Gå til innhold
Arkivverket

[#31328] Abel Maria Franzdatter Frøling


Gjest Else Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg syntes jeg hadde sett navnet et sted. Ja, i DISTreff.Abel Maria Franzdatter Frøling, f. 1612, død 1682/1683 Trondheim. Gift med Jørgen Nielsen, død 1663 Trondheim. Barn: Maren Jørgensdatter Barfod, død 1704 og Elsebe Jørgensdatter, død 1684. Gift på nytt med Erik Eriksen Blix, død 1669 Trondheim.Håper disse opplysningene var til hjelp.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Frøling familie kan ha noen sammenheng til mine aner med Frøiling/Frøling/ Frøyling -navn i Kongsberg-traktene. Legger inn en lenke til mitt tema om dette.LenkeMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter opphavet til Frølich/Frøyling/ Frøling-navnet fant jeg en artikkel i Norsk slekthistorisk tidskrift Bind XXII, hefte I fra Oslo 1969. På s. 41-45 står det om Frølich-slækt fra Kongsberg af Skovridder Sv. Bang.Jeg har kopiert den artikkelen, og om det er av interesse kan jeg overføre kopien som vedlegg til en mail.Da trenger jeg din e-mail adresse.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Lillefuhr

Det som hadde vært interessant var jo om noen viste opphavet... Det har jeg enda ikke klart å finne... Jeg mottar gjerne det du har Gunn, en stor takk skal du ha.... Mailadr eajl@spray.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Abel Maria Frantsdatter Frøling er min slekt. Dette har jeg på henne.Dette er hentet fra slektsboken Wendelbo-slekta. Frantz Frøling Barn:1. Abel Maria Frantzdatter Frøling, f. 1612 d.1683( min slektsgren). 2.Jacob Frantzen Frøling, fogd i Nord-trøndelag 3.Lorentz Frantzen Frøling, d. 1671, magistratpresident i Trondheim fra 08.04.1665-1671 4.Henrik Frantzen Frøling, fogd i Tromsø 5.Juditha Frantzdatter Frøling, f. 1635 d. 1715, rådmannsfrue i Trondheim Jørgen Nielsen Barfod, f. 1608 d. 04.06.1663 G m Abel Maria Frantzdatter Frøling, f. 1612 d. 10.07.1683 Paret var bosatt i Trondheim. Han var rådmann i Trondheim. Jørgen og Abel er begravet ved Nidarosdomen i Trondheim. Abel ble gift 2g 1663 med kaptein, kjøpmann og rådmann Erik Eriksen Blix, f. 1599 d. 02.08.1669 i Trondheim. Barn av Jørgen og Abel:1. Oluf Jørgensen Barfod, f. 1645, student ved farens skifte 09.13.1663 2.* Elsebe Jørgensdatter Barfod, f. ca 1650 3.Sidsel Jørgensdatter Barfod, f. 1651 d. 1689 i Verdalsøra 4.Maren Jørgensdatter Barfod, f. 1651 d. 13.07.1704, bosatt i Trondheim Lars Hansen Flensborger, f. 1645 d. 15.06.1695 G m Elsebe Jørgensdatter Barfod, f. ca 1650 Paret var bosatt i Trondheim. Lars var født i Flensburg i Tyskland og han døde i Trondheim. Elsebe ble født og hun døde i Trondheim. Lars var en av mange skippere som kom fra Slesvig og Sønder Jylland for å drive handel i Norge. Han hadde tilnavnet ”Flensborger” etter hjembyen. Det er kjent at han eide to løkker i Trondheim ved hospitalet. Han hadde hus i Trondheim, Fransnes på Nord-Møre og Stokke i Åsen og han eide vanlig krambugods. Etter krigsoppgjør i 1864 ble Slesvig tilhørende Preussen og fikk det tyskspråkelig navn Flensburg. Elsebes slekt antas å stamme fra Vendsyssel, halvøya nord for Limfjorden i Danmark. Derav navnet Wendelbo. Barfod-familien har et eget våpenskjold. Det er kjent æt-tesammenheng mellom Barfod-ætta og Schancke-ætta som er sterkt representert i Norge, særlig i Namdalen. Barn: 1.Abel Larsdatter Flensborg, f. 1669 d. 20.09.1692 2.Hans Larsen Flensborg, f. 1670 3.Cathrine Larsdatter Flensborg, f. 1671 4.Maren Larsdatter Flensborg, f. 1673 d. 1700, bosted Namdal 5.Barbara Larsdatter Flensborg, f. 1674 6.Anne Larsdatter Flensborg, f. 1676 d. 1757 7.Lene Cathrine Larsdatter Flensborg, f. ca 1678 d. 1747 8.Elsebe Lucie Larsdatter Flensborg, f. 1679Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Lillefuhr

Jeg har også boken om Wendelboslekten... men jeg lurer på hvor hun kommer fra.... Hvor kommer hennes fra fra...hvem var han...hvem var moren???Takk til alle som har svart så langtElse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg ser at de på F.S. har opplysninger om fødested for Abel Maria Frantzdatter Frøling 1612 i Damnark.LenkeDet er vel en mulighet for at dette kan være riktig.I Tyskland i Hannover området ( dengang Preussen, tror jeg?)Ca 1560 og fremover, finnes det en rekke med Frøling - etternavn.Her er det mange navnlikheter med etterslekt av Frølingfamilie som er nevnt her i debatten.Kan det hende at Frantz Frøling stammer fra Tyskland/ Danmark ? Mulig det vil lønne seg å lete i disse områdene etter hennes opphav, siden det er vanskelig å finne foreldrene i Norge?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Også ved begge giftemål er Abel Maria Frantzdatter Frøling ført på IGI med fødersted Hørring i Danmark.LenkeOgså ved andre ekteskap i 1665, Trondheim står oppgitt samme fødested. ( tror jeg ville lete der etter opphavet. ( selv om flere av anetavlene påhjemmesidene har fødested Trondheim)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ad. #7Jeg bemærker at navnet Barfod bliver brugt om rådmand Jørgen Nielsen og hans efterslægt. Til det vil jeg citere fra S.T.Dahl, 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660 (Trondheim 1999)', s. 71:« Jørgens segl, fra lensregnskapene, viser et bumerke med omskriften Jørgen Nilsen K. [Jørgen kalles i slektslitteraturen med tilnavnet Barfoed, men dette kan altså ikke være riktig da hans etternavn tydeligvis hadde begynt med bokstaven K.] »Ligeledes har Gerh. Schøning beskrevet Jørgen og Abels gravsten ved domkirken og har noteret sig initialerne JNCK [JNSK?] og AFDF.Kan det dokumenteres at Jørgen eller nogle af hans børn har brugt Barfod/Barfoed navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.