Gå til innhold
Arkivverket

[#31288] Berg i Østf. Klokker Hans Jacob Thiis f. ca 1750


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvor kommer Hans Jacob Thiis født ca 1750 ifra ?1)Viet 1785 i Berg, Ungkarl og klokker Hans Jacob Thiis og pigen Karen Torbjørnsdtr.Nordtorp. 2)Viet 1791 med ANNE AHLSDATTER Korset.Anne er datter av Ahl Larsen Søgaard i Øymark og Mari Andersdtr. Wiig / Espelund i Aremark.1801 : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei !Dette er nok den samme Hans Jacob selv om hans etternavn er Friis, eller ?LenkeHvor han kom fra er derimot fortsatt et ubesvart spørsmål.:) Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg glemte å legge til at navnet er feil i 1801 tellinga. Han heter THIIS ,(ikke 'Friis' ) det står helt tydlig i kirkeboka.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Har du lest dette: LenkeNår kom Ahl Larsen fra Øymark til Korsæt i Rokke? Disse Ahl'ene der trodde jeg hørte til i Berg lengre bakover.H.J. Thiis var klokker i Berg fra 1788 - 1808. Fra 1802 bodde han på gården Hestehagen i Rokke. Gården var 'klokkerbolig til klokkeren Hr. Thiis til beboelse, brug etc., saalenge han lever og forblir klokker udi Bergs prøstegjæld'. Fra boka 'Kirker og Kirkegods i Berg' av Ivar Sætrang (med fotnote Panteregisteret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Liv, her er noe om Ahl. Ahl Larsen og Mari Andersdatter flyttet til Korset i Berg 1771-72. Deres 2 yngste barn Anne f.feb.1772 og Helene f.jan.1775 på Korset.Jeg kan ta med Ahl sine forfedre:Amund Gundersen Søgaard g.m.Jøran Willumsdatter. Begge døde før 1589.Thor Amundsen Anondby, Øymark ca 1575-1620. LensmannArild Thoresen Søgaard - ca.1650 g.m.Birgitte Lauritsdtr.Hun var datter av Lauritz Nielsen og Ingeborg på Korset i Rokke.Thor Arildsen Søgaard ca. 1618-1688 g.m.Anne Olsdtr.Hun var datter av Oluf Iversen - ca.1648 Skjørtorp,Rakkestad og Karen Pedersdtr. - ca. 1667.Ahl (Arild) Thoresen Søgaard ca. 1658- ?Lars Ahlsen (Arildsen) Søgaard 1682 - 1766 gift med Johanne Olsdtr.datter av Ole Hermandsen ca. 1660-1732 Halvorsrud, Øymark og Anne Pedersdatter.Ahl Larsen 1724 - 1775 Søgaard/ Korset.Jeg ser at jeg mangler noen navn på denne oppstillingen, men det er i 'grove trekk' så du ser forbindelsen Søgaard - Korset.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Iver Mosvold

God sommer Rita !Jeg ville i utgangspunktet trodd at denne Hans Jacob (dersom han er norsk av fødsel) ville ha forbindelser til Thiis-familien i Risør. Dette m.h.t. både navnebruk og senere forbindelser i mellom Risør-Thiiser og Fredrikstad (Sagbruk og trelasthandel). Men jeg er ikke i stand til å finne noe holdepunkt for dette i den relativt rikelige litteraturen om denne Thiis-slekten. (Stian Herlovsen Finne-Grønns egen slekt).Med den posisjon klokker Hans Jacob Thiis hadde i Berg, er det en nesten oppsiktsvekkende at det ikke skulle finnes noen form for lokalhistorisk litteratur som kunne antyde opphavet hans.Antakelig er det for enkelt å ta det for gitt at han tilhørte en av de norsk Thiis-slekt, som har sitt utgangspunkt i DanmarkVed FT.1801 finnes det dessuten et eksempel på en annen tilsynelatende ”uavhengig” Thiis som er 7 år eldre enn ”vår Thiis” i Vardal i Oppland.Så over til det mer spekulative:Lensmann og klokker var de fleste bygders øverighetspersoner på slutten av 1700-tallet. At disse også bar slektsnavn ved folketellingen i 1801 var således ikke på noen måte oppsiktsvekkende. Og slektsnavnene antyder også et uenbygds opphav. Lensmann Jacob Nielsen i Berg bar slektsnavnet SVANE. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10116&gardpostnr=1&personpostnr=1&merk=1#ovre>LenkeTing kan vel tyde på at lensmannen hadde forbindelser til hjembygda di, Skjeberg. (far: Niels Justesen Sørli (Svane??). Mor:Anne Nielsd.Havn) Kanskje du har peiling på hvordan SVANE-navnet er kommet inn her ?Mitt spekulasjonspoeng går ut på at navnene SVANE og THIIS begge er koblet opp mot gården Svanøe i Sogn (Eksempel: Hans Svane og Hans Thiis Nagel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke funnet ut noe mer om Hans Jacob Thiis ! Har ikke funnet noe i pantebøkene for Idd og Marker om evt.arv til barn av 1 ekteskap og kone og barn av 2 ekteskap.- Ang. navnet Svane så vet jeg desverre ikke hvor denne Skjeberg grenen stammer i fra.- Just Nielsen (Svane)Sørle bruker ikke navnte selv (har ham som fadder).I domsprotokollen 1765 opplyses det at han også kalles Svane. Da gården Sørle brente i 1750 ,flyttet han til Østtorp i Rokke (Berg). Sønnen Niels Justen gift med Anne Nielsdatter Havn. (som nevt i ditt innlegg).I nabobyen Fredrikstad bor Jens Svane Pr. leutnant 1711. Død 8 febr. 1719. Gift med Severine Ehrenfrijd Scott (eller Schytte).- Hun ble gift 2 gang i mai 1720 med Pr.leutnant Andreas Kraft, fikk sønnen Jens, døpt 9 okt. i Fredrikstad . Severine døde 1722 begr. 18 aug. Fredrikstad.Jeg vet ikke om det kan være noen forbindelse her ?Tar med en Svane til, Bertel, født i Kjøbenhavn gift 20 okt. 1713 i Grue i Solør med Judithe Juliane von Hirch,datter av oberst leutnant Gert Christophersen von Hirsch og Elisabeth Sophie von Hessen. - Bodde som enke i 1750 i Førde pr.gjeld.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei igjen !Da jeg er eier av Vardal Bygdebok, og i tillegg er kommet over denne web-siden: Lenke -så har jeg funnet et par som bør være meget sterke kandidater til å være Hans Jacob Thiis sine foreldre. Klokker Hans Hansen Thiis (1721-1784) fra VARDAL i Oppland bar sammen med sin ektefelle ; Marte Hansdatter Føllingstad (1721-1801), sønnen Hans Jacob til dåpen 2.februar1750 i Vardal kirke. Dette håper jeg på kan la seg kontrollere. (Denne opplysningen stammer dels fra FS, kombinert med en sterk antydning i bygdeboka.)Dersom denne Hans Jacob Thiis (f.ca.1750) er identisk med Hans Jacob Hansen(døpt 2/2 1750) kan en svært omfattende anerekke føres opp med Vardal bygdebok og nevnte web-side som kilde.1. Klokker i Berg Hans Jacob Thiis(1750-). 2. Klokker i Vardal Hans Hansen Thiis 1721-1784. 3. Marte Hansdatter Føllingstad (1721-1801). 4. Klokker i Vardal Hans Hansen Thiis (ca.1682-1762). 5. Ragnhild Jonsdatter Askim (i Vardal) (1684-1762). 6. Hans Andersen Føllingstad (ca 1690-ca.1747). 7. Berte Olsdatter Føllingstad (1690-ca.1747). 10. Jon Pedersen Askim (1652-1718). 11. Goro Olsdatter Viberg (1753-1730). 12 Anders Guldbrandsen Mæhlum (Vardal)(ca.1650-ca.1721). 13.Angiel Kjeldsdatter Hage (1661-1715). 14. Ole Clemetsen Føllingstad (1667-ca.1710). 15. Marte Olsdatter Bjørke (1675-1762).Anerekka fortsetter med 11 navn i neste slektsledd fra Vardal, Kolbu på Toten og BiriSlektsnavnet Thiis stammer også i denne sammenheng fra Danmark, men det er foreløpig ingen ting som tyder på at denne Vardal-Thiis har noen ting å gjøre med Risør-Thiis. Spekulasjonen omkring Svane/Svanøe og mulige forbindelser til Thiis kan også legges til side.NB: Her må man være varsom med å ta alt for god fisk. Det som virkelig gjenstår er å bevise at Hans Jacob Thiis virkelig stammet fra Vardal !!!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Dette blir kanskje bare rot men her er familien: ; o} knut f Etterkommere av Hans Hansen Thiis Første generasjon1. Hans Hansen Thiis ble født i 1721 og døde i 1784 63 år gammel. Hans giftet seg med Marte Hansdatter i 1742 i Vardal, Oppland. Marte ble født i 1721 i Føllingstad, Vardal, Oppland og døde i 1746 25 år gammel. Ekteskapsnotater: Referansenr.:230890 Hendelser i hennes liv var: * Hun har motstridende fødselsinformasjon med 1721. Vardal, Oppland * Hun har motstridende dødsinformasjon med Etter 1801. Lille Grythe, Vardal, Oppland Barn i dette ekteskapet var: 2 M i. Hans Jacob Hansen Thiis ble født i 1743 i Føllingstad, Vardal, Oppland. Hans giftet seg med Ingeborg Nilsdatter den 28 Des 1786 i Vardal, Oppland. Ingeborg ble født omkring 1745 i Mæhlum, Vardal, Oppland. Ekteskapsnotater: Referansenr.:230927 ©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Viede i Vardal 1771-91 Protokoll: B 1 Vardal Side: 185 Nr: 17 År: 1786 Vielsesdato: 28.12.1786 Trolovelesdato: 21.11.1786 Brudgom fornavn: Hans Brudgom farsnavn: Hansen Brudgom slektsnavn: Thiis Brudgom bosted: Brudgom yrke/stand: Dragon Brudgom far: Brud fornavn: Ingebor Brud farsnavn: Nielsdatter Brud bosted: Hellum Brud far: Merknader: K: efter at 2 g. er Lyst af Prædikestolen Trol. o.s.v. Forlover 1: Mann Ole bor Fremstad Forlover 2: Mann Hans Christophersen bor Mustad E. 1 lysning dato: 3 M ii. Ole Hansen Thiis ble født i 1744 i Føllingstad, Vardal, Oppland. 4 M iii. Lars Hansen Thiis ble født omkring 1745 i Føllingstad, Vardal, Oppland. 5 K iv. Ragnhild Hansdatter Thiis ble født i 1746 i Føllingstad, Vardal, Oppland og døde etter 1801 i Lille Gryte, Vardal, Oppland. Hendelser i hennes liv var: * Hun har motstridende fødselsinformasjon med 1747. Vardal, Oppland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, - det var en smule rotete. Men artig var det lell. Av digitale kilder, så er jo denne siden fra ”Vesle-Gryte” i Vardal interessant. Lenke Her har vi Marte 80 år gammel (samme året som hun døde) og Ragnhild (54 år) som visselig er en eldre søster av Hans Jacob som forrige innlegg ikke omtaler.Her på rett-sida av Mjøsa (med Statsarkiv og solid lokalsamling på folkebiblioteket) bør jeg innen morgendagen ha klart å sjekke ut om Hans Jacob Thiis, som visselig var klokker i Berg i Østfold, kan ha vært identisk med den Hans Jacob Hansen som visselig ble båret til dåpen av sin far Hans Klokeren 2.feb.1750.-For klokkeren i Vardal i 1750: - Det var Hans Hansen Thiis. Og ektefellen hans, – det var Marte Hansdatter.(Rotet består jo i at Knut blander inn enda en Hans Jacob (f.1743). – Eller kanskje det var enda et årstall ?? – eller enda et giftemål ?? Her bør det vel være mulig å komme til bunns.)I.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver  Mosvold

Til Notarus for ekteskap med ref.nr.230927/230890. (Eller var det Knut ?):Selv om Hans og Hans Jacob er brødre er de to forskjellige personer. Hans sin ekteskapsinngåelse med Ingeborg Nilsd. i 1786 (Viede i Vardal 1771-1791) er også Vardal bygdeboks opplysning (Bind 1.s.105). Denne Hans er født 27/4 1755.At dette ekteskapet har noe å gjøre med en Hans Jacob Thiis som skulle være født i 1743, støttes IKKE av noen annen kilde.Protokollutskriften er (selvsagt) korrekt, men notatene omkring feil !! At Hansen-Thiis-søsknenes mor skulle være død som 25-åring, alt i 1746, - før hun fødte 4 av sine 5 barn er også feil ! Her lever hun i alle fall sammen med datter, datter-datter og datter-datters barn, 80 år gammel i 1801. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10527&gardpostnr=30&personpostnr=667&merk=667#ovre>Lenke (Hun døde senere i 1801)_____ Så til Hans Jacob (Eller var det Rita ?) :Hans Jacob Hansen Thiis er altså født i 1750. Søsteren Ragnhild er født 13/11-1746. Broren Hans er født 27/4 1755. Broren Lars er født 28/10 1759, men han også en eldre bror, Ole f. 20/3 1743 (Her i FT.1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk til Knut og Iver (som begge bor på feil side av Mjøsa ?)Iver, jeg tror at du er inne på riktig foreldre,at Klokker i Berg ,Hans Jacob (Hansen ?) Thiis (1750-1810),er sønn av Klokker i Vardal, Hans Hansen Thiis og Marthe Hansdatter.(?)- Det er jo ikke så mange Thiis å velge mellom som har en sønn som heter Hans Jacob som er født i 1750.Jeg tenker på navnoppkallingen.H.J.Thiis sin første sønn fikk navnet HANS,det kan tyde på at H.J.Thiis har dette farsnavnet.Så fikk han tvillingene, Marthe Maria og Marthe(a) Johanna. ( Hans og Marthe).Hans Jacob Thiis overtok som klokker i Berg etter Henrik Müller i 1788. - Da han giftet seg i Berg 1785 var han 'ungkarl og klokker' , han var mulig vikar/stedfortreder for Henrik Müller inntil han overtok embetet i 1788.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Rita:-Artig at jeg for en gangs skyld kunne gi svar på noe du etterlyste, Rita ! (Som regel er det du som sitter på dokumentasjonen, - I hvert fall vedr. Østfold.)Denne konkrete utfordringen ble i tillegg spesiell, da kona mi til dels er oppvokst i nabolaget til både Klokkergården, Føllingstad og Lille-Gryte i Vardal, som tidligere har vært i tilknyttet Thiisene. Vi har venner som er etterkommere av klokker Hans Thiis (Det er to generasjoner av dem, - i tillegg til 3.gen. Hans Thiis f.1755 som IKKE ble klokker)Siden en stor del av mine egne aner er fra Vanse har selvsagt Vardal bygdebok sin opplysning om denne unge Thiis-sønnen (antakelig Hans Jacob), som skal ha blitt skoleholder nettopp på Vanse, - i de viktigste årene for skolevesenets utbygging, pirret min nysgjerrighet. – Og skulle jeg ramle over opplysninger om dette, kommer jeg tilbake med nytt innlegg. (Jeg tror det kan være grunn til å spekulere på om veien fra Vardal til Berg gikk via Vanse !)Jeg vil tro at denne Hans Jacob Thiis ville hatt frodig og spesiell biografi dersom den hadde blitt skrevet. Det er jo også et tankekors at mens Hans Jacob satt godt gift som klokker i Berg i 1801, så måtte hans gamle mor ha hjelp fra fattigvesenet hjemme i Vardal. Da hadde det virkelig gått nedoverbakke for den forhenværende velstående klokker-familien Thiis i Vardal. Men Hans Jacob hadde kommet seg bort fra hjembygda og fått nye muligheter (på Lista ?? og) i Berg.Knut (Agdesiden):Jeg har stor sans for innleggene dine her i brukerforumet. Her trengs også folk med humoristisk sans !! (Men jeg vil tro du har fått en del pepper for sleivsparkene dine.) Men jeg har ofte lurt på hvordan du kan ha tilgang på en slik formidabel mengde slektsdata, enten den ligger på hjerne, nett, harddisk, film eller i bokform. Men som i dette tilfellet ble de jo en smule forvirrende, men her bør man vel egentlig skyte på andre. MEN DET ER JO DIN SKYLD AT FEILENE VIDEREFORMIDLES :-( (NB:Det siste var en fleip.)Det var alt for denne gang.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.