Gå til innhold
Arkivverket

[#31269] Johan Olsen - Kristiania


Gjest Rolf Erik Veka
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Veka

Petrine Fredrikke Otelie Nilsen f. 1847, fek ei dotter Bernadine Gustava Olsen f. 1873 i Kristiania, med Johan Olsen. Kven er Johan Olsen, har søkt i ulike kjelder, men det er eit vanleg namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Du må gi oss litt mer å gå på. Er Bernadine Gustava født utenom ekteskap, kan det være vanskelig å finne ut noe særlig om faren. Men det vil vel stå hvor han bor og hvilket år han er født, og yrke, i kirkeboka ved datterens dåp. Kan det være mor, datter og stefar her:Tellingsår: 1875 Kommune: Kristiania Gatenavn: Engens Gade 18 ---------------------------------------------- Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Søren Christensen hf g Skomager 1847 Sørum Fredrikke Christensen hu g 1847 Kristiania Gustave Olsen d ug Forsørges af faderen 1873 Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Kan noen si meg hvordan man kontrollerer linjeskift. Jeg får enten doble linjeskift eller ingen linjeskift. I forhåndsvisningen er det doble linjeskift nå. Jeg prøver igjen.Tellingsår: 1875Kommune: KristianiaGatenavn: Engens Gade 18------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår FødestedSøren Christensen hf g Skomager 1847 SørumFredrikke Christensen hu g 1847 KristianiaGustave Olsen d ug Forsørges af faderen 1873 Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1875 tellingen med Gustave Olsen. ( Bor hos mor og stefar formoder jeg?)LenkeUten flere opplysninger om faren til Bernadine Gustave Olsen, blir det å lete etter nåla i høystakken.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Takkar for svar! Bernadine Gustava er uekte barn. Alle framkomne opplysningar er kjende. Håpet var at nokon hadde Johan Olsen i sine aner, med opplysningar om eit barn utanfor ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siden du vet at Bernadine Gustava var 'uekte', antar jeg du har funnet dåpen hennes (som ikke burde være altfor vanskelig). Men du opplyser ikke hva som står om Johan Olsen der ? Heller ikke hva som står ved hennes konfirmasjon om der finnes supplerende opplysninger.Du skriver også at du har søkt i ulike kilder, for å spare tid for de som ønsker å hjelpe deg, hvilke kilder er dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H Knutsen

Her kommer de opplysninger som finnes om Johan Olsen. Gustava Berhardine er født 15/5-1873 på Rikshospitalet. Døpt 1/6-1873 samme sted. Foreldre ungkarl, dreier Johan Olsen 22 år og pige Petrine Othilie Fredrikke Helgesdatter 25 år. Faddere pige Charlotte Larsdatter og pige Julie Nielsen. Konfirmasjonen til Gustava i Uranienborg kirke 2/10-1887 viser at foreldrene var ungkarl arbeider Johan Olsen og pige Petrine Ottile Nilsen. Det finnes mange Johan Olsen i Christiania i aktuell alder på den tiden, så han blir vanskelig å finne. Har forsøkt meg på Byarkivet og fått hjelp der uten resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For Fødselstiftelsen (Rikshospitalet) er det både en ministerialbok og en dåpsbok, står ikke Johan Olsens adresse i noen av dem ? På byarkivet, er det søkt i skatteprotokollene ?Opplysningen om at han var dreier, kan forenkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.