Gå til innhold
Arkivverket

[#31323] Nytt forsøk Adopsjon 1915-1920


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Min oldefar adopterte (muligens) to av min oldemors barn. Årsaken til at jeg skriver muligens i parantes er at vi egentlig aldri har visst om det, men ved funn av gravsteder dukket da plutselig oldefars etternavn opp..... Ble man adoptert på den tiden? Eller var det slik at mannen automatisk overtok farskapet, og barnet fikk hans etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Adopsjonsloven kom i funksjon fra 1. januar 1917, og fra da av kunne man få formell adopsjon. Fram til den nye adopsjonsloven i 1935 var det bare anledning til 'svak' adopsjon, som egentlig bare var forsterket fosterbarn/fosterforeldre-relasjon. Man mistet ikke arverett etter biologiske foreldre.Det var mulig for barna å få stefars etternavn, uten atdet forelå formell adopsjon.Da den 'sterke' adopsjonen ble introdusert fra 1936 kunne man erstatte de juridiske båndene til biologiske foreldre med bånd til adoptivforeldrene fullt ut.Dersom man går inn i dødsmeldingen ved din oldefars død, skulle man kunne lese ut hvordan relasjonene til barna/fosterbarna/stebarna/adoptivbarna var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Meldingen til skifteretten vil være å finne i arkivet fra sorenskriveren (nå tingretten), men siden året var 1948, skulle jeg tro at materialet er avlevert til Statsarkivet. (Materiale fra Østfold, Akershus og Oslo til Statsarkivet i Oslo, fra Hedmark og Oppland til Statsarkivet i Hamar, Vestfold, Buskerud og Telemark til Statsarkivet i Kongsberg, Aust- og Vest-Agder til Statsarkivet i Kristiansand, Rogaland til Statsarkivet i Stavanger, Hordaland og Sogn og Fjordane til Statsarkivet i Bergen, Møre og Romsdal, Sør- og Nord-Trøndelag og Nordland til Statsarkivet i Trondheim, og Troms og Finnmark til Statsarkivet i Tromsø.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.