Gå til innhold
Arkivverket

[#31294] Et Lund/Gjerp-problem


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Johan Lund og Anne Martha Gjerp kom til Sortland rundt 1820. De hadde med seg tre barn, Karen Hagerup (f. ca. 1805, ukjent hvor), Ane Hass (f. ca. 1809, ukjent hvor) og Oliver Reinert (f. 1811 i Nærøy). Alle disse står oppført med Johan Lund som far da de blei konfirmert, og de brukte Lund som etternavn. Problemet er at Johan Lund etter alt å dømme blei født rundt 1794 (i Trondheim), og er for ung til å være faren deres. Derimot er Anne Martha (f. 1779 i Fosnes) gammel nok til å være mor til de tre. Jeg gjetter at hun hadde vært gift en gang før, men med hvem? Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette gir ikke svar på ditt spørsmål, men her er noen funn:Ser at Oliver Lund er bosatt i Lebesby i Finnmark i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f62022.wc2&gardpostnr=78&personpostnr=514&merk=514#ovre>Lenke. Her er dåpen til barna: Amine Christine Lenke, Ottar Reinert Lenke og Johan Høyberg Balch LenkeI folketellingen 1865 for Gildeskål finner jeg en Karen H. Lund, fattiglem, 56 år, fødested: Lyngens prestegjeld Lenke. Men jeg vet jo ikke om dette er Karen Hagerup med etternavn Lund, hvis det nå er denne navnekombinasjonen du sikter til.I FS/IGI finner jeg denne innførselen:ANNE HASS LUND Female FamilyEvent(s):Birth: About 1808 , , Norway Father: LUND ALTEIDET Family Mother: KAREN BULLT Spouse: SALOMON EILERT SALOMONSEN Family Marriage: 1846 Overvalla, , Nord Trondelag, Norway Iflg. FS/IGI får Salamon og Anne Hass Lund barna Jasper Teodor 1853, Anna Karoline 1856 og Edvin 1855, men det er bare på Anna Karoline det står Overhalla. Salomon Eilert skal ifølge FS/IGI være født 1805 i Overhalla, sønn av Salomon Danielsen og Elen Olsdatter Lenke Salomon E. døde i 1861 iflg. FS.Som far til Anne Hass Lund står Lund Alteidet, og så vidt jeg kan se av Oluf Ryghs norske gårdsnavn, er Alteidet nordre en gård i Kvænangen i Troms Lenke. Men det finnes to gårder i Fosnes som heter Alte og Altøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når jeg tar foreldresøk i FS/IGI dukker det opp følgende innførsler: JENSINE JACOBEA JOHANSEN Birth: 03 AUG 1815 Christening: 12 NOV 1815 Fosnes, Nord Trondelag, NorwayFather: JOHAN LUNDMother: ANE MARTA GERP--------------------------------------------------Karen Hagerup Christening: 24 AUG 1806 Lyngen, Troms, Norway Father: Johan Jesper LundMother: Anne Martha Gierp Kan denne Karen være identisk med fattiglemmet i Gildeskål?? Se forrige innlegg.--------------------------------------------------Leonard Christening: 07 NOV 1822 Sortland, Nordland, Norway Parents:Father: Johan LundMother: Ane Marthe Gjerp--------------------------------------------------Anne Martha Jensen Gjerp Birth: 1780 Hammeroen-Fosnes, Trondheim, Sor Trondelag, NorwayFather: Jens Jacob Mikkilsen GjerpMother: Anna Jacobsen Hass Dette er vel Jens Jacob i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Mange takk! Nå var dette stort sett kjente opplysninger (dattera Jensine glømte jeg å ta med i forrige innlegg), unntatt på ett viktig punkt, nemlig at Johan Lund har mellomnavnet Jesper da Karen Hagerup blei døpt i 1806. Anne Martha Gjerp kan med andre ord først ha vært gift med en Johan Jesper Lund og deretter med den Johan Lund som hun kom sammen med til Sortland.1801-tellinga viser at det bodde to Johan Lund i Trondheim. Den yngste er han som kom til Sortland, nå lurer jeg på om den eldste het Johan Jesper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.