Gå til innhold
Arkivverket

[#31322] Hvem var Sigrid Evensdatter som fødte en sønn 23. desember 1843?


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Sønnens navn var Ole Andreas og faren var Conrad Wilhelm Hauge fra Semb Gård, sønn av Ole Hauge og Adelheide Birgitta Beata Torkelsdatter Berg.Men hvem var Sigrid som befant seg på Semb ved barnets fødsel og dåp? Hvor kom hun fra og hvor ble det av henne?Jeg har funnet en eneste Sigrid Evensdatter i folketellingen for 1865, men er dette henne, og er dette hennes familie? LenkeIfølge bygdebok for Nord-Odal Bind IV flyttet Ole Andreas som 9-åring i 1852 til Årnes, men jeg fant ingen utflyttingsinformasjon for Sigrid. Derimot var dette samme år som hans far døde ugift. I 1865 befinner Ole Andreas seg i Kristiania, så det er ingen hjelp å få i FT.Dersom noen vet noe som helst om Sigrid og hennes familie er jeg veldig takknemlig.Vennlig hilsen Benedicte, tippoldebarnet til Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg skal en tur ned i Statsarkivet i morgen, så jeg kan se i kirkeboken (dåpen)om jeg finner mer ut av Sigrid, hvis du vet hvilke kirke det er snakk om.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei og takk for dette. Det er Nordre Odalen og rull HF 1320. Det er vanskelig å tyde alt som står der, Jeg har forsøkt i flere måneder, men uten resultat, så kanskje du klarer å finne ut noe mere enn jeg klarte. Ole Andreas ble døpt 14. januar 1844. Ole Andreas var 9 år da han flyttet til Årnes, så kanskje det også står noe om konfirmasjonen hans i kirkeboken derfra.Muligens et notat i kirkeboken om utflyttere. Jeg bor langt unna nærmeste Statsarkiv og er kjempeglad for hjelp. Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJa jeg skal prøve, men Statsarkivet på Hamar har ingenting fra Årnes som ligger i Akershus, så der må andre hjelpe deg med konfirmasjonen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI følge kirkeboken står det ingenting om hvor Sigrid kom fra, men at barnet var uekte og født på plassen Stenbakken under Nordberg.Jeg leste raskt i gjennom sorenskriverboken for å se om Sigrid hadde søkt om bidrag, men fant ingenting i farten. Det jeg derimot fant var at handelsbetjent C W Hauge i juni samme år som sønnen var født søkte om landhandlerbevillning i Strøm. Dette er sikkert faren til Ole Andreas.Den Sigrid du har funnet i FT 1865 tror jeg at jeg fant døpt i Åsnes 30/7-1815. Far er Even Olsen Skalbukilen, og mor er Anne Halvorsdatter. Det som er merkelig er at jeg hun ikke var nevnt som barn til dette paret i bygdeboka, men hun kan ha blitt uteglemt, eller så har hun dødd tidlig. Men jeg finner ingen annen Siri, Sigri, Sigrid Monsd døpt i 1813-1815 i Åsnes.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Lars Ove Tusen takk for hjelpen. Jeg er ikke noe kjent på Hemarken, men jeg prøver å finne plassen Stenbakken under Nordberg, men ingen av navnene finnes i dette sognet i gårdsmatrikkelen fra 1886. Men jeg får lete videre. Jeg fant Siri Evensdatter i FS IGI med foreldre som over født i 1815. Hun kan bo hos broren sin, i og med at husbonden heter Halvor Evensen. Jeg finner ham i FS VRI med samme foreldre. Men fortsatt gjenstår å finne ut om dette er rette Sigri. Hvis noen har gode forslag tar jeg imot det med takk.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei igjenJeg fant heller ikke noe særlig om Stenbakken i gårdsbøkene for Nord-Odal. Plassen står nevnt der, men ingen personer så langt jeg kunne se. Lurer på om det var bind 4 eller 5.Når det gjelder Nordberg fant jeg ikke noe. Mulig at 'Nordberg'-navnet er feiltolket selv om jeg fikk hjelp til å tyde det.Det kan være en skrivemåte for 'Berg nordre' feks.Skalbukilen står det mye om i Aasnesboka.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Lars OveTakk for infoen. Jeg skal låne Åsnesboken og forske videre om dette kan være rette Sigrid. C.W. Hauge het Conrad Wilhelm og er faren til barnet Ole. Ole oppkalte en sønn etter faren, og er selv sannsynligvis selv oppkalt etter sin farfar, Ole Hauge på Seim (Semb). Men om Sigrid tilhørte huslyden eller ikke vet jeg ikke. Så vidt jeg kunne tyde i kirkeboken stod det Semb etter navnet hennes, så det er mulig at hun bodde på gården også. Det hadde vært interessant å vite noe om Sigrids familie også. Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Benedicte!En generell advarsel mot Åsnesboka: Den egner seg dårlig for slektsforskning ettersom den fra det synspunktet er mangelfull og rotete. Det sies også at det er endel feil i den.Ellers har jeg tittet litt i den etter ”din” Even Olsen. På side 239 i 1. bind står det under Kilen bnr 4 (u/Bratlien gnr 32): ”Skomaker Even Olsen kjøpte bruket 1813 og sto oppført som eier i matrikkelen fra 1838. Hans sønn, Halvor Evensen, som også holdt seg til skomakeryrket, var bruker i 1865. Han var selveier.” Deretter følger data om Halvor, hans familie og etterkommere. Men jeg finner ikke Sigrid nevnt noe sted (noe som ikke forbauser meg).Jeg finner heller ikke Sigrid i FT1875 for Åsnes og ikke blant døde i Åsnes i perioden fra 1863 -1889 (rekonstruert kirkebok). Hun kan ha flyttet ut før 1875, f eks til sønnen Ole Andreas. Jeg kan imidlertid ikke se at det er kommet fram noe som bekrefter at Sigrid fra Åsnes er rett person. Du bør kanskje konsentrere deg om å finne dokumentasjon for dette før du bruker tid på å finne forfedrene hennes.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har gjort meg noen tanker om denne saken/tilfellet Sigrid Evensdatter.Og vil si noe uten at det kan hjelpe mye. I tillegg har jeg korte spørsmål.Hvor er Semb gård? Og hvor er Strøm (nevnt da far til Ole søker om landhandlerbevilling)?Er det riktig at jeg forstår det slik at Semb gård er i Hedmark fylke? Og at Ole har flyttet fra Åsnes i Hedmark fylke til Årnes i Akershus fylke? For det er fint å vite svaret på spørsmålene, både jeg og andre, så kanskje det blir lettere å hjelpe til. Jeg antar at Nord-Odal er i Hedmark fylke. Jeg har opplevd at navnet Odalen kan bli tolket som i Akershus (Nes kommune) el. i Hedmark fylkeEt spørsmål til, kan du fortelle litt mer om hvilke steder han var og hvor lenge (tidsrom) etter Årnes så langt fram som mulig hvis du Benedicte vet svaret? Det blir jo nevnt at han kom til Oslo. Det ville vært fint. Kanskje det blir lettere å hjelpe til.En siste kommentar:Jeg har en anelse om at Sigrid Evensdatter var ei tjenestejente. Jeg har opplevd i andre tilfeller (to stk.) at faren til barnet (oftest uekte) el. farens familie hadde omsorgen for barnet, mens moren (tjenestejente) forsvant (mistet kontakten med barnet) og gjerne giftet seg med en annen mann. Den andre mannens familie visste oftest ikke noe om det uekte barnet fra tidligere tider.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Rolf, takk for advarselen. Jeg ser at du har rett. Jeg må nok finne Sigrid først. Til Kristin. Kjempefint om du eller andre eventuelt kan hjelpe meg eller sette meg på rett spor. Ole Andreas far, Conrad Wilhelm, kommer fra gården Semb(Seim)Gård, Opstad sogn, Strøm prestegjeld, Hedemark, lenke fra FT i 1801 til gården [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=50&teljing=ft1801&filnamn=f10418.wc2&amt=4&funnenr=473>Lenke. Conrad Wilhelms far, Ole Hauge, eide både denne gården og Søndre Skjulstad samme sted. Ifølge kirkeboken ved dåpen til Ole Andreas i 1843 står det Sigrid Evensdatter Semb, og av det har jeg sluttet at hun tilhørte gården.Ole Andreas befinner seg i Kristiania som mekanikus ved FT 1865 som logerenede hos Gunnerius Gundersen, og her står det at han var født i Solør Lenke. Han giftet seg med datteren Mathea i 1868 og de flyttet til Fredrikstad. Jeg vet ikke når, men han var min oldefar og jeg har aldri hørt om andre bosteder enn Fredrikstad. Jeg finner ham ikke i FT 1875 i Oslo eller på Hedemarken, og dessverre eksisterer ikke 1875 tellingen på digitalarkivet for Fredrikstad, derimot i 1900 finnes familien i Onsø kommune og Ole Andreas er maskinmester ved Gresvig Verk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Conrad W.Olsen døpt.LenkeHar lett etter Sigrid Evendsatter som kan passe i alder.Det kan godt være den damen som er sypike i 1865. ( Hun passer bra i alder med Conrad W.Olsen. og stedet der sønnen flyttet)Ellers fant jeg en Sigrid Evensen f. på Nes i 1828. Foreldre : Even Nilsen og Inger Madsdatter.Hun måtte i så fall fått sønnen bare 15 år gammel?Har ikke funnet denne Sigrid Evensdatter i 1865-tellingen. ( Kan hun være død tidlig?)Kirkebøker for Nes vil vel vise om dette kan være rett dame?Foreldreparet Even Nilsen og Inger Madsdatter får mange barn mellom 1828 og 1838 på Nes.Hedmark.Sigrid ser ut til å være eldst. Dette kan være et skudd helt i blinde.Håper du får hjelp i søking i kirkebøkene.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg synes du eller andre bør få sjekket dåpene til de to Sigridene i Aasnes og Nes kommuner og dåpen til Halvor Evensen i Aasnes kommune. Det for å prøve å kanskje luke ut noe.Jeg fant trolig vielsen til Halvor Evensen og Olia/Olea. Der står det det Kilen, Hedmark. Så det når jeg hadde søkt på Halvor Evens, Norway, hedmark på FS-IGI. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg søkte ikke Halvor Evens, men Halvor Evensen.Det er rart jeg ikke får lenke hos FS, mens jeg får det til på andre hjemmesider, f.eks. digitalarkivet i Washington (USA). Det samme opplevde ei dame som sendte mail m/ lenker til meg ang. personer søkt hos FS.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenke til F.S. får du på følgende måte:Når du har funnet fram til den personen som du ønsker lenke til, går du tilbake til navnlisten.Nå må du ikke åpne navnelenka på vanlig vis,men HØYREKLIKK på museknappen. Da får du fram en meny. VELG KOPIER SNARVEI. Da kan du du legge inn lenken på vanlig måte.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Benedicte Hauge Kulø, Vill bara göra Dig uppmärksam på att Du har ett meddelande under Lenke samt även i Anbytarforum ang 'Ugglor'.Borde väl vara ett uppslag för den som vill skriva en roman ;o) Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Sigrid Evensdatter f. 1828, foreldre Even Nilsen og Inger Madsdatter.LenkeHun har en rekke søsken som jeg nevner her: Niels Evensen dpt. 27 jul 1828,Marthe Evensen dpt. 3 jun 1831,Nils Evensen 2, dpt. 28 feb 1838. Sikkert oppkalt etter broren som vel er død før. ( det er nevnt en Nils som dør i 1838, merkelig nok i mars ,)Nicoline Evensen dpt. 28 sep 1834,Marie Evensen dpt. 28 sept 1824.Med forbehold om rett avskrift fra foreldresøket.( Dato og årstall bør sjekkes mot kirkebøker!)Ellers kan jeg se om jeg finner giftemålet til den Halvor Evensen g. m. Olina ( i følge folketellingen)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Kristin S Aasen:I innlegg 5 skrev jeg:'Den Sigrid du har funnet i FT 1865 tror jeg at jeg fant døpt i Åsnes 30/7-1815. Far er Even Olsen Skalbukilen, og mor er Anne Halvorsdatter. Det som er merkelig er at jeg hun ikke var nevnt som barn til dette paret i bygdeboka, men hun kan ha blitt uteglemt, eller så har hun dødd tidlig. Men jeg finner ingen annen Siri, Sigri, Sigrid Monsd døpt i 1813-1815 i Åsnes.'Jeg mente selvføglelig Sigrid Evensd, IKKE Sigrid Monsd. (skrivefeil), og jeg gikk igjennom kirkeboken for den nevnte periode, 1813-15, og fant ikke noen annen enn den ene Sigrid, som kanskje kan være den som bor i Åsnes 51 år gammel i 1865.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Halvor Evensen dpt i 1823 på Nes.Muligens den samme som den ene Sigrid bor hos i 1865.LenkeAlder med 2 års avvik fra folketellingen, men det kan være feilkilder begge steder.Skal se om jeg finner Halvors ekteskap ome Olea Halstensdatter ogsåMvg. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det står at denne Halvor Evensen kommer fra Kilen , Hedmark.Finner ingen gårder som heter Kilen, men i 1801 finner jeg et par gårder som heter Kielsrud på Næss, Hedmark.LenkeDet er muligens de samme plasser/ garder som er nevnt Kjelsrud i 1865.Næs.Har ikke funnet noen Even eller Halvor der i 1801 eller 1865.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg valgte å vise til vielsen mellom Halvor og Olia/Olea når det stod Kilen,,Hedmark. For jeg tenkte kanskje Kilen var en del av navnet Skalbukilen.Takk til Gunn Huglen for forklaring om 'Velg Kopier snarvei'!Benedicte: (innlegg fra deg nr. 8 og 11) Selv om det står Semb etter Sigrid Evensdatter/Evensen, så behøver det ikke å bety at hun var fast bosatt på gården. Det kan bety at hun hadde Semb som adresse (midlertidig). For mange folk flyttet fra sted til sted.Hvis du står fortsatt fast etter tips/forslag fra meg i nr. 14, sjekk utflytting og døde (etter 1843 og flere år fremover, gjerne til 1865/1866) (i Nes og Aasnes kommuner). Det burde gå fortere å finne på små steder enn på store steder.Når jeg nevnte det om å sjekke dåpen, mente jeg ikke bare barnets navn, foreldrenes navn og fødselsår/dåpsår, men også fadderne til Halvor og Sigrid i de to aktuelle kommunene.Hvis du ikke kan sjekke selv, så spør om noen kan sjekke for deg, f.eks. i brukerforumet el. som registrert bruker i DISNorge (tror det er gratis og man behøver ikke være medlem der)(se infoen om registrering der).Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg så akkurat på lenken fra Familysearch i nr. 20 fra Gunn Huglen ang. 1823. I lenken står det Even Halvorsen, ikke Halvor Evensen. Det må kanskje være feil person.(med annet navn).Jeg påpeker det. For det er jo fint å få vekk forvirrende/feil ting.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Je, du har helt rett, Kristin , beklager rotet.Ble litt vel ivrig her og mikset Halvor Evensen og Even Halvorsen. Godt du følger med, så vi kan få rettet opp feilene.Jeg fant en annen Halvor Evensen i passe alder, men han var døpt i Hof Hedmarken. Vet ikke om det kan være rett mann da?LenkeLitt vrient å finne ut om Sigrid og Halvor i 1865-tellingen kan være søsken.Skal prøve litt til med leting.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.