Gå til innhold
Arkivverket

[#31311] Søndre Odalen og nordre Odalen. Hvor gikk grensen?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMin oldefar Laurits Larsen Lenkeoppgis å være født i søndre Odalen, og min tippoldefar Lars Larsen i nordre Odalen.Hvor gikk / går grensen?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Strøm prestegjeld omfattet hele Odalen - og hadde fem kirker: Strøm (hovedsogn), Ullern (anneks), Oppstad (anneks), Mo (annkes) og Sand (anneks).Ved kgl. res. 10.04.1819 ble Strøm delt i Nord-Odal prestegjeld og Sør-Odal prestegjeld.Riksarkivet skriver om delingen: --- Ved kgl. res. 10.4. 1819 ble Strøm Prestegjeld delt i to. Sør-Odal besto da av Strøms hovedsokn, Ullern anneks og flg.12 garder av Opstad anneks: gnr. 85-99, 101-102 i Sør-Odal. Embetshandlinger før 10.4.1819 må derfor søkes i Strøm=Odal prestegjeld. Nord-Odal besto etter delingen av Sand anneks, Mo anneks og resten av Opstad anneks. Res.en ble meddelt Kristiania biskop 24.4.1819. Ved kgl. res. 28.11.1836 ble flg.garder lagt til Opstad anneks under Nord-Odal prestegjeld: gnr. 1-5,7,8, 53-56 i Nord-Odal og gnr. 100 i Sør-Odal. Gardsnummer 85-99, og 101-102 i Sør-Odal skulle fortsatt høre til Sør-Odal prestegjeld. Ved kgl. res. 27.12.1849 skulle flg.garder utgjøre Opstad sokn i Sør-Odal prestegjeld: gnr. 85-102 i Sør-Odal. Samtidig ble Opstad annekssokn i Nord-Odal opphevet og bosetningen her delt mellom Sand hovedsokn (gnr. 1-5,7,8.) og Mo annekssokn (gnr. 53-56).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Frank, og takk for svaret.Nå var jeg noen ganger tilstede i geografitimen, men skulle nok vært der oftere, og jeg er fortsatt litt forvirret.Sand er da i Nord Odal, og Sand ligger nord for Skarnes, men Mo og Opstad er ukjent for meg geografisk i dag.Og hva med områder nord for Kongsvinger? Er ikke det Odal i det hele tatt?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Jeg har ikke hørt at grensa mellom Sør- og Nord-Odal har blitt forandret siden kirkesognet ble delt i 1819. Så jeg tror du kan gå ut fra den var slik, som kartet viser i dag. Så var det din oldefar. Han ble døpt Jakob Laurits. Var født 31/12 1858 på Nedre Øien, og døpt i Oppstad kirke 30/1 1859 i Sør-Odal. Foreldre var Lars Larsen Songnes i Nord Odal (Se Nord-Odal bygdebok Nr.I Revidert utgave side 212) Han ble gift i 1858 med Thore Iversdatter f. 23/11 1834 Nedre Øien (Se Sør-Odal bygdebok Nr. 8 side 544) Hun ble døpt i Oppstad kirke 21/12 1834. Paret hadde også dattera Anne f. 1/10 1860 på Nedre Øien og døpt i Oppstad kirke 4/11 1860 Familien flyttet til Embretstuen Ås i Nes (Se Nes boka nr. 3 side 473) Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TerjeDa er vel dette familien i 1865 LenkeMen hvorfor ble navnet så forandret? Fra Laurits Larsen til Jacob Lauritsen?Og da regner jeg med at jeg kanskje kjører forbi Nedre Øien på mine turer fra Hamar til Skarnes?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Døpenavnet var Jokob Laurits Larsen. Navnet har jeg fra kirkeboka for Strøm Prestegj. Han var sønn av Lars Larsen, som jeg skriver i mitt tidligere innlegg. Jakob ble nok ikke oppgitt ved tellingene 1865 og 1900, eller han benyttet ikke navnet Jakob. Ja du har riktig familie i 1865 tellinga. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Mange takk TerjeDa får jeg ta meg en tur ned på Statsarkivet og lese noen bygdebøker.Men så vidt jeg forstår ligger disse gårdene mellom Sand og Skarnes?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.