Gå til innhold
Arkivverket

[#31371] Bygdebok for Sel og Vågå?


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Min oldefar var fra gården Bruløkken i Sel. De fleste av hans aner var fra Sel og Vågå. Jeg ønsker å vite litt mer om de ulike gårdene mine forfedre bodde på. Etter det jeg kjenner til, er det ikke skrevet noem bygdebok for dette området. Er det planer om å lage ei bygdebok? Fins det noen annen form for gårdshistorie i Sel/Vågå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for svar. Jeg har vært bortreist i tre uker, så jeg har gått glipp av debatten i tema 31005. De gårdene jeg vil vite mer om er, Bruløkken, Botten og Dale. Jeg tror alle ligger i Sel. Så er det en av mine aner som heter Per Persen Soljemslien, noe som kan tyde på en gård ved navn Soljemslien. Er det en gård i Sel som heter Bu? Vil forøvrig nevne at jeg har hatt meget god hjelp av Norddalsarkivet til å finne mine aner i Sel. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis du kommer med noen mer presise spørsmål, Håkon, så er det sikkert noen som har opplysninger til deg. Du skal imidlertid være klar over at du finner Bruløkken/Brulykkja flere steder i Sel. I Nord-Sel er det en matrikkelgård med dette navnet. Den kalles også Fransløkken. Men du finner også bruk under Åsåren og Ottbragden som heter Bruløkken/Brulykkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det blir litt omfattende bare å stedfeste dem. Bruløkken ligger 5 km vest for Otta og ellers i kommunen finner vi navnet både med postadresse Sel og Heidal. Botten er prestgarden som ligger på Selsverket 4 km nord for Otta, Dale har vært 3 garder 3 km vest for Otta. Bu er 2 garder 6 km sør for Otta på baksida og Solgjemslia ligger høyt opp i lia 6 km sør for Otta. Så dette må nok avgrenses både i tid og sted. Hilsen H.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for god hjelp. Mine lokalkunnskaper i området Sel/Vågå er ikke av de aller beste. Her er noen nakne fakta: Ole Olsen Dalelien, f. Bruløkken, Sel, 19 sep 1815, d. august 1887, gift med Brit Syversdatter Holeteie, f. 1813 i Kringrusten, Vågå, d. 1891. Oles far, Ole Jonsen Dalelien, f. Dale i Sel 24. jan 1779, d. 1851, g.m. Eli Olsdatter, f. 22 juni 1777 i Dale. Rønnaug Larsdatter Botten, f. i Botten, Sel 1756, datter av Lars Olsen Botten, f. 1726, d. 1806. Gjertrud Hansdatter, f. 1728, g.m Østen Olsen, f. 1726. Det er oppgitt at Gjertrud døde i Holet, Sel 11. april 1820. Per Persen Soljemslien, g.m Marit Amundsdatter Bu, hun født 1712, d. 1766. Ole Østensen, f. S. Gjetsiden, Vågå 1693, d. 1758. Er takknemlig for all mulig hjelp angående disse gårdene. Kanskje er det andre som har disse til aner? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med om disse personene, men vil vise til web-sidene til 'Bredebygden Lokalhistoriske Selskap' som dekker de sørligste gårdene i Sel (bl.a. Bu og Solgjem). Der vil du bl.a. finne at Marit Amundsdatter Bu var datter av Amund Tollekson og Mari Mikkelsdotter LenkeJeg kan også tilføye at Ole Østensen kjøpte Geitsiden under krongodssalgene i Gudbrandsdalen i 1726. Jeg vet ikke hvem han var sønn av, men Østen Tostensen fra Nordre Veggum som i 1711 var husmann(?) under Moen, kan være en god kandidat. Han var sønn av Tosten Jonsen (f.ca.1625).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Dersom Håkon vil kontakte meg på epost, kan du få endel opplysninger, for jeg er av samme slekta. Min adresse er gtofte@frisurf.no.Hilsen Gunvor Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for all hjelp så langt. At Marit var datter av Amund Tolleksen visste jeg, men den lenken du hadde lagt inn, Knut, inneholdt mye ny informasjon for meg. Nå venter jeg spent på å høre fra Gunvor. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.