Gå til innhold
Arkivverket

[#31340] Oppslag kirkebok Vinger 1900


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

HeiHar noen anledning til å sjekke en dåp for meg? Den som skal være døpt er min oldemor Anna Konstanse Johansdatter, født 12.01.1900 i Bergimellom, Lier, Vinger. I følge vielsesattesten (gift 28.03.1918, Jakobs Kirke, Kristiania) skal hun ha blitt hjemmedøpt 13.02.1900.Hennes mor er Karen Andrea Antonsdatter Rolstad, senere gift med Karl Alfred Olsen Ødegård fra Eidskog. Annas far er på vielsesattesten oppgitt til å være Johan Nilsen, dagsarbeider. Det er ikke oppgitt noe bosted eller fødselsår på denne Johan og jeg lurer i den forbindelse på om det kan stå noen ytterligere opplysninger i kirkeboken ved dåpen?Mvh Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei ! Her er det som står i kirkeboka for Vinger MINI 14, 1881 - 1900.Anna Constance f. 12. januar 1900, hjemmedøpt 13. februar, og stadfestet i kirken 6. mai 1900. Foreldre: Ungk. Jordarb. Johan Nilsson (1873)Bosted Ubekjendt. og Pige Karen Andrea Antonsdtr. (1879) Bergmellom. Faddere: Gardbr. Erik Eriksen Strengelsrud, Ungk. Olaf Hansen Bergmellom, Ungk. Emil Sørensen Tollerudhøiden, Kone Karen Olsdtr. Tollerud, Pige Karen Olsdtr. Jørgenset. Anmerk: Hjemmedøpt af lærer Sandvik. Vidner: Kone Marthea Arnesdtr. Bergmellom og kone Mari Hansine Eriksdtr. Forældrenes 1. Leiermaal. Oppgivet af barnets moder. Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiTusen takk for svarene:-) Kandidaten i innlegg 2 har jeg også vært innom, men det virker som det er vrient å bekrefte at det er riktig mann. Fødselsår oppgitt i forbindelse med dåp er jo som Terje skriver 1873, og derfra til 1881 er det jo et ganske stort sprang.Finnes det noen som har gode ideer til hvordan jeg kan knekke denne nøtten?Mvh Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Hanne. Johans patronymikon(etternavn) kan tolkes som Nilson. Dersom det er riktig så kan han være svensk. Karen Andrea kan ha tjent i Oslo eller annet sted, og der blitt besvangret. Ingen med navnet Johan Nilsen/Nilson er døpt eller konfirmert i Vinger sogn. Ikke i Vinger, Kongsvinger eller Eidskog ved folketellinga 3.12.1900. Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Johnsrud

Hei FinnTakk for svaret. Jeg har lett etter denne Johan Nilsen en god stund, og det ser ut som om det ikke skal bli så lett å finne han. Et det noen som vet om det finnes andre kilder enn kirkebøkene jeg kan lete i for å finne min tippoldefar?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.