Gå til innhold
Arkivverket

[#31339] Hjalmar Larsen


Gjest Heidi Jangås
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Jangås

Jeg leter etter min oldefar Hjalmar Larsen (er antakelig født 1892) d.1927. Han giftet seg med Olga Marie Gram. Jeg tror de var bosatt i Oslo (Thor Olsens gt). Hjalmar arbeidet innenfor jernbaneverket. Han hadde en søster Ragnhild. Jeg har sett bilde av denne Ragnhild da hun er hos familien Furulund.bilete0361.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Disse to må ha fått barn, siden du kaller Hjalmar for Oldefar. når og hvor ble dette barnet født? Dette indikerer gjerne hvor de bodde, og kanskje hvor de giftet seg.Ekteskapet forteller hvem som var faren til Hjalmar, hvor og når han ble født/døpt og hvor og når han ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Tusen takk:) Vet 100% sikkert at det med Olga Marie Stemmer. Jeg vet ikke 100% sikkert når eller hvor Hjalmar er født. Han døde da min bestefar Arne Ludvig Gram Larsen var 3 år gammel. Det finnes derfor få opplysninger om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNei det kan jo være denne Hjalmar også. Hans far arbeider også ved jernbanen.Lenkemen søsteren Ragnhild er heller ikke herMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Ikke lett dette her. Det kan jo være begge. Ser at Hjalmar har en bror som heter Oscar Lundvig. Min bestefar heter Arne Ludvig, er vel kanskje oppkalt etter sin onkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJa det kan kanskje være en av disse to, men jeg skal gi deg et råd:Ta kontakt med Jernbanemuseet på Hamar. Der er de visstnok veldig behjelpelige.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Tusen takk Lars Ove:) Skal maile museet på Hamar. Håper jeg finner ut noe der.Vennlig hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heidi, siden du bor i Oslo er ikke dette vanskelig å finne ut av.Oslo Byarkiv har masse kilder som gir deg skikkelige svar vedr. foreldre osv og ekteskap.Folketellinger, kirkebøker adressebøker osv. vil kunne gi deg svar.Vi må nok regne med å måtte gå ut av godstolen for å finne røtter og nøtter! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Har tatt kontakt med jernbanemuseet, de hadde opplysninger. De hadde en Hjalmar Petter Larsen registrert. Jeg vet at en av hans sønner har Petter til mellomnavn. Tror dette er mannen jeg leter etter og at de årstall tidligere har skrevet må være feil. Jernbanemuseet hadde følgende opplysninger:Hjalmar Petter Larsen, f. 20.8.1879, innført. Ansatt som bud 1.8.1894, som telegrafist 11.3.1898 og som kontorist ved Hovedbanen 1.4.1904. Død 17.9.1928.Takker Lars Ove for tips om Jernbanemuseet, som du sa var de svært hjelpsomme. Jeg skal også følge Lailas gode tips om Byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

I Jernbanekalenderen for 1922 finnes det kun 2 Hjalmar Larsen så langt jeg kan se:Hjalmar P. Larsen, f. 20/8 - 1879, ogHjalmar Larsen, f. 2/7 - 1882.Begge to er stationskontorister ved NSB.Den siste finner du i Schweigaards Gade 44 i 1900-tellinga.LenkeStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvor var kilden for 'født ca 1892' i første innlegg, og så blir han plutselig minst 13 år eldre?Jeg mener fremdeles (om det er riktig eller ikke - det som har blitt funnet) at her må man ut av stolen og ut i arkvier.Det blir for lett å ta folketellinger og bøker uten skikkelige bevis som fakta i denne saken.Finn dåpen til sønnen, ekteskapet til foreldrene, der vil farens navn og fødsels datoer stå.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Den antatte fødselsdatoen har jeg hørt fra min bestemor som igjen har hørt det fra Hjalmars sønn (min bestefar). Hjalmar døde da min bestefar var kun tre år, så det har vært vanskelig å få sikker infomasjon. Skal ta studere kirkebøker, da jeg er enig i at man skal bruke mest mulig sikre kilder.Vennlig hilsenHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Ønsker bare å takke Lars Ove for tipset om jernbanemuseet. Her har jeg funnet den Hjalmar Petter Larsen som er min oldefar. De på jernbanemuseet er svært hjelpsomme. Jeg har også fått bekreftet opplysningene gjennom slekt.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.