Gå til innhold
Arkivverket

[#31307] Sagnet om den italienske fyrstesönnen


Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Er det da noen nummer som er mest aktuell, eller må man gå igjennom hele 'pakken' ? - Hva med det bildemateriale som omt. i innl. 22 ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Heftene er ikke større enn av du rekker å bla det gjennom alle sammen på et par timers tid, regnet fra det øyeblikk du finner en serie i et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jeg er selv den 'lykkelige' eier av et par av numrene av Skandinavisk Historisk Magazin. Det er en av de største opphopningene av fantasifull genealogi jeg har støtt på. Heftene må leses som det de er: historiske romaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Her er forresten et eksempel på diktningen i forlengelsen av det nevnte magasinet, ført i pennen av Wangs tidligere kompanjong - og økonomisk støttet av forfatterens hjemkommune og ørten næringslivsbedrifter i området: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvor mye økonomisk støtte trenger man for å sette seg ned og sammenfatte slektsrekka fra de ulike sagaene i Heimskringla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Flere 'spennende' slektsrekker finnes på Lenke Både Karl den Store og grevene av Oldenburg får nye, spennede forfedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Får håpe at den aktuelle kommunen ikke er av de med dårligst råd, da. Tragisk uansett å bruke midler på sånt, men med det utvidede kulturbegrepet er det jo ikke så rent lite makkverk av ulik art som får støtte uansett. (Etter min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Synes det er posetivt at enkelte fylker eller kommuner yter støtte til utgivelse av bøker. Hvorvidt dette kun er et makkverk, kan ikke jeg bedømme. Men artig å lese er det i alla fall.Finnes nok av kommuner hvor ikke engang utgivelse av bygdebøker er planlagt. Eller hvor kun generell bygdehistorie blir gitt ut. Endel nedprioriterer den slags så kraftig at opptrykk av eldre utsolgte bind heller ikke kommer på tale. Men slik har det vel blitt, nå som alt mulig rart kan kalles kultur. Mener støtte til dette 'makkverket' ikke er dårlig valg, hvis vi ser på alt annet som blir støttet.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Slikt er kanskje 'artig' å lese, men da bør det i hvert fall ikke presenteres som slektsforskning. Det er dessverre så altfor mange som tar slike linjer seriøst.Man må jo tro at de to nevnte forfatterne utmerket godt vet hva de gjør, eller burde vite det, hvis de har giddet sette seg inn i mer seriøs forskning de senere år, og gjerne også fulgt litt med på debattene i f.eks. GEN-MEDIEVAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Har iblandt vært innom Rootsweb, for å titte. Tviler på om bidragsytrne der har satt seg bedre inn i de eldgamle kongeslektene, enn forfatteren det referes til. Personlig finner jeg neppe aner tilbake til kongelige. I 'beste fall' litt slektskap til en eller annen ståtarkonge. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Problemet er vel helst at de to forfatterne vi snakker om, befatter seg med den type materiale i det hele tatt. Å viderebringe slikt, uten f.eks. anføre at samtlige linjer som trekkes fra f.eks. Harald Hårfagre, etter all sannsynlighet er ren diktning, er å føre folk bak lyset, hverken mer eller mindre. Mye litteratur om 'Hårfagre-genealogi' o.l. skrevet de senere årene, uten at det ser ut til å gjøre det ringeste inntrykk på disse 'slektsforskerne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Festlege slektstavler på internett er dessverre ikkje mangelvare. Kjekt å kunne følgje slekta tilbake til Adam og Eva, ikkje sant? Og kva som då var før Adam, er vel ikkje så enkelt å bli enige om. For ikkje å snakke om - kven var svigermora hans?Men uansett, 'verden vil bedras', og det vil alltid vere marked for dei luftige teoriane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

En gang jeg var hjemme i mine studiedager, sa min mor at hun hadde kommet i snakk med presten om slektsforskning, og han hadde sagt med et smil om at dersom jeg kunne komme tilbake til Adam og Eva, skulle han gi meg tusen kroner.Neste gang jeg så presten, fortalte jeg ham om den linja som står i Sverresoga, hvor kong Sverres forfedre er regnet opp bakover langs kongerekka og Ynglingeætta og helt tilbake til Adam og Eva.Presten og jeg fikk oss en god latter. Jeg så ingen grunn til å minne ham om pengene han hadde sagt jeg skulle få. Ellers er det verd å merke seg at hele hensikten med denne slektstavla var å legitimere kong Sverre.Fra spøk til alvor: Det skrevne ord har stor makt. Mange har en nesten grenseløs tro på at når noe står på trykk, må det være sant. En feil som en gang er kommet på trykk, vil leve et bortimot evig liv, ved at nye personer leser og ukritisk godtar den som et faktum.Selv anser jeg at det er avgjørende viktig å gå til originalkildene, og å få fram både hvordan slutninger blir trukket og hvilke usikkerheter som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Disse linjene til gamle vikingkonger er jo veldig greie å sende til amerikanere vi 'hjelper'. Har hørt de blir så førnøyde og biter på uten å stille kritiske spørsmål.Vet ikke om slikt er så vanlig lenger? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Amerikanere har tidligere bitt på mye. Jeg kjenner til at det på begynnelsen av 1980-tallet ble betalt $ 2 000 for en slektsutredning som i all hovedssak konsentrerte seg om å vise en påstått sammenheng mellom probanden (en norsk-amerikaner f. 1906) og bl.a. George Washington og Harald Hårfagre. Trist at den norske delen røyk lenge før den nådde svartedauen på vei bakover : /Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kom en amerikaner til Riksarkivets skranke sommeren for ca 15 år siden og ba om å få se Gange-Rolvs privatarkiv. Han ble slått av en annen amerikaner ved samme tid som brettet ut anetavla si - tilbake til Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Alle vet da at Gange-Rolvs privatarkiv ligger nedlåst i skattkammeret på Windsor Castle. Det var jo tross alt hans sønnesønns sønnesønns søn, William the Conqueror, som påbegynte byggingen av slottet.Hmmm... kanskje jeg har starten til min egen Da Vinci-kode her? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Siden England nevnes: Uansett så vil man komme til kort med endel av de ikke verifiserte anene. Det viser bla. vedlagte webkopi:'If you went back in time and met your teenage parents, you could not split them up and prevent your birth - even if you wanted to, a new quantum model has stated. Researchers speculate that time travel can occur within a kind of feedback loop where backwards movement is possible, but only in a way that is 'complementary' to the present. In other words, you can pop back in time and have a look around, but you cannot do anything that will alter the present you left behind. The new model, which uses the laws of quantum mechanics, gets rid of the famous paradox surrounding time travel. 'Quantum mechanics distinguishes between something that might happen and something that did happen,' Professor Dan Greenberger, of the City University of New York, US, told the BBC News website.'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Si ikke det - her høres det jo nesten ut som om man kan farte litt rundt i fortiden og foreta kontroller: Var det A som fikk barn med B? - Men så var det bare å få bygd den tidsmaskinen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nevnte Skarpeid har forøvrig gitt ut en del 'forskningsliteratur'. Bl.a. en bok som nevnte Websider bygger på eller omvendt.Etter en kikk på dette i vinter fant jeg fort ut at hans 'forskningsarbeid' fra Agder var en samling av informasjoner fra diverse bygdebøker, Agder Historielag Årsskrifter og Ætt og Heim.Det som jeg fant ut kunne være hans genuine 'forskningsarbeid' framsto uten kildeangivelser.At han framlegger Thor Heyerdals og Per Lilliestrøms bøker som genealogiske bevis viser jo at han ikke har evne til å oppfatte i det hele tatt.At Gresk og Nordisk mytologi gjenfinnes gjennom arkeologi viser jo at 'overleveringer' (i en eller annen form) har sine historiske årsaker/opprinnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er imidlertid prisverdig at enkle slektsoversikter for bygdene omkring, kan gjøres lettadkommelige via disse oversiktene.Da er de nyere oversikter - dem som går tilbake til vanlig 'bygdebokstopp' rundt 1600 greie nok.De øvrige som har en hale tilbake til 'startpunktet' - ja da må jeg vel sannsynligvis få henvise til innlegg nr. 43 og 44.Mvh KF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.