Gå til innhold
Arkivverket

[#31386] Kongens fortjenstmedalje


Gjest Øystein Knoph
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Knoph

Min morfar Thor Georg Thronsen f. Oslo 01041867 d. i Bergen 17111948 fikk fortjenstmedaljen. Hvor kan jeg finne nærmere opplysninger, når fikk han den, premisser etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg var ute for det samme for noen år siden. Skrev rett og slett til slottet og spurte der. Det tok ikke lang tid før jeg fikk tilsendt det de hadde. Det var kopier av innstillinger/begrunnelser i forb med søknad om å få gi medaljen til min oldefar. Videre var det omtale av tildelingen i heimen i avisen. Det var også et håndskrevet takkebrev fra min oldefar til kongen for medaljen. Dette var en liten godbit å få, for her fikk jeg hele begrunnelsen for hvorfor han ble tildelt medaljen. I dette tilfellet for nesten 50 år i yrket sitt. Det fulgte da en beskrivelse av hele hans tid som lærer. Hvor han jobbet, flytting, utdannelse, tildelte stipendium og masse mer.I dag kan sikkert en slik henvendelse til slottet gjøres pr.mail. For egen del kan dette virkelig anbefales. Jeg forutsetter da at du snakker om hans majestet kongens fortjenestemedalje. Lykke til. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Øystein. Nja egentlig ikke. Tittet også på nettet og akkurat som du fant jeg ikke noe mail adresse du kan bruke. Det kontaktskjemaet som ligger der tror jeg ikke er noe særlig for din henvendelse.Kanskje det må bli den gammeldagse måten da - brev. De må jo allikevel ha en adresse å sende det de evt måtte ha til.Tok fram mitt brev derfra, og det er fra 1988. Noe adresse stod ikke der, men brevet var fra H.M. Kongens Hoffmarskalk, Det KGL. Slott. På nettet finnes adressen: Det kongelige slott, Drammensveien 1, Oslo. Kanskje du rett og slett får prøve det (mener å huske at det var denne adressen jeg brukte også).Min oldefar var født i 1866, og tildelingen fant sted i 1931. Da er det vel nogenlunde samme tidsperiode som er aktuell for deg og vil jeg tro. Så mulighetene er der uten at jeg kan love at du er like heldig.Så prøv rett og slett et brev dit du. Håper du har hellet med deg. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Kvien

På slottets hjemmeside,http://www.kongehuset.no/Velg respons på menyen og du får opp en side hvor du kan legge inn en direkte melding til slottet. Dette er riktignok ikke en e-post adresse, men hvis hensikten er å sende en melding eller forespørsel må da dette kunne brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Øystein Knoph

Det har nå lykkes meg å få tilsendt relevante kopier fra Riksarkivet. De har fått overlevert slottets arkiver. Men jeg måtte selv finne årstallet for tildelingen, den fant jeg ved blading en halv times tid i Statskalenderne for mulige år. Statskalenderne fant jeg på det lokale biblioteket (Bergens off.) Dette til orientering for andre som måtte ha tilsvarende behov/ønsker. Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Her kan det leses hvad Kongehuset selv innbyr til: (kopiert fra dets hjemmeside)- men merkelig nok vises det til e-post, men den adressen er ikke angitt ?Citat: Du kan sende e-post til Kongefamilien hvis det er noe du ønsker å fortelle eller hvis det er saker du mener Kongefamilien bør kjenne til. Tanker og ideer som mottas av Kongefamilien vil bli tatt med i deres videre arbeid.Vennligst oppgi identitet når du sender e-post. Innholdet i meldingen bør være kortfattet. Henvendelser sendt via dette formular blir ikke besvart. Hvis du ønsker svar på din henvendelse, må du skrive brev til:Det Kongelige Hoff, 0010 Oslo. Telefon: 22048700, telefax: 22048790English: You can send an e-mail to the Royal Family through this website. Please note that, due to the volume of messages received by e-mail, it is impossible to provide individual replies. If you would like to receive a reply, you should write a letter to above address. Slutt citat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.