Gå til innhold
Arkivverket

[#31369] Laurits Fredriksen 1917 Vestfossen, Eiker, Buskerud


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Er det noen som sitter inne med kirkebøker eller opplysninger om disse personene?Søker foreldere til Laurits Fredriksen født 15 okt 1917 i Vestfossen, Eiker og hans kone Anna Lovise Karoline Magdalene Magnussen.Hans Far: Laurits Fredriksen (Samme navn) ' Mor: ?Gift med. Anna Lovise Karoline Magdalene Magnussen, født 31 okt 1920 i Hammerdal/Hammardal i Sverige.Hennes far: Fredrik Magnussen. ' mor: ?Har et alternativ til foreldere til Laurits Fredriksen 1917: Far Laurits Fredriksen Hartman 1885 på Semsmoen i Eiker og Anna Marie Kristiansdatter 1883 i Suldal?Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Heisann Unni!Jeg finner ikke Laurits i forventede kirkebøker i Haug eller Vestfossen. Jeg er enig med deg i at navnet tyder på at dette er reisende folk. Har ikke kirkeboka for Bakke i Eiker. Kan hende han var ført der. Vet du hvor Laurits og Lovise karoline Magdalene ble viet?Laurits Fredriksen Hartmann f. 1885? Hvem var han sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Hei, Unni og Jon. Jeg finner en Laurits Fredriksen f. 13.2.1885, Semsmoen Eiker. Hans foreldre er Fredrik Fredriksen Semsmoen f. 16.8.1848 i Kvernes M&R og Maria Magdalena Eliasdatter Palm f. 27.4.1859.Kilde: LOR´s database over reisendeslekter.mvh, Åse Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Jon Og Åse.Laurits og Anna Lovise Karoline ble viet i Nord Trøndelang i 1940.Når det gjelder Laurits Fredriksen Hartman født 13 feb 1885 på Semsmoen i Eiker og hans kone Anna Marie Kristiansdatter født Ca 1883 Suldal?, så har jeg ingen barn til dette paret, tenkte kanskje at Laurits Fredrksen født 1917 kunne være sønnen deres. Vielse 29 mars 1915 Nedre Eiker. Har fått denne vieles av deg Jon.Foreldere til Laurits Fredriksen Hartman (1885) er som Åse skriver nedenfor. Her kaller Fredrik seg for Semsmoen, men er av Hartman slekta. Har mye slekt her hvis dere er intressert.Men nå er jeg mest intressert i å få rede på de riktige foreldrene til Laurits Fredriksen 1917.Iallefall heter hans far også laurits Fredriksen, som det sto i vielsen.Rart at du ikke fant han i kirkebøker for Vestfossen, kanskje du finner dåpen i de andre kirkebøkene du henviser til.Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Dette hjelper deg ikke med de riktige foreldrene, men det finns i allefall to barn til Laurits og Anna Marie:Klara Elvine Fredriksen Hartmann f. 25.4 1908 d. 22.10.1914 Karl Marinius Fredriksen Hartmann f. 13.3 1912mvh, Åse Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Åse.Tusen takk, det er alltid moro å få noe nytt, dette blir fler slekter til meg.Får lete videre på foreldere til Laurits Fredriksen 1917 Vestfossen.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra Lensmannsprotokollen Nedre Eiker: Død 22. okt 1914. Barn, Klara Elvine Fredriksen. Født i Lillehammer 25. apr. 1908.Foreldre: Omstreifter Laurits Fredriksen og Anna Christensd., Stenberg, N.EkerFinner ingen Lauritz døpt i Nedre Eiker 1917-1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det blir nevnt at far til Anna Magnussen er Fredrik Magnussen. Hvem er han og hvem er mor til Anna?Laurits (Fredriksen) er et navn som går igjen i generasjoner i denne slekten. Jeg vil nok tro vår Laurits er plassert i riktig slekt... Finner i alt 6 stk Laurits Fredriksen i denne slekten, ingen født i 1917, men rundt samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unni Knudsen

Takk til Åse, Jon og Kai.Har hatt ferie, derfor tok det så lang tid før jeg har fått svart dere. Den Klara Elevine Fredriksen Hartman som Jon og Åse har funnet er iallefall identiske med hverandre.Ved vielsen til Ludvig Fredriksen og Anna Lovise Karoline M. Magnussen, (Det var notert i papirene at Laurits var født 15 okt i Vestfossen Eiker og at hans far het Laurits Fredriksen ), men disse opplysningene kan kanskje være feil, eller at han er døpt senere og født et annet sted.Takk for at du har lett for meg Jon. Vet at det finnes kirkebøker for Bakke, Eiker, mulig at det kan være der.Har også mange Laurits Fredriksen i min database, men vet ikke hvem som er den riktige eller hvis jeg i det hele tatt har ham. (Her er det jo to Laurits Fredriksen, far og sønn).Vet ikke hvem som er mor til Anna L. K. M. Magnussen, som du ser Kai så er hun født 31 okt 1920 i Hammardal i Sverige, som jeg har skrevet lengere oppe. Vet heller ikke hvem hennes far Fredrik Magnussen er. Her må jeg lete i Sverige. Prøvde å legge en etterlysning på Røtter , men fikk det ikke til. Ved vielsen sto bare faderens navn, Fredik Magnussen.Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Innlegg på 31369Hei!Jeg tror nok jeg har identifisert begge disse.Jeg hadde nemlig en Laurits Fredriksen, f.1917 av foreldre Laurits Fredriksen Semsmoen, f.13-2-1885, dpt.1(8?)-3-1885 i Eker, konf.16-4-1899 i Eiker, gift 29-3-1915 i Nedre Eiker med Anne Marie Kristiansen Abeland [ -se Abeland ], f.26-4-1887 i Stavanger, dpt. i Suldal, konf.11-10-1903 i Hå. Vielsen er som Unni skriver funnet av Jon Torp.Når det gjelder Anna Lovise Karoline Magdalene Magnussen f 31-10-1920 i Hammerdal i Sverige, er nok hun identisk med Anna Lovise Magnussen, f.29-8-1920 i Oviken. Hennes foreldre er Fredrik Magnussen av Bikkje-folket, f.2-1-1887 i Holtålen, (ikke nevnt 1900 hjemme), konf.12-10-1902 i Orkdal, gift 1918 i Sverige med Anna Lovise Karlson [ -se Landmark ], f.1891. Han var kjent som hestehandler. De bodde visstnok en tid i Levanger, og eide et hus i Skogn.Hundre prosent sikkert er det jo ikke, men ikke så langt fra?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei Johnny.Takk for svar, dette var jo kjempefint. Har nå skrevet Laurits Fredriksen 1917 inn som søsken av Klara Elevine 1908 og Karl Marinius 1912.Har mye slekt bakover på Laurits Fredriksen Semsmoen 1885, men ikke noe på Marie Kristiansen Abeland 1887, kun hennes far Kristian Larsen. Har du noe mer slekt der jeg kan få av deg?Er mor til Anna Lovise Magnussen 1920 svensk? Hun heter jo Karlson, så det er vel bare dumt å spørre.(Har fått opplyst at Anna Lovise er født 31 aug 1920), men det kan jo være feil.Vet du noe mer om Anna Lovise og Fredrik?Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kenneth Bergsten

Hej alla detta känner jag igen, har också svarat dig Unni på Rötter. Johny Mydland var inne på rätt spår. Min farfar Olivers släkt detta,Hans Far hette Nils karlsson f 1885 han var son till Karl Nikolaus Johansson Lindqvist'BillsåsKalle' och Marty Landmark, Nils karlsson levde ilag med Gustav Magnusdtr, Sundli dotter Till Magnus Sundli,BikjeMagnus'RikeMagnus' Nils syster Hette Lovisa, den ni frågar efter alltså hon levde med Fredrik Magnusen, bror till Gustava Magnusen, sen hade Nils och Lovisa en syster som hette Johanna Karlsson hon levde med Oliver Magnusen'StorOliver' han var också syskon till Fredrik och Gustava. Det är alltså 3 barn till BikkjeMagnus som tar 3 syskon och Barn till BilsåsKalle och hans fru Marty Landmark, Källan är min ännu levande farfar Oliver Nilsson på 85 år. Jag tror detta är rätt familj ni frågar efter de är norska resande som flytta lite in i Sverige och vissa flytta tillbaka. Mva kenneth Bergsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.