Gå til innhold
Arkivverket

[#31375] Mølbach - Risør


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

I FT 1801 finner jeg denne: LenkeJohan Bertelsen Mølbach er altså pleiesønn i familien, far Bertel M. og mor kanskje søster til Anne Gundersdatter.Er det noen som kjenner til Johans bakgrunn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Bare for ordens skyld: Det står Risør i temaoverskriften, mens lenken går til Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Javisst, men Johan var handelsmann i Bosvig, Risør. Antakelig av samme slekt som Mølbach'ene i Kristiansand.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Bosvig/Bossvika ligger i Søndeled (tilh. Risør prestegjeld i 1801-tellingen). Det må vel være en slektning (T. C. Mølbach) som er forvalter ved Egelands jernverk i Søndeled/Gjerstad i 1865 (41 år i folketellingen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jeg finner ellers i samme kilde at Bertel Holbach (!) og Maren Gundersdtr. gifter seg i Arendal 9. april 1777. Dette burde det jo være greit å sjekke mot kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jeg finner ikke Berthel Mølbach blant de døpte i Kristiansand 1734-1754 (utlagt her i Digitalarkivet). Mølbach er vel opprinnelig et dansk navn, og vi vet at det var mange dansker i Arendal på 1700-tallet. Han kan jo være født i Danmark, da fortrinnsvis i Nord-Jylland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Det kan jeg ikke svare på. Han kan jo ha giftet seg gunstig... Jeg fant følgende i bind V av Søndeled slektshistorie, som riktignok ikke er noe svar på ditt spørsmål, men jeg tar det nå likevel med:'Reier Gundvaldsøn, Løvdal, f. omkr. 1754, bodde på Heia i Holt i 1784, d. i Bossvikdalen 7.5. 1840, 86 år gammel, g. 20.5. 1787 med Åshild Taraldsdatter, Hofsdal, d. 2.7. 1840, 80 år gammel. Reier eide til å begynne med halvparten av gården Løvdal i Søndeled sammen med broren Ellev, men han kjøpte i 1793 eiendommen Dalen i Bossvika og flyttet dit, men overdrog den i 1838 til Johan Mølbach som året etter festet den til sønnene Tarald og Halvor'. (side 129)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Her er vel Johan Mølbachs giftermål i Risør: Lenke. Oline M. Carstensen var sannsynligvis av den innflytelsesrike Carstensen-slekta i Risør. Eidsvoldsmann og jernverkseier Henrik Carstensen (1753-1835) var ikke gift, men han hadde en bror, Thor Carstensen, som igjen hadde ei datter ved navn Oline Marie. På borgermaner brukte Carstensen-familien det opprinnelige patronymet som slektsnavn, så hennes fulle navn var da Oline Marie Carstensen. Hun var riktignok ung i 1821 (f. 1803), men hun peker seg likevel ut som Johan Mølbachs sannsynlige hustru. Hvis dette stemmer, ser det jo faktisk ut til at Johan Mølbach har giftet seg til penger. Muligens kan han også ha fått Dalen i Bossvika på 'billigsalg'. I hvert fall forteller Søndeled slektshistorie et annet sted (s. 63) at den forrige eieren, Reier Gunvaldsen, døde som fattiglem (i 1840 - bare to år etter at eiendommen ble overdratt til Johan Mølbach, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja, det stemmer nok det du sier om Olines bakgrunn, hun var jo av slekten Thor Straten.Bertel/Johan Mølbach må vel ha tilhørt samme sosiale skikt ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Kanskje - men det er da litt merkelig at Berthel ikke ser ut til å være oppkalt. To av de sønnene jeg har sett navnet på, er oppkalt etter moras slekt. I 1865 finner vi Carsten H. Mølbach som skipskaptein i Risør og T. C. Mølbach som forvalter på Egelands Verk. Sistnevnte får, jf. FS, en Johan døpt i 1852 og nok en Johan i 1858 - og han navngis i begge tilfellene som Thor Carstensen Mølbach. Nå nevner riktignok Søgne slektshistorie sønnene Tarald og Halvor også (jeg finner dem ikke i 1865) - så det er jo en viss mulighet for at Berthel kan ha hatt patronymet Taraldsen eller Halvvorsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest knut fasting

I 1900-tellingen finner jeg denne: LenkeHer er Carsten Henrik Carstensen Mølbach med hustru Pauline oppført med 6 barn med etternavn Rynning.Kan dette være riktig ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan forklaringen ligge her: Lenke Hverken alder eller fødested stemmer helt med opplysningene i ft. 1900, men der er det jo åpenbart også noe som er upresist (Toten i Hedmark?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten presisering: Dersom Julie Pauline Frederike Rynning (se lenken til forrige innlegg) er identisk med Carsten Henrik Carstensen Mølbachs hustru Pauline, er det jo ikke så underlig at alle barna har fått navnet Rynning. Det er da sannsynligvis barnas mellomnavn. Selv om det ikke er innført i ft. 1900, vil jeg jo likevel gå ut fra at de har hatt Mølbach til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Johan Bertelsen Mølbach (1791-1851)er født i Arendal. Hans far, Bertel Mølbach(1734-1794), også født i Arendal, var gift med Maren Gundersdatter. Han var skolelærer før han etterfulgte sin far, Mats Bertelsen Mølbach (1695-1771), som klokker og graver. Mats var gift med Mette Christine Salvesdatter Løvold. Han var trolig danske og det er ikke påvist slektskap med Mølbachslekten i Kristiansand.Før Johan hadde fylt 4 år døde faren og han ble pleiesønn hos snekker Johannes Ramløw i Arendal. I 1802 ble han 'optaget' i byfoged Otto Tobiesens hus i Risør hvor han også var volontør i noen år. Senere ble han ansatt på Henrik Carstensens kontor hvor han ble en særdeles betrodd fulmegtig. Han forsatte her også en tid etter at han hadde startet sin egen virksomhet.Resten av historien om Johan Mølbach er jo relativt kjent, men ved ønske om opplysninger anbefales Søndeled Gårdshistorie III.Opplysninger er hentet fra'Risør-Slegter ved Finne-Grønn'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det ble en merkelig lenke i nr. 20 men dere fant visst frem likevel.Sør-Odal på Toten ?? Tjaaaaaa.Lars: takk for avklaringen om at det kanskje er 2 Mølbach-slekter.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.