Gå til innhold
Arkivverket

[#31335] Hvilke erfaringer har man ved bruk av persondatabasen i Sogn & Fjordane?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har lurt på hva andre mener om bruk av Persondatabasen i Sogn og Fjordane (fødte, flyttede, vigde og døde). Om det er feil og mangler i denne basen og om det er mye?Hva slags feil og mangler hvis de eksisterer?Det ville vært interessant å vite det, for å løre litt av det. Kanskje jeg finner løsningen på noen av spørsmålene/usikkerheten som oppstår ved bruk av databasen på noen av innleggene fra brukerne av dette forumet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Kristin!, har hatt god bruk for Persondatabasen jeg, har sjekket noe med Kirkebøker og Bygdebøker og det ser jo ut som det er lite å utsette på opplysningene!.Svært gode kilder,hvis alle fylker hadde hatt noe lignende hadde det jo vært en fryd!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det ser greit ut.Men jeg mener det er litt misvisende å skrive Persondatabasen i S & F 1669-1920 (døypte) (lenke fra DISNorge og Døypte i S & F 1669-1895 (lenke fra digitalarkivet) når ikke alle kommunene i S & F har bidratt med opplysninger om aktuelle hendelser for hele perioden 1669-1920. De fleste kommunene har databaser som kun dekker en del av perioden 1669 til 1895/1920. Hvilke perioder som blir dekket avhenger av om det er døypte, vigde, døde. F.eks. Lærdal kommune sin database for døpte dekker ikke hele den ovennevnte periden. Noen slektninger finner jeg ikke, bl.a. min farfar som er født i 1903 og to andre slektninger som er født i Lærdal 1819 og 1825.En ting til. Noen ganger har jeg fått beskjed om ingen treff, mens andre ganger når det gjelder søk etter de samme personer så går det fint.Derfor på bakgrunn av det ovennevnte, hadde jeg lyst til å dele erfaringer med andre, enten det er positivt eller negativt. Det må jo være fint, for kanskje man får rettet opp feil/mangler/feilstavelser/misvisende ting/navn som det er nødvendig å rette opp. Det er fint med lærdom i slike tilfeller.Jeg er enig at flere fylker skulle hatt slik database som fylket S & F har.Mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Har brukt databasen ofte og da spesielt for Kinn. Men det er mye som mangler. Men basen har en statistikkoversikt som viser hva som er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er alltid viktig å lese dokumentasjonen, og ikkje minst her, så får du vite kva som er med og ikkje. Der er dessutan ein god del manglar i forhold til originalane, og faktisk av og til litt tillegg, sjå t.d. herLenkeog legg merke til at alle brudgommar er 30 år og alle brurer 20. Originalen har ikkje alder, men avskrivar har visst tykt det var 'kjekt å ha'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Når det gjelder alder på brudepara, er det vell først og fremst i Leikanger du finn denne feilen.Eg har brukt databasen mykje. Og har erfart att ein finn det meste, men ikkje alt, om ein ikkje søker for snevert .Familiane flytta fleire gangar. Men det er like vel ofte mulig å finna rett person, ved å sjekka mot søsken, foreldre og så vidare. Og i mangen bygder var det heilt vanlig å ha minst eit barn før ein giftar seg. Så då kan barnet ofte vera født hos besteforeldra, eller ein gard der mor var tjenar.Eks. Min oldefar hadde plusselig skifta navn får Karl til Kale ved sin død. Og det var nytt for meg att første kona hans trulig var på besøk hos sine foreldre då ho dø i barsel. Men ved å sjekka mor og barns død mot kvar andre (og det eg hadde fått fortalt) var det ingen tvil om att det var rette personar.Men som andre har skreve er det ikkje like mykje frå alle kommunar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.