Gå til innhold
Arkivverket

[#31266] Synnøve Andersdatter, f. 1799 Sogndal/Stedje


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Er det noen som har mulighet til å gjøre oppslag i kirkebok (mikrofilm) for døpte i Sogndal/Stedje født 1799 og skrive hva som står der?Gi tilbakemelding hvis mulig. Det hadde vært kjempefint.Se temanr. 30839: Hvor er Øyene?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her står det i allefall litt (men korrektur er ikke lest) [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27syn%25%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27andersd%25%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1795++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1802+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>LenkeHer i 1801 finner vi Anders og kona på Stedje; Synnøve Andersdatter er 2 år Lenke. Men her er morens patronymikon Ingebrigtsdatter, og når jeg ser på nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, ser det ut som Andersdatter kan være feil. I 1801 står Synnøve sammen med følgende søsken: Ole, Christi og Kari.Dette er vel Ole Lenke, Christi Lenke og Kari Lenke.Det kan for øvrig se ut som Anders og Synnøve har hatt en datter Kari f. 1783, Ruggeseter. Lenke.Det ser ut til at Ole er født i Leikanger. Men ved giftermålet i 1783 bor Anders på Ruggeseter – hvis en kan regne med at dette er det samme ekteparet som får en sønn Ole i 1784: Lenke Ved dåpen til Synnøve står det at Anders Ellingsen er fra Eikum i Hafslo, mens han er bosatt på Ruggeseter i 1783. Finner en Anders Ellingsen f. 1753, sønn av Elling Olsen Ruggeseter og Kristi Sjursdatter Lenke Dette kan vel stemme sånn noenlunne, siden den ene datteren til Anders og Synnøve heter Christi og kan være oppkalt etter farmor på Ruggeseter. Dette er nok dåpen til Synnøve Ingebrigtsdatter Elvagjeng – hennes mor heter Kari, og da er det nok Kari Andersdatter oppkalt etter mormor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Flott innsats av Grethe Flood med greie lenker. Det ser ut som jeg har rett person/stamperson. Så merknad og etternavnet er nok feil som andre har antatt.Jeg tenkte ikke på å sjekke Synneves søsken når de ble døpt/født.Men jeg har også opplevd at når jeg har søkt etter noen, så har det blitt krøll i databasen. Navn og mer blir borte etter at jeg har søkt eller har klikket på lenker. Så jeg prøver helt fra begynnelsen med å søke igjen.Mvh. kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det er lite å tilføya til innlegget frå Grethe Flood. Eg kan berre nemna at det som står i merknadsfeltet ved dåpen til Synneve 20.10.1799 er feil. Denne merknaden er ikkje å finna på mikrofilmen frå kyrkjeboka. Eg har erfaring for at det i databasen er registrert feil merknader til mange personer, merknader som ikkje finnes i kyrkjeboka.Som nemnt under temanr. 30839 er Øyarne ('Øyadn') eit område under garden Nedre Stedje. Det var tidligare to husmannsplassar Nedre Øyarne og Øvre Øyarne.Fylgjande sitat, som kanskje er av interesse, er henta frå heftet 'Heimbygdi vaar Sogndal', Aarbok II, 1923: Nedre Øyarne. '.....Framfor denne eigedom låg endå eit tun nedanfor vegen. Plassen der var fyre Formann si tid den einaste husmannsplassen i heile Øyarne. Den fyrste husmannen som her er spurlag um og som feste plass i Øyarne hadde lenge drive som soldat og fare vida. Dei kallar honom holsteinskar, men han kann ikkje hava vore med på utmarsjen til Holstein (1762-1763) då han den gongen var berre 9 år gamall. Han heitte Anders Ellendson f. Ruggeseter 1753 d. Øyarne 1814. Dei fortel um Anders at han gjekk med håret fletta. Etter han i Øyarne kom Ola Anderson g. 1824 Sigrid Berntsdotter f. Norseter, og sidan igjen Elling Olson f. Rutlin d. Flatarne. Sist Johannes Geirsnes.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Synneva Andersdtr. Øyane/Stedje dpt. 20.10.1799 - foreldre: Anders Ellingsen f. Ruggeseter og Synneva Ingebrigtsdtr. f. Elvagjeng. Gift 24.03.1833 Mikkel Mikkelson Amble. Den Mikkel som er født i det rette tidsrommet er Mikkel dpt. 22.04.1808 - f. 1865 foreldre: Mikkel Olson Amble 1777 - 1808 og Agata Jensdtr. Ølnes. 1774 - .Synneva Andersdtr. og Mikkel Mikkelson fekk i alle fall 2 born. -- Anna Mikkelsdtr., 01.02.1836 - gift 29.06.1865, med Jens Larsson Åberge. og -- Anders Mikkelson, 13.05.1833 - som fekk utflytte attest frå presten 27.10.1856 til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.