Gå til innhold
Arkivverket

[#31362] Min oldefar Ole Olsen, Brandval - hans aner ?


Gjest Ingalill  Monica Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingalill  Monica Nilsson

Hei!Min oldefar Ole Olsen var bosatt på Bastaasen i 1865 og 1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60422.wc2&gardpostnr=556&merk=556#ovre>LenkeLenkeSom dere ser oppgir Ole at han er 66 år i 1865 (født ca 1799). I 1900 oppgir han å være født 4/7 1803. Hva er riktig tro ?Jeg vet han var gift med Anne Danielsdatter (har funnet paret i FS/IGI). I 1801 tellingen finner jeg en 'potensiell' kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiUansett ser det ut til at mange blir gamle i slekten din :-). I hvert fall hvis dette er din oldefar. Du mener kanskje tipp??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingalill  Monica Nilsson

Hei Lars Ove..!Ja da, vi blir 'steingamle' i vår slekt - jeg blir 107 til høsten..!Så det for sent- Ole Olsen er min tipp-oldefar, men spørsmålet blir det samme.. !Mvh Ingalill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiVed søk i FT 1865 finner jeg ingen Anne Danielsdatter som passer, og i og med Ole var enkemann i 1865, er det jo en mulighet for at din kandidat KAN være den riktige.Men dette er bare antagelser, og jeg håper andre her inne 'stuper' inn i materien.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei. Kan ikke svare deg på Anne Danielsdatter, hun døde før 1864 da hun ikke er med i de kirkebøker jeg har for Brandval 1864 - 1909 utgitt i papirform av Solør Slektshistorielag - altså en sekundær kilde. Ole er etter dødsfallprotokoll død i 1901: Ole Olsen, Husmand, død: 02.12.1901 Bastaasen, begr.:07.12.1901. Sivilstand:enkemand, Født: 1803 Løvberget. Dødsårsak: Alderdomssvaghet. FT 1865 gir noen ganger personer flere levde år enn hva de egentlig har - ca.1 år - til 4 år....det er ihvertfall min erfaring. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei, Ingalill!I Solør Slekthistorielags avskrift av Kirkebok/Gifte 1814-1830 i Grue og Brandval finner jeg følgende: Lnr 18 side 96 B(randval) 13 06 1830 ungkarl og hms Ole Olsen Løvberget 27 – pige og hmd Anne Danielsdatter Smedtorpet 24 – forl. Peder Gundersen Hellerud og Gudmund Gudmundsen Jonsrud. Dette er vel dine. Hvis aldersangivelsen er riktig, skulle det tilsi at Ole var født 1802-1804 og Anne 1805-1807.I avskrift Konfirmerte samme periode finner jeg en Ole Olsen Løvberget 16 konf. 03.10.1819 B(randval). Dette passer også med fødsel ca 1803, men dessverre er foreldrenes navn ikke ført inn. Videre finner jeg en Anne Danielsdatter Smedtorpet 18 5/12 konf. 17 10 1824 G(rue) Finnskogen. Dette gir fødsel ca mai 1806, men heller ikke her er foreldrenes navn ført inn.Ole Olsen kan neppe identifiseres utifra hans data i kirkebøkene. Det er flere med det navnet som er døpt i Grue/Brandval i 1803, men jeg finner ingen med ”adresse” Løvberget. Noen passende Anne Danielsdatter finner jeg ikke. Jeg tipper at begge er av finneætt. I C.A. Gottlunds ”Folkmängden på finnskogarne” fra 1823 (Myhrvold & Persson) finner jeg en pige Anne Danielsdatter under Smedtorpet; hun har oppgitt slektsnavnet Liukoinen. Hvis Ole og Anne har fulgt tradisjonen da de gav barna navn, kan det gi en indikasjon på foreldrenes navn. Ellers er det å håpe at noen andre kjenner til dem og kan komme med innspill.Håper dette hjelper deg litt. Lykke til videre. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Litt til. Iflg FamilySearch(IGI) ble en Anna Danielsdatter døpt i Östmark 11. mai 1806, født 6. mai 1806 av foreldrene Daniel Larsson og Kerstin Eriksdotter i Kavelåsen/Rosatorp u/Långerud i Östmark (collection details; Ostmark Svenska Kyrkan). Iflg C.A.Gottlunds anmerkninger i husförhörslängdene 1821-1827 og ovennevnte ”Folkmängden på finnskogarne” var Daniel av slekten Liukoinen og Kerstin av slekten Kukkoinen. Dette kan være rett Anne, men endelig dokumentasjon må finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingalill Monica Nilsson

Til Lillian og Rolf:Tusen takk for engasjement og nyttig (riktig) info. Dette var 'min Ole'. Etter at jeg skrev min forespørsel har jeg fått info også om Ole's foreldre. De er: Ole Johansen (Johnsen) Lepengen f. ca 1776 og Kari Olsdtr Kamphaug f. ca 1770.Vedr Ole's hustru Anne Danielsdtr. har jeg også fått indikasjoner på at Anne fra Rosatorp er den rette. Litt morsomt egentlig - at hun også er av Kukkoinen-slekt. På min fars (den svenske siden) nedstammer både hans mors-og farsslekt fra Pål Larsson Kukkoinen (Paavel Kukiosia) i Långnäs. (Mye 'innavl'). Vært noen dager der nå og fått med masse materiale fra Långnäs og Timbonäs hemman bl.a.Men dettte får vi se mer på 'når nettene blir lange'.Takk igjen - og fortsatt god sommer ¤Mvh Ingalill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Det er vel bare en skrivefeil, men Ole Joensen Lepengens hustru og barnas mor het Mari. Vielsen 16.04.1800 skjedde 'efter kongelig bevilling' så de var nok nær beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.