Gå til innhold
Arkivverket

[#31379] Elen Hansdatter Kjølstad , Aas, noen som vet noe om henne?


Gjest Kristina Samsing
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristina Samsing

Elen Hansdatter Kjølstad, Aas fikk en uekte sønn (min tippoldefar) 21.10.1836 - Johannes Carlsen. Faren og hans aner kjenner jeg til. Jeg vet imidlertid ikke noe om moren. Kan hun f eks være identisk med den Elen Hansdatter jeg finner gift og bosatt på gården Gjølstad i 1865-tellingen for Vestbye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Gjølstad

Elen Hansdtr er min tippoldemor. Hun er født 20.02.1819 av foreldrene Hans Olsen Hagepl. og Maria Christensdtr. i Ås. Hage og Kjølstad ligger ikke så langt fra hverandre, og alderen er vel heller ikke så usannsynlig. Det er imidlertid litt for tynt grunnlag til å utpeke henne til mor til Johannes. Kjenner du fadderne til Johannes? Hvor vokste han opp? - Ikke hos Elen tror jeg. Elen ble gift i 1843 med Fredrik Thoresen og fikk 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Jeg har fått hjelp til å finnes dåpen til Johannes Carlsen. I følge kirkebok for Ås er han født 21.10.1836, først hjemmedøpt av Gunder Carlsen og så døpt i Ås kirke 18.12.1836. Foreldre er oppgitt som Elen Hansdatter Kjølstad og Gunder Carlsen Ruud fra Kråkstad. Jeg vet ikke hvem fadderne er. Jeg vet ikke hvor Johannes Carlsen vokste opp, men det var muligens i Kråkstad. I folketellingen i 1865 bor han i Enebakk og er oppgitt til å være født i 1836. Han gifter seg med min tippoldemor Anne Helene Torstensen 4.8.1867 i Enebakk (kilde: Enebakk kirkebok) Da er far til Johannes oppgitt som Carl Gundersen. Johannes Carlsen var da i følge kirkeboka enkemann (aner ikke noe om evt første kone). Dette er muligens litt tynt for å knytte Johannes til din tippoldemor Elen Hansdatter. Kanskje bør jeg lete opp konfirmasjonen til Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Gjølstad

Jeg tror fortsatt fadderne er den sikreste identifikasjonen fordi disse ofte var familie av foreldrene. Konfirmasjonen vil, i tillegg til foreldrenes navn, si noe om hvor han befant seg på det tidspunktet - og da var de jo ofte allerede ute i tjeneste/arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kristina Samsing

Har tatt tak i en løs familietråd igjen. Det jeg ønsker å finne ut av er hvem denne Elen Hansdatter kjølstad som får en uækte sønn - Johannes nr 3 til venstre Permanent sidelenke: Lenke Kan Elen Hansdatter her være identisk med hun vi finner på Gjølstad gråd i FT1865 - eller hvem er hun? Johannes vokste ikke opp med mor, men sammen med far/fars familie i Kråkstadkristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.