge: Jeg så på denne innførselen på Statsarkivet på Kongsberg, da mikrofilmen er uleselig for akkurat dette tidspunktet.Vedkommende jeg så på er forresten nr. 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tove og Else har rett: Det er nok 'huj.' det står, men streken på h'en er konsekvent så liten at det ser ut som en n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.