Gå til innhold
Arkivverket

[#31331] Bolsø, hvor er det?


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Jeg fant Gertrud, gift med min slektning Johan Martin Halvorsen Kirksäter i FT 1900. Födested er angitt til Bolsø. I hvilken kommune ligger det?Er det noen som har opplysninger om Gertrud, Johan Martin og barna er jeg også takknemelig for det.Mvh Niels Hegge Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Siden en av Gjertruds sønner heter Erik Strande Kirksæther er det vel temmelig sannsynlig at det er den første Gjertrud som er riktig. Gjertruds far heter da Erik og gardsnavnet er Strande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Dersom det er den rette Gjertrud som kommer fra Strande i Bolsøy, sjekket jeg litt rundt faren Erik Eriksen, særlig siden han er født i Veøy. Bolsøyboka viser at han er bruker på Strande Lno. 44a i 1865. I matrikkelrevisjonen 1866 kalles brukeren på 44a for Erik Staurset. Det er nok samme mann. Staurset ligger i Holm sogn i Veøy, og i bygdeboken for Holm sogn i Veøy s 171 finner jeg ham. 'E3 Erik Eriksen Staurset, 1827-1907, gardbruker, kjøpte Strande gnr 38-9 i Bolsøy i 1862, tok navnet Strande, var postopner og hadde skysstasjon, gift 1858 med E6 Mari Olsdt. Ytre Aarset, 1833-1913, gardkone, datter til D2 Ole Halvorsen Indre Mittet, frå bnr. 2. 1781-1875, gardbruker, Ytre Aarset gnr 126-1. flinke born F1-5. Familien er omtala i Bygdebok for Nesjestranda s 1057-69.'Det betyr at jeg har fire generasjoner til bakover. Familien stammer fra Sekken (Erik Eriksen Romdalsvik, 1701-64). Dersom du tror det er rette personer, har jeg bygdeboken for Nesjestranda også. Ser også at det er en tjenestejente fra Sekken ved folketellingen i 1901 (Anna Vesta), i hvert fall har hun et Sekkennavn, så det er vel også et indisium på at det er den riktige Gjertrud vi har funnet på Strande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei alle og takk for hjelpen. Jeg har vært på reise noen dager, så jeg må ta meg litt av haven etc før jeg kan dykke ned i slekta igjen. Det er jo en fordel med anene, de visner ikke, så de kan tas fram når det passer.Solige hilsner fra Gøteborg Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.