Gå til innhold
Arkivverket

[#31270] Anne Kierstina Høeg gift 1777 i vor Frelsers i Christiania med Otto Jacob Grundt


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har noen kjennskap til hennes foreldre/aner?Otto Jacob Grundt var stadsmusikant i Trondheim, hvor Anne Kierstina døde i 1781 da datteren Anne Sopie ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Anne Kierstine var datter av stadsmusikant Peder Høegh i Christiania fra 1758. Grundts 2. kone het Mette Elisabeth Didrichsen. Du finner familien omtalt i Stiftsarkivet i Trondhjem, kassett 'Musikk'.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Knut - så var det å komme seg til Trondheim da! Nei da, jeg har det trenger om Otto Jacob Grundt og kone nummer 2. Men, har du noen gode råd om hvor jeg kan finne informasjon om Peder Høegh i Christiania? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei. Professor Arne Stakkeland har skrevet bok om stadsmusikerne i Norge, Peder Høegh er nevnt 3 ganger. Kanskje Arne har flere notater liggende.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I dette tema (24441) har vi litt om Grundt – kanskje litt på siden av det du spør om, men mener å se at Otto J. Grundt er nevnt her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det er jo også mulig å ta kontakt med arkivet direkte og spørre hva de om Peder Høegh, du har jo en nøyaktig referanse til hvor eventuelle opplysninger finnes.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen. Stadmusikant-embedene visste jeg ikke om, gjennom genealogien har jeg tilegnet meg en masse historisk kunnskap som jeg ser på som meget givende og interessant!Til Grethe: Vet du om det fulgte spesielle inkvarteringer med dette embedet, f.eks. i nærheten av offentlige bygninger, teater, militære anlegg mv.? Jeg skal sjekke kirkebøkene på tirsdag for å se om jeg kan finne hvor i Chrisiania det er sannsynlig at Peter Høeghs datter, Anne Kierstine ble døpt, eller hvor og eventuelt hvem han var gift med. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Stadsmusikantene hadde privilegium, d.v.s. enerett, på å spille innen sitt distrikt, men selve virksomheten var 'privatisert', de var altså ikke ansatt noe sted. Det var ikke en stilling eller embete.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da bare halve spørsmålet er besvart;Anna Kierstina (døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 18.02.1756) hadde også en mor, Mette Hansdatter Neumann - datter av borger Hans Neuman og Kirsten Olsdatter Østbye.Anna var første barn i ekteskapet som ble inngått 'i huset' 14.09.1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg har snakket med Stakkeland idag og han mener han har ganske mye stoff om Høegh og Grundt. Jeg kommer tilbake når jeg har hørt fra S.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.