Gå til innhold
Arkivverket

[#31299] Oluff Haldorson Eikeland, Fusa, 1600-tallet


Gjest Jan Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Jensen

Er det nokon som har kjenskap til opphavet til Oluff Haldorsen Eikeland?I følgje bygdeboka for Fusa var han fødd omlag 1590, og døyde i 1671.I 1615 vart han gift med ei Anna, og fekk barna Haldor (1616), Alf (1624), Wincents (1626), Knud (1628), Sjur (1630), Magdele og Lars.I perioden 1636-1666 skal Oluff ha vore busett på Nedra Eikeland i Fusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Olluf og Anna er blant mine 9 x tipper. Jeg har hôrt at en mulig far er Haldor Gjôen, men har ingen bevis for dette og husker heller ikke hvem som gav meg opplysningene, dessverre.Kona Anna skal vaere en Clementsdtr (1593-1692), mulige foreldre er Clemment Störkson Hjartaaker og Karen Jörgensdtr.Dette har jeg heller ikke bevis for, men det kan naa vaere en pekepinne.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jan Jensen

Forsøker herved å få liv i tråden igjen.Er det nokon som hr kjenskap til Oluff Haldorson Eikeland? Eventuelt er det nokon som har kjenskap til Fusa og kva kjelder som kan vera aktuelle i jakta på Oluff sine forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er det jeg fikk fra Fusa soga: 'Han fødd omlag 1590, og døyde i 1671. I 1615 vart han gift med ei Anna, og fekk barna Haldor (1616), Alf (1624), Wincents (1626), Knud (1628), Sjur (1630), Magdele og Lars. I perioden 1636-1666 skal Oluff ha vore busett på Nedra Eikeland i Fusa'Jeg har enda ikke funnet noe bevis for at han var sönn til Haldor Gjöen.Selv stammer jeg fra dattera Magdele og sönnen Haldor - de er begge blant mine 8.tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det å finne forfedrene til Oluf Haldorsen Eikeland vil nok bli umulig for det finnes ikkje noen kilder til dette. Det en kan gjøre er å knytte Oluff opp mot framtiden. Da har vi Oluff i koppskatten 1645 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1645&gardpostnr=4064&merk=4064#ovre>Lenke Så har vi Oluf og sønnen Knut i manntallet for Os i 1666 Lenke Knud Olsen i 1701 Lenke Skifte etter Knud Olsen Eikeland Lenke Du kan lese litt om slekta til Knud i dette innlegg pkt.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jan Jensen

Tek opp igjen denne tråden.Har sett litt på dei scanna kyrkjebøkene for å finna noteringa ved Oluff sin død, men det er ikkje den enklast oppgåva.Nokon som finn noko?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kirkeboken sier ikke mer enn alder og bosted Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1671, side 3. Permanent sidelenke: Lenke (midt på høyre side). Jeg leser alderen til 81 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Sigmund Hope

Nokon som veit kva som er kjelda for ka tid Oluff og Anna vart gift, samt for fødselsåra for barna?Kan ikkje sjå at det eksisterer kyrkjebok for distriktet så tidleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 10. Du kan anta at både giftermål og fødselsår er stipulert og det skulle stått g.ca1615 etc.I koppskatten finn du at Ole er gift med Anna og at de har sønnen Vincent, ingen alder nevnt. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=kopp1645&gardpostnr=4064&merk=4064#ovre>LenkeI 1666-manntalet finn du Oluf H. 76 år gammel f.ca1590, i sammen med sønnen Knut 38 år f.ca1628, da kan du stipulere når de er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Jeg kommer tilbake til 3 av disse barna til Oluff Haldorsen Eikeland og litt nyskjerrig på:Hvilke indisier er det snakkom når det antydes at Anna er ei Clemmetsdtr, med mulige foreldre Clemmet Størksen Hjertåker og karen Jørgensdtr?(se innlegg 3) Hva finnes av informasjon som bygger opp under dette som der sies?mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sigmund Hope

Eg gjer rekne med at det er stipulerte fødselsår som er oppført i bygdebok, men lurer framleis på kva kjeldene for slektrelasjonen og 'fødselsåra' er.Eg har leita ein del etter informasjon kring familien, men mange av barna nemnd i bygdeboka har eg endå ikkje funne spor av i kjeldene.Er det nokon som har meir informasjon om familien, enn det som kjem fram i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.