Gå til innhold
Arkivverket

[#31368] 'Jarlsberg Verk ved Bragernes', 'Jarlsberg Bergverk Brønesøn'


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Gruvearbeidere fra Røros fant før midten av 1700-tallet veien til:Jarlsberg Verk ved BragernesJarlsberg Bergverk Brønesøn (?)Er dette ett og det samme Verk/Bergverk?Hva slags Verk/Bergverk var dette?Hva er Brønesøn? Formodentlig en øy, men hvilken?Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Det er vel det såkalte 'Konnerud-verket' (Det Jarlsbergske sølvholdige Blye- og Kobberverk) det er snakk om. Se Lenke. 'Brønesøn' er muligens en forvanskning av Bragerøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Astrid!Vet ikke om dette hjelper noe men..Jeg gikk ut på nettet å skrev Jarlsberg Verk og fikk opp denne siden fra DIS. Her har du noe om Jarlsberg Verk,Bragernes.Du må søke i Sande. [url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100216>Lenke Her skrev jeg Jarlsberg Bergverk og fikk denne:Her er en side over skifter på Røros/Tolga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til begge to for respons!Hege, det var faktisk med utgangspunkt i disse skifteavskriftene du har lagt lenke til jeg har stilt mitt spørsmål. Noen Prytz fra Røros bodde ved Jarlsberg Verk i 1743.Så til Oddbjørn: Jeg tror din lenke til Konnerud har ført meg til riktig svar på dette med Jarlsberg Bergverk.Hilsen Astrid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.