Gå til innhold
Arkivverket

[#31385] Hvem har malt dette og hvor?


Gjest Heidi Jangås
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Jangås

Dette maleriet ble funnet etter mine besteforeldre. Har forsøkt å finne ut om maleriet har noen slektshistorisk betydning, men vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Har ett maleri til av samme maler. Signaturen på det andre maleriet er tydeligere, og er signert med 'J. Krusor'. Jeg har slekt fra Langnes i Troms, Lesja (antakelig Skotte gård), Asker og Søgne.bilete0363.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidi Jangås

Hei! Søgne kan da utelukkes. Jeg har sett noen bilder fra Lesja, og tror maleriene stammer derfra. Har forsøkt å finne maleren, men det er sikkert en ukjent kar. Det var vel kanskje vanlig før at man dro rundt og malte andres gårder?Vennlig hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg er rimeleg godt kjent i Lesja, men kan ikkje utan vidare kjenne att hus eller terreng. Fjella i bakgrunnen kan godt stemme med fleire stader i bygda, men dalen nedafor husa er rimeleg ukjent. Dalsidene i Lesja er nokså jamne frå skoggrensa ned til elvene. Ein av Skotte-gardane på Lesja er det i alle fall ikkje.Det kan kanskje vere frå ei seter (men ikkje Skottesetra på Øygarden). Kanskje frå den store seterdalen Dalsida nord for sjølve Lesja? (Der er det lenge sidan eg var.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg ser slett ikke bort i fra at dette er et fantasilandskap. Motivet er 'lett salgbart' og ligner i grunnen på malerier som hang over sofaer i hvert annet hjem i min barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Håpet det var av slektshistorisk interesse, evt. at det var verdt en slant:) Det er kanskje sant som du sier, at det kanskje bare er et fantasilandskap.Vennlig hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dette er ingen skikkelig skigard. Har ikke maleren sett en skigard ? Denne holder hverken sau, kyr, hulder eller troll på plass. 'Skiene' (de på skrå) skal ligge mye tettere. Tviler på at gjerder som de på bildet ble brukt hverken i Søgne eller Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Maleriet er jo naturalistisk i den forstand at det framstiller et motiv og en landskapstype som er gjenkjennelig, selv om verken det ene eller det andre ikke lar seg geografisk bestemme. Slik sett kan man godt kalle det et 'fantasilandskap', m.a.o. ikke et 'portrett' av et helt bestemt sted. Det lett impresjonistiske preget gjør dessuten at det blir vanskelig å gå inn i detaljene og ut fra det f. eks. kritisere skigardstype. Maleriet er, slik jeg vurderer det, ganske amatørmessig utarbeidet, men det er signert. Altså finnes det en potensielt identifiserbar kunstner bak. Jeg ville ha prøvd å henvende meg til den (de) kunstforeningen(e) som kan være aktuelle. Jeg vil nemlig gå ut fra at det her er snakk om en opphavsperson som det eksisterer flere (sannsynligvis ganske mange) malerier av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager den håpløse, doble negasjonen 'verken - ikke' i første linje i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.