Gå til innhold
Arkivverket

[#31352] Elen Nielsdatter, f 1764 i Almlia i Rana


Gjest Knut Riksen jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr.

I folketellingen av 1801 finner jeg Elen Nielsdatter på gården Kildal i Rana: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11833.wc2&gardpostnr=174&personpostnr=2419#nedre>LenkeHun er gift med Joseph Arentsen og har på dette tidspunktet 3 barn (Kirstina, Sophia og Berrithe). Et fjerde, Gunnborg skal ha kommet til i 1807.Et søk i Familysearch synes å gi at hun var fra Almlia i Rana se f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei.-- Elen g.m. Josef Arntsen fra Øver Dal.- Elens foreldre: Nils Eliasen Almli, f.c. 1723, g.m. Dordi Larsdr., f.c. 1736, Nedre Dal. -Dordis foreldre: Lars Nilsen Nedre Dal, f.c. 1705, g.2.m. Sofia Holgersdr., fra Sjånes, dr. av Holger Jacobsen, f.c. 1679 g.m. Berete Christensdr. - Lars Nilsens foreldre: Nils Nilsen Nedre Dal, f.c. 1671, g.1.m. Dordi-- Nils var ant. sønn av Nils Andersen Nedre Dal.-- Nils Eliasen Almlis foreldre: Elias Nilsen, f.c. 1696, g.1.m. Beret Persdr., g.2.m. Beret Johansdr. (I hans skifte heter konen Karen Nilsdr.- Hva er rett ?) --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Takk Alv, Karen Nilsdatter f. 1717 var nok hans tredje kone. Gift i 1761. Beret Persdatter døde visnok i 1759.Jeg har ikke tilgang til Gårdshistorien for Rana. Hva bygger du dine opplysninger på Alv?Elen Nielsdatter skal ha hatt flere søsken. Nedenfor følger det jeg har funnet av hennes søsken på Familysearch. Er dette korrekt?- Lars Nilsen f 1759- Berte Nilsdatter f 1760- Berte Nilsdatter f 1761 (er dette en dobbeltregisrering eller døde forrige som spebarn?)- Karen eller Maren Nilsdatter f 1764- Sofie Nilsdatter f 1768- Jonelle Nilsdatter f 1770- Kirsten Nilsdatter f 1773 d 16.04.1814- Marit Nilsdatter f 1776- Dortea Nilsdatter f 1778 d 1778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! -- Vedr. Elens søsken, har jeg følgende: Lars Nilsen, f.c. 1759, til Lille Alteren. - Berte, f. 1760, d.u. - Berte, f. 1761, til Raudbeget, g.m. Sefri Andersen fra Bustnes. - Karen, f.c. 1764, til Båsmoen, g.m. Christen Andersen Båsmo. De fl. til Træna. - Elen, f.c. 1766, til Kjelddal, g.m. Josef Arntsen fra Øver Dal. - (sønn av Arnt Jensen g.m. Kristine Josephsdr. fra Ner-Leiren i Hemnes. Hennes foreldre var Joseph Haagensen, fra Valla, f.c 1691 g.m. Siri Iversdr.- Arnt Jensen var s. av Jens Arntsen, Bardal g.m. Lisbet Christensdr., fra br.1. øver dal.)- Sofie, f. 1768, til Ørtfjell, g.m. Jacob Olsen fra Vesterfjell. - (sønn av Ola Jacobsen f. på Storlia, g.1.m. Kirsten Jonsdr. Villen.) Jonelle, f. 1770, til Ørtfjell, g.m. Gabriel Sakrisen. (sønn av Sakris Mikkelsen Bjøllå.) - Kirsten, f. 1773, her, g.m. Jekteskipper Anders Hansen fra Ytre Bardal. - Marit, f. 1776, til Båsmoen, g.m. Anders Andersen. - Dorthea, f. 1778, d.u. - --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen aner videre på Berit Johansdatter, og noen flere opplysninger om henne:Hun ble født ca Juni 1683, og var oppgitt å være 76 1/2 år da hun ble gravlagt søndag mellom jul og nyttår(30.12)1759. Hun ble trolovet 1 i Hemnes kirke søndag Septuagesima(20.02)1707 med Anders Joensen fra Almli, og de ble gift 3.pinsedag(14.06)1707 i Hemnes kirke. Barn:1)Johan(senere kalt Johannes) døpt 02.09.1708, og trolovet 01.09.1743 med Berethe Christensdatter Storalteren. De er blant mine aner. Johannes ble gravlagt 08.01.17802)Berethe døpt 29.03.17103)Zacharias døpt 27.03.1712, og død 27.08.17944)Marit døpt 17155)Anders døpt 15.05.1717.Berit ble gift 2 i 1718 med Elias Nilsen Almli. Her står det Berit Persdatter, men presten må ha skrevet feil i kirkeboka. Barn:6)Marithe døpt Maria Renselsdag 17207)Nils døpt 11.04.1723, og død 11.05.17808)Karen døpt 01.05.17259)Hans døpt 25.04.1728'10)Catharina døpt 22.09.1731Foreldre til Berit Johansdatter var:Johan Nilsen og Berit Andreasdatter, og Berit Johansdatter er nevnt som datter av Berit Andreasdatter ved dennes skifte i 1743. Berit Johansdatter var i Rufsholm da hun ble gift i 1707 ifølge kirkeboka, og ut fra dette, maikontakt med noen, bygdeboka og manntallen ei 1666 1701 har jeg og noen andre kommet frem til at hennes far må være den Johan Nilsen som var 5 1/2 år i 1666 og 54 år i 1701. Det er stor aldersforskjell på disse, men årstallene var jo ikke alltid så nøyaktig ført på den tiden angående alder. Johan Nilsen var bruker i Rufsholm i Rana ca 1681-1726, og i 1695 var han innstevnet for en ku han muligens var skyldig for , men han hadde kvittering. Han var muligens sønn av den forrige brukeren i Rufsholm Nils Andersen som var 55 år og bruker i Rufsholm i 1666.Barn av Johan Nilsen og Berit Andreasdatter var ut fra skiftet etter Berit i 1743 i Yttermarkeni Rana:1)Joen Johansen født ca 1681, som var bruker i Ytteren(midtgarden) i ca 1713-1746. Han ble gift i 1711 med Berit Hansdatter, og han ble gift 2 med Berit Jonsdatter. Joen døde i ca 1746-47.2)Karen Johansdatter som ble født ca 1682 og var 94 år da hun ble gravlagt 19.03.1776. Hun var gift med Hans Eriksen som sannsynligvis var fra Storrøvannet. De er blant mine aner.3)Berit Johansdatter(se over- også blant mine aner).4)Peder Johansen født ca 16885)Anders Johansen født ca 16966)Lars Johansen7)Anna Johansdatter som døde våren 1760Kilder er kirkeboka på mikrofilm, bygdeboka, skiftene av Svein Edvardsen for Rana 1686-1780 og informasjon fra andre.Hvis Nils Andersen i Rufsholm var far til vår ane Johan Nilsen, så er her nevnt disse sønnene av Nils Andersen i 1666:-Johan(se over)-Per født ca 1657-Nils født ca 1660-Elias født ca 1662-Kristen født ca 1665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at jeg også har noen flere opplysninger om Nils Almli og kona Dordi Larsdatter Nerdal med familie enn det kommer frem ellers i denne debatten. Nils var jo halvbror av min ane Johannes født 1708, og når jeg kommer over opplysninger om søsken av mine aner og deres familier i kirkeboka skriver jeg det ned.Nils Eliassen Almlien ble som tidligere skrevet her døpt 11.04.1723, og han døde 11.05.1780. Han ble trolovet 15.10.1758 i Hemnes kirke med Dordi Larsdatter Nerdal, og de ble gift i Moe kirke 05.11.1758. Barn:De 4 eldste barn har jeg som tidligere beskrevet av andre her. Ellers:-Elen ble døpt Kristi Himmelfartsdag(08.05)1766-Sofie ble født 08.01.1768, og døpt 10.01.1768.-Jonelle døpt 3.søndag etter 3.kongersdag(21.01)1770 i Moe kirke.-Kirsten døpt 31.10.1773, og hun ble gift i 1805 med Anders Hansen Bardal.Ellers har jeg i min database registert en Sofie Larsdatter Nerdal som ble født ca 1738/39, og døde 02.07.1780. Det kan kansje være søster av Dordi, som jo også har en datter med det navnet. Sofie Larsdatter Nerdal ble gravlagt 7.p.trinit.1780 på Moe kirkegård. Hun ble forlovet 30.05.1769 i Hemnes kirke med Zacharias Hansen Yttermarken, og de ble gift 16.07.1769(Zacharias var døpt 09.04.1719 og gravlagt 09.10.1774 på Hemnes kirkegård. Han var halvbror av en av mine aner). Sofie ble gift 2 med Jens Jensen Myklebostad, og de ble trolovet Dom 7.p.trinit( 30.05)1775. Jens var bror av 2 av mine aner. Jens ble konfirmert i 1759 i Nesna kirke(?) og døde i 1822. Jens var fra Myklebostad som da gikk under Nesna. Vet ikke om det siste her har så stor betydning, men tar det med likevel siden jeg har det i min database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jens Jensen Myklebostad ble døpt 01.02.1739 i Hemnes kirke.Jeg tror ellers at vi skal satse på at Berit Johansdatter var mor til Nils Eliassen født 1723, og ikke Berit Persdatter som det er skrevet om tidligere. Siden jeg ikke fant giftermålet mellom Elias Nilsen og Berit Johansdatter etter 1718 så regner jeg med at presten rett og slett har gitt Berit feil etternavn i kirkeboka ved giftermålet i 1718. En vet jo at Elias Nilsen iallefall var gift med Berit Johansdatter. Berit Johansdatter mistet jo også sin 1. ektemann i 1717 eller 1718(skiftet var i 1718 men 1.ektemann Anders Joensen kan være død i 1717), så giftermålet i 1718 med Elias Nilsen passer jo også tidsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei .- Kanskje jeg også burde legge inn en 'rettelse' her. - I innlegg 4 nevner jeg en Jens Arentsen som blev g. på br. 2. Øverdal. - Jeg har nu gått disse litt etter i 'sømmene'. - Slik det ser ut for meg, så tror jeg det må være slik, at denne Jens må være sønn av Aren Jensen på Indre Sandnes, som blev enkem. ca. 1716. - Han blev g.2.m. en Else Gullesdr., som jeg tror er den samme som Else Gullesdr., som blev enke på Bardal ca. 1717. Ant. flyttet han dit med sin nye kone.- Ved skifte e. konen til Aren Jensen på I. Sandnes i 1716, er ikke Jens Arentsen med i skiftet. - Derimot er han med i sk. på Bardal etter den formodentlige faren. Derfor tror jeg at denne Jens må ha vært fra et tidligere ekteskap enn med den Johanna Hansdr., som Aren var g.m. og som var d. omkr. 1716.- Ekteskapet m. enke Else Gullesdr., blev åpenbart kortvarig, da hun døde ca. 1721. - Aren Jensen blev så g.3. (4) m. Lisbeth (Elisabeth) Christensdr. og hadde med henne noen barn. - Hva jeg da tror er rett, må være at den Jens Arentsen som kom til Øverdal br. 2., umulig kan være hennes sønn, da han var bruker der, fra ca. 1719. - At han ikke var med i sk. etter Johanna på Sandnes i 1716, antar jeg beror på at han ikke var hennes sønn. - Jens Arentsen er oppf. som halvbror til andre søsken, sammen med barna av Arens barn m. Lisbeth. - Else Gullesdr. blev g.m. Aren i 1717. Ingen barn m. Aren. -Eneste logiske konklusjon må være at Aren Jensen på Indre Sandnes var g. 4. g.g.r. -- -- Vedr. hvem som var barn av Berethe Johnsdr. Almli i hennes to ekteskap skulle vel gå rimelig klart frem i skiftet (S. Edvardsens bøker) - i 1760 på Almli. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Hei, Anne Lise. Beklager at jeg ikke har fått takket for dine svar i august. Har på grunn av mye reising ikke vært 'helt på nett', og fått brukt så mye tid på slektsforskning i det siste. Her har du og Alv kommet med så mye at man trenger litt tid til å studere alt sammen. Mulig jeg da vil komme med noen oppfølgingspørsmål. Inntil da, takk til dere begge! - Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Suns

Hei!Etter som Alv nevner Arent Jensen på Sandnes Indre tar jeg det som jeg har på han:Aren Jensen, sønn av Jens Arentsen på Indre Sandnes i Hemnes. Mantallet 1701 er han 40 år, bruker på Indre Sandnes med sønnen Hans 1 år. Da han gifter seg for 3.gang med Else flytter han til Indre Bardal. Aren Jensen Indre Bardal blir jordet 15.sept 1737, 83 år gammel.1. gift med ukjent. Der har jeg bare sønnen Jens Arentsen som blir bruker på Øverdal g.12.nov.1719 med Beret Thomasdatter, datter av Thomas Iversen Øverdal. Den eneste Jens Arentsen som jeg finner i mantallet 1701 er en 9 åring som er tjener på Forseng om det er min Jens vet jeg ikke. 1764 betaler han kjøpmansskatt i følge Gårdshistoria. Har ikke funnet han gravlagt enda. Dette er mine 4.tippoldforeldre.2. gang gift med Johanna Hansdatter skifte 1716. de hadde barna: 1) Abelone f. ca 1693, hun ble gift med Christopher Jonsen og bosatt på Stavsengvik på Dønna. 2) Dordi f. ca 1693. g.m. Peder Jonsen Blyset. 3) Hans f. ca 1700 I skftet etter faren er han på Myklebostad. 4) Berit f. ca 1703 gift 1.g. med Ole Jacobsen Dalosen. 2.g. med Lars Jonsen. 5) Synnewe dp. 2.juli 1706 i Hemnes kirke, I skifte etter broren Arent er hun gift med skolelærer Svend Nilsen Mosjøen. 6) Aren dp. 2.april 1709. det er skifte etter han på Sjonboten 1757 g.m. Johanna Arentsdatter ingen barn. 7) Anders dp.15.mai 1712. ikke nevnt i skifte etter broren Arent.3. gang med Else Gullesdatter fra Bardal, dette var Elses 3 ekt. De ble viet i Hemnes kirke 24.okt. 1717. Det er skifte etter Else på Indre Bardal 1721, hennes barn fra 1. ekt. arver. Aren og Else hadde ikke barn sammen.4. gang 18.okt.1722 med Elisabet/Lisbet Christensdatter datter av Christen Iversen Øverdal. Det ser man av skifte etter farbror Lars Iversen på Gjeitvik 1729 og etter hennes bror Iver Christensen på Øverdal 1767. Elisabet og Aren fikk 2 sønner sammen Christen dp. 2.april 1724 og Christopher 30.mars 1732. Har ikke sett på hvor det ble av de.Dåp, vielser og gravfester er tatt fra Kirkebok for Hemnes 1704-1728. Skiftet fra Nesna og Hemnes/Moe 1686-1780, Gård og slekt i Hemnes og Mo prgj Gårdshistorie.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

...når vi allikevel er i Almlia....Er det noen av dere som vet noe om foreldre til Berit Johansdtr.s første mann, Anders Johansen Almlia (1645-1718), min ff ff mm ff.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen. - Ventet på utspill om siste innlegg, men det ser ikke ut til å komme noe. - Vel, jeg vet ikke. Det eneste jeg muligens kan tillegge, er at Anders Joensens 1. kone ant. var Anne Olsdr., fra Svaleng, d. før 1714, dr. av Ole Pedersen Svaleng, f.c. 1642, sk. 1714 g.m. Anne Jacobsdr. Fra ? -- -- Til Solveigs innlegg; Artig at vi var så enige om disse barna.- Det som var nytt i så måte, var at denne Jens Arentsen evt. var dreng på Forsenget. - Så tenkte jeg at det kanskje var en årsak til det. - Vi har jo denne Anne Josephsdr., fra Forsenget, som åpenbart var g.m. en ukjent Arent.-Aldersmessig, ut ifra alder på søsken, kunne hun teoretisk ha vært 1. kone til Aren Jensen på Sandnes. - Disse fam. inngikk da også åpenbart i samme 'krets'. - Det som taler imot, er at det ikke kom noen Joseph fra henne (meg bekjent ?) - At Jens blev g. på Øverdal blev jo nesten 'naturlig', da det jo er nabogården til Forsenget.- Debatt / innspill i så måte ?-- -- Om dissebarna til Aren Jensen har jeg ellers notert; Hans, f.c. 1700, ant. g.m. enke Synneve Christensdr., sk. 1767 på Fuglestad. Foreldre ? --Anders, f.c. 1712, sk. Breimo 1781, g.m. Marith Andersdr., dr. av Anders Nilsen fra Leirvik g.m. Beritte Benjaminsdr., fra Myklebost. -- Abelune g.m. Christopher Joensen, som er søskenbarn til sin fars siste kone og sin bror Jens sin kone på br.2. Øverdal. --Bereth , f.c. 1706, g.1.m. Ola Jacobsen, sønn av Jacob Andersen g.m. Kirsten Mogensdr., Fuglestad. Bereth g.2.m. Lars Joensen, hvis far er søskenbarn av Bereths fars siste kone, sin bror Jens sin kone og sin søster Abelones mann. -- Forvirret ? - Vel, det ser da unektelig ut til at man holdt seg til 'sine egne'. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Tom Erik: Jeg er like blank på dette som Alv er.Men jeg lurer på om ikke Anders Jonsen i Almlia har vert gift 3.ganger og bare har 2 barn med Anne Olsdatter og 5 barn med Berit Johansdatter. Det er 7 barn i skifte etter Anders som jeg ikke har noen mor til.Til Alv: takk for noen nye opplysninger.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Vedr Anders Jonsen, Almli, (ca.1645/57 - 1718) Gift 1, før 1681, med Ane Olsdtr. fra Svalenget, (ukj.fødselsår - død før 1707) 11 barn i ekteskapet. Gift 2. 14/6-1707, (trol. 2/4-1707) med Beret (Birthe) Johansdtr., fra Rufsholm (Rana), (ca. 1682 - 1759) 5 barn i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Anne Olsdatter på Almlia er hun datter av Anne Jacobsdatter og Ole Pedersen Svalenget??I skifte etter Anne Jacobsdatter 1714 er det nevnt at Anne Olsdatter er død og hun hadde barna Ole og Anne?? Det er derfor jeg lurer på om Anders Jonsen Almlia har vert gift 3 ganger?? Eller er de andre barna bare uteglemt i skifte etter mormor??Eller er det feile foreldre jeg har funnet til Anne Olsdatter.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge 'Mo prestegjeld gardshistorie' var far til Anders Jonsen Almli Jon Andersen som var 45 år i 1666. Han var bruker av 2 pund i Almlia i 1666-1673, og senere var skylden på 1 våg. Jon hadde disse sønnene:-Anders Jonsen Almli født ca 1645-57(ulike opplysninger i kildene.-Ole Jonsen Almli født ca 1652-Laurits Jonsen Almli født ca 1660, og var 6 år i 1666.Far til Jon Andersen Almli var Anders Jonsen Almli som var født ca 1595. i 1642 betalte han 1 1/2 riksdaler i skatt, og var bruker i Almli i perioden 1644-1673. I 1673 ble bruket delt, slik at Anders da satt igjen med 16 mark. Anders var husmann i Almli ca 21640-43, før han ble bruker. Hans var var sannsynligvis den Jon Almli som var bruker av Almli i ca 1610-1632. Denne Jons enke var bruker av Almli i 1643. Jeg har vært hjemme hos mine foreldre i Trøndelag i 14 dager,og har derfor ikke kunnet svar tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Anne Lise...Jeg takker for svaret. Med dette tar jeg sjansen på å innplassere Jon i Almlia som min ff ff mm ff ff f og dermed min foreløpig eldste ane i Rana.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Deter bare moro å kunne hjelpe, men i bygdeboka er de jo ikke helt sikre på at den Jon som var bruker i Almli ca 1610-1632. Jeg har selv også likevel tatt sjansen på å legge han inn i mitt slektsprogram. Han er også en av mine eldste aner i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.