Gå til innhold
Arkivverket

[#31358] Anne Olesdatter - enke fra Freste i Ramnes


Gjest Tor Treff
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Treff

Hei og god sommer !Jeg leter etter aner til Anne Olsdatter. Lorens Berg skriver i bb for Tjølling under Ommundrød på side 334 at Kristoffer Hanssøn 1747-1812, etter hans første kone Mari Svensdatters død, giftet seg med Anne Olsdatter enke fra Freste i Ramnes. Gift 04.12.1789. Hun døde i mai 1813 og skal da etter oppgitt alder være født i 1745.Finner følgende på Fam.Search :Anne Olsdtr. F.des.1744 på Biune i Ramnes. Gift med Torkel Hanssøn 17.10.1776Far til Anne: Ole Borgersen F.des.1716 på N.Fadum i Sem. Død i nov.1791 på Biune. Mor til Anne: Mari Ingebretsdtr. F.1722 og D.1792 på Biune.Folketelling for Ramnes 1801:Finner ingen som jeg tror har med saken å gjøre på gården Biune. På gården Frested (Freste) finner jeg muligens spor av slekt. Børger (Borger) Olssøn F.ca.1748.(Kan være bror av Anne). To av barna hans er døpt Ole (etter far) og Anne (etter søster). Jeg tror det er gode muligheter for at Fam.Search og folketellingen vedrører samme slekten, men kan det tenkes at det er 'min' Anne det her er snakk om. Det er riktignok sommer og ferietid men håper at noen kjenner til dette og kan gi meg litt hjelp !Med vennlig hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Det er riktig som du antyder, se s. 122 & 126 i Ramnes-boka.Anne var født ca 1743, datter av Ole Borgersen og Mari Ingebretsdtr, som drev Bjune Vestre bnr 5 fra 1745. Ole var fra Fadum i Sem, Mari fra Bjune vestre.Anne oppgies å være gift med Torkild Hansen Freste i 1776. Han døde i 1788.Disse folkene på Bjune v. er mine forfedre på et vis, men grunnet disk-krasj har jeg ikke helt oversikt på dette nå. Kommer tilbake senere.Mvh Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei Erik !Tusen takk for hjelpen.Det er alltid ekstra gøy å få bekreftelse på at en er på rett spor, kanskje særlig når en i utgangspunktet kommer med litt 'vage' an- tagelser.Anne Olsdatter er min tipp-tipp på min mors side. Hun giftet seg med Kristoffer Hanssøn på Ommundrød (Amundrød) i Tjølling i 1789 og døde der i 1813. De ble foreldre til Ingeborg Maria Kristoffersdtr.F.1791 som i 1808 giftet seg med Ole Olssøn Amundrød og ble således mine tippoldeforeldre.Kjempefint at du kom med en bekreftelse. Setter stor pris på om du siden kan komme tilbake på saken.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.