Gå til innhold
Arkivverket

[#31295] Hjelp til å forstå Genline, Sverige


Gjest Kristin Berthelsen Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Jeg forsøker en demoutgave av Genline. I husforhør står det feks under utflyttet: pag(?J) 211 eller p 180. (har forsøkt side 211 og 180, men det ga ingen mening) Under Lefnads-och sjukdoms omstendigheter: adm 53 (sikkert noe som skjedde 1853) og for 51 (sikkert noe som skjedde 1851)Finnes det noen 'guruer' som kan gi meg et hint? Takk for hjelp!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Nystrøm

Under inn- og utflyttinger i husförhörslängden refereres det til sidenummeret til gården vedkommende flyttet fra (eller til). Hvis du ser på gårdsoversikten på begynnelsen av Hfl'en vil du se hvilken gård det refereres til. Står det f.eks. utflyttet 'p. 211 1804' (flyttet til gård på s. 211 i 1804) på side 110, skal du finne tilsvarende notat på s. 211, men som innflyttet ('p. 110 1804'). Jeg må tilføye at det ikke er alltid jeg har funnet personen jeg leter etter på grunnlag av sidenumrene, og noen ganger kan det være vanskelig å tyde tallet. mvh Odd Nystrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Takk for svar. Jeg 'går opp løypa' pånytt! Det var forresten mye å finne her for en som snart har flere svensker enn nordmenn bakoverHa en fin sommer!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Laila N: Christiansen

Sidetallene kan også henvise til sidenr. i utflyttings-lengden. Denne finnes noen ganger bakerst i husforhøret, eller i egen protokoll på Genline.Helt til høyre (i de husforhørsbøkene som har skjema) står ofte de mest interessante anmerkningene, dersom personen/familien flyttet ut av kirkesognet, så står det ofte der hvor de dro til.Laila som har 3 oldeforeldre fra Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.