Gå til innhold
Arkivverket

[#31291] Vakre-folket (tatere)


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Grunnen til denne debatten er at min tippoldemor var av en tater-slekt som ble kalt for 'vakre-folket'.Min tippoldemors navn var Anna Marie Karlsen Lundberg (1887-1966), henne var datter av August Karlsen Lundberg (1850-1921) og Karoline Karlsdatter Lindberg (1854-1897). Foreldrene skal ha giftet seg 1880 i Eidskog kirke. I alt skal August og Karoline ha 11 barn som jeg kjenner til.------------Videre kjente personer av 'Vakre-folket': -Andreas Olsen 'Vakre-Andreas' (ca.1834-1884), gift med Karoline Carlsdotter Holm.-Maria Pedersdatter 'Vakker-Marja' (?-?). Henne var mor til 'Vakker-Andreas' og Karoline Karlsdatter Lindberg (over)?.-Ludvik Andreassen Ros (1872-etter 1891), gift med Johanne Sophie Almquist (1871-etter 1891).-----------Etter det jeg vet og har fått opplyst så har Maria Pedersdatter 'Vakker-Marja' barn med tre personer, lå langt. Barna er følgende: 1.Andreas Olsen Reinholdt Ros (ca.1834-1884), 2.Karl Ludvig Andersen Reinholdt Ross Lindkvist (1835-1905), 3.Karoline Karlsdatter Lindberg (1854-1897). Videre har jeg fått opplyst at 'Vakker-Marja' skal ha død på Engmobakken i Elverum en gang etter 1866. Dette bekreftes bl.a i en rettssak fra 1866 hvor sønnen Carl Ludvik Andersen/Andersson forklarer at faren er død, men moren lever fortsatt og er bosatt i Elverum. Alle barna er halvsøsken!!!Kan dette jeg har skrevet over bekreftes i noen kirkebøker? Er det noen som kan hjelpe meg videre her med forfedre bakover?Karoline Karlsdatter Lindberg var gift med August Karlsen Lundberg. August var sønn av Karl Karlsen Lundberg (1830-etter 1882) og Anna Marie Larsdatter Holm (1826-1877). Anna Marie L. Holm ble drept av 'Vakker-Andreas'.Karoline Lindberg's far er Karl Gustav Karlsson Lindberg (1825-etter 1854). Karl Gustav er bror til August Karlsen Lundberg's far Karl Karlsen Lindberg. Mulig disse er halvsøsken?Håper noen kan hjelpe videre med informasjon. Jeg kommer ingen vei videre uten hjelp. Kanskje noen sitter med mye informasjon!!!På forhånd takk for hjelpen :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kaspar Flekstad; Omstreifere og Sigøynere: 'Neste gang vi så støter Andreas Olsen i våre rettsannaler, er i 1877. Han var da oppe i Solør.Sammen med Karoline Carlsdatter og deres 5 år gamle gutt Ludvik var han på reise til Grundset marked. De kom kjørende med hest og slede, og på en gård i Hof møtte de så en Carl Carlson Lundberg med familie. De kom også kjørende og skulle til Grundset marked.Andreas Olsen hadde skaftestøvler, reisetallup og grått klede med saueskinnsfor og schubskinns krage. Et svart- og rødrutet ullskjerf hadde han om halsen. Innenfor bar han bl.a. en brun skinnvest. Klærne vitner om en viss velstand. Lundberg er også Velkledd. Det er to hestehandlere som møtes her.Møtet var til å begynne med preget av enighet og glede, men så begynte de å drikke, og det ble trette mellom Andreas Olsen og Lundbergs kone, Anne Marie Larsdatter.Hva de ble uenige om, skjønte ikke folket på gården. De forstod ikke det språket de snakket når de trettet mot hverandre. Enkeltheter i stridens gang var det vanskelig å bringe på det rene, men så skjedde det plutselig noe.Idet Anne Marie Larsdatter trenger inn i gangen i huset, styrter Andreas Olsen ut og slår vilt omkring seg. Han har et kvasst redskap i hånden, rammer Anne Marie Larsdatter i halsen og tilføyer henne er fryktelig sår. Hun raver tilbake og blir liggende ute i snøen, og det blir ropt: Kjerringa dør, kjerringa dør.-Hva har du gjort? sa KAroline til Andreas. Han svarte ikke noe, men var blitt stille og rolig. Med Anne Marie Larsdatter var det ikke noe å gjøre. Hun blødde voldsomt, og døde der hun lå i snøen.Andreas Olsen ble nå satt under tiltale for drap. Av forhørene fremgår det at den drepte kone var en søster av Oluf Larsen Holm. Det fremgår også av forhørene at hun har vært oppe i slagsmålshistorier før. Markedsvakten på Grundset hadde således i 1870 arrestert henne og flere andre omstreifere som hadde vært i slagsmål. Hun var selv såret av et knivstikk i hodet og ett i venstre hånd. De andre hadde også fått sår, men ingen forlangte tiltale.Lundberg selv vedgikk at hans kone hadde hatt et stridig og farlig gemytt.Ved Kristiania stiftsoverrettsdom av 17/5 1877 ble Andreas Olsen dømt til 8 år og 7 måneders straffarbeide for drap og konkubinat. Straffen begynte han å sone i Akershus landsfengsel. Her satt han til august 1881, da han ble overflyttet til Trondhjems tukthus. Fra Akershus landsfengsel fikk han der skussmål at hans oppførsel hadde vært meget god. Det blir også sagt at fangen foruten å være blikkenslager, er en rett flink skomaker.' osv...Jeg er interesert i alle historier og lignende som finnes om vakre-folket da dette blir noe av min nærmeste slekt foruten mange andre.Håper på noe respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vielse i Eidskog kirke 23.10.1880: Ungk, og handelsmand August Karlsen f. 1850 Silbodal, Sverige (Gaardb. Karl Karlsen Lundberg) og pige Karoline Karlsd. Lindberg f. 1854 i Sverige (Selveier og ??handler Karl Gustav Lindberg).I kirkeboka s. 279, vielse nr. 44 er det også en opplysning om konfirmasjonen til Karoline. Det er vanskelig å tyde hvor. August bodde på Forkerud i Eidskog. Antar at han hadde husrom hos familien Holm som var eiere av Berget/Inntaket av Forkerud. (Eidskog bygdebok V.s.503). Skal se om jeg finner noen barn døpt i Eidskog en gang ut i neste uke. Lars Magnus Larsen Holm var en av forloverne, den andre er det vanskelig å tyde navnet på mikrokortet. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hjertelig takk for informasjon du har skrevet her. Det kan bli mye nytt for meg her da! Reiser på ferie nå, men kommer hjem til neste uke.. Takk takk Finn!God sommer til dere alle. Nyt varmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Vinvana Vahlgren

Hei Kai,En datter av Sara Lôk ble gift med Karl Fredrik Nilsson Lundberg (av Vakre-folket). Kjenner du til hans foreldre?Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Sara Pettersdotter Løk (før 1807-etter 1847). -Fikk datteren Sofia Niklasdotter Krans med Niklas Krans (1793-1839) -Fikk sønnen Karl Fredrik Nilsson Lundberg (1810-1868) med Niklas Lundberg (1782-etter 1826).Karl Fredrik Nilsson Lundberg var bl.a. gift med sin halvsøster Sofia. Henne døde ca.1855, sammen hadde de 6 barn. 2 av deres sønner var min oldemor 'Vina''s og min oldemor Karoline's bestefedre. Det var sønne Karl Gustav Karlsson Lindberg (1825-?), 'Fille-Kalle', min tipp-tipp-tipp oldefar, som giftet seg med 'Vakker-Maria', Maria Pedersdatter, (1810-etter 1866). 'Vakker-Maria' og 'Fille-Kalle' hadde bl.a. datteren Karoline Karlsdatter Lindberg (1854-1897), som ble gift med sitt søskenbarn August Karlsen Lundberg (1850-1921). Sammen fikk disse 11 barn, hvorav Anna Marie Karlsen Lundberg (1887-1966) er min oldemor 'Vina''s og min oldemor Karoline's mor.August Karlsen Lundberg er sønn av Karl Karlsson Lundberg (ca.1830-etter 1882) og Anna Marie Larsdatter Holm (ca.1830-1877). Anna Marie ble drept av 'Vakker-Andreas' (sønn av 'Vakker-Maria' og Ole Ros). Karl Lundberg var sønn av Karl Fredrik Nilsson Lundberg og Sofia Niklasdotter Krans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Dette var mye informasjon på en gang, Åse og Kai. Takk skal dere ha! Hvem trenger vel Anbytarforum når man har så flinke folk som dere her inne på Digitalarkivet!Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Takk for hyggelig omtale, Vinvana. Ja, man skulle kanskje opprette et forum for bare reisende, (slik det er gjort på DIS-forumet, men ingen bruker) Et lite tips til de som bruker dette forumet å spörre i, er at de gir et lite hint om at det er reisende/tatere/omstreifere det gjelder. Blir liksom lettere å leite da ;-))mvh, Åse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk, takk. Flaks at jeg og Åse kom med samme info da! hehe.Bare ett lite spørsmål Åse. Du skriver Nicolai (Niklas Lundberg) Krantz. Mener du da at dette er samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Et eget forum for reisende hadde vært glimrende! Nå ligger jo en hel del informasjon her inne, og det håper jeg noen tar vare på og arkiverer. Ellers har vel LOR registrert en del slektsopplysninger. I den forbindelse håper jeg at noen har tatt seg bryderiet med å sjekke opp 'dobbeltføringene' som finnes på enkelte hos Sundt i FF. Med det mener jeg de personene som figurerer under flere ulike navn, men som faktisk er èn og samme person. Årsaken til slike 'dobbelt-tellinger' er vel at det ikke var samme person som telte alle reisende og noen dukket i løpet av tellingsåret opp i flere kirkesogn. Ved neste telling kunne personen f.eks oppgi et fiktivt navn, kjælenavnet, brorens navn, en uvenns navn eller noe han/hun fant på i farten...Dermed vil jeg anta at tallet på reisende hos Sundt er litt i overkant av hva som faktisk var reelt, men på den annen side var det mange som IKKE ble telt fordi de stadig oppholdt seg utenfor allfarvei, i Sverige, i båt og lignende. Bare noen tanker i forbifarten!Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Enten så er Nicklas Krantz og Nicklas Lundberg èn og samme person som opererer under to navn, eller så er det sånn at det er to helt forskjellige personer. Jeg heller til sistnevnte forklaring. Men disse to slektene (Krantz & Lundberg) er uansett nært knyttet til hverandre (samme følge).Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det var noen kloke tanker i forbifarten, Vinvana!Selv registrerer jeg det jeg kommer over av reisende og ikke-reisende som giftet seg med reisende. I det fulle og hele sitter jeg nå med en database med over 16000 reisende personer. Det har vært spennende å interesant å samle, og jeg finner personer som går under flere ulike navn. Det er VELDIG vanlig! Til å begynne med startet jeg å granske mine egne forfedre, og med tidens løp har jeg tatt forfedrenes familier (andre barn, ikke mine forfedre osv...) m.m. Når man begynner slik så blir spekteret stort og man kommer innom alle tater-slektene i Norge, Sverige og Finland. Tillogmed i Tyskland og Italia har jeg funnet noen, samt at jeg også har fått inn en del sigøynere, da enkelte også har giftet seg inn med disse!Dette ble kanskje litt personlig, men jeg mener når man har en tater registrert og man ønsker å finne familie og slekt til denne så kommer man inn på alle slekter. Gifte innad er viktig, og dette er vel noe man kanskje legger ekstra godt merke til når man driver å registrer. Selv er jeg min egen bestefar!!! hehe (Det var en spøk!!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det er nok slik at Niklas Krans og Niklas Lundberg er to forskjellige personer.Niklas Lundberg - født 1782, død etter 1826. Fältjägae o kopparslagare. Avsked fra sin fältjägare tjenst i 1821.Niklas Krans - født 16.april 1793, død 1839. Fältjägae o kopparslagare.Niklas Krans var også gift med Agneta Regina Jakobsdatter Wallgren (og dette blir vel din slekt Vinvana?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

He he...Du kan spøke du Kai! Når du snakker om 16000 registrerte navn i din database, er det da snakk om personer født før 1900? Eller har du da med nålevende også? Ingen tvil i alle fall om at vi er mange, og godt er det! Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg forstår Åse. Jeg har ingen bevis for at dette er samme person, ei heller at de er to ulike personer. Men jeg vil tro at det er to ulike personer, grunnet Sofia Krans' gifte med Karl Fredrik Nilsson Lundberg. Det er greit nok at de er halvsøsken, men helsøsken er i meste laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Hei igjen,Jo, Åse selvsagt er det bare å skrive debattnummer i ruta ovenfor. Jeg er ikke helt rutinert her inne ennå! Så til Kai, du skriver at Karl Fredrik Nilsson Lundberg bl.a var gift med Sofia. Har du flere koner registrert på ham?Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Karl Fredrik Nilsson Lundberg, f.1810, d.1868-69. Fältjägare o kammagare. Foreldre: Niklas Lundberg og Sara Pettersdotter Løk.1.kone: Sofia Niklasdotter Krans, f.?, d.ca.1855. Foreldre: Niklas Krans og Sara Pettersdotter Løk. 6 barn m/Karl Fredrik.2.kone: Kajsa Jansdotter. 1 barn m/Karl Fredrik. -Johanna Karlsdotter Lundberg (?-?).-Karl Gustav Karlsson Lindberg (1825-?) 'Fille-Kalle', gift med Maria Pedersdatter (ca.1810-etter 1866) 'Vakker-Maria'. 3 barn.-Otto Karlsson Lundberg (1827-etter 1889), gift 1.med Maria Katarina Johansdotter (1834-etter 1866), 2.med Matilda Eriksdotter Tor (ca.1853-etter 1889). 7 barn.-Karl Karlsson Lundberg (ca.1830-etter 1882), gift med Anna Marie Larsdatter Holm (ca.1830-1877). 7 barn. (Muligens giftet Karl seg med en Karoline Karlsdatter etter at kona Anna Marie ble drept i 1877).-Olof Karlsson Lundberg (1835-etter 1864), gift med Anna Marie Larsdatter. 1 barn.-Maria Lotta Karlsdotter Lundberg (1838-?).-Nils Fredrik Karlsson Lundberg (1864-?).Håper noen flere kjenner til slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.