Gå til innhold
Arkivverket

[#31389] Far til brødre på gården Østre Røiseland I Søndeled FT1865


Gjest Lene Fiskebekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Fiskebekk

På gården Østre Røiseland i Søndeled bodde min 2xtippoldefar John Kittelsen med familie i 1865, rett ved siden av bodde en Nils Kittelsen som jeg regner med var hans bror. Siden det er et ganske stort hopp i folketellingene lurte jeg på om noen kunne bekrefte/avkrefte at Kittel Nielsen fra Aausland i Gjerstad FT1801 er deres far? Alt annet om gården også av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror ikke Kittel Nielsen Ausland var John Kittelsens far. Uten å ha tilgang på primærkilder her og nå (kun FamilySearch) vil jeg nok heller tro at John Kittilsen er identisk med han som er født i Søndeled 25/4 1817 (døpt samme sted 2/5 1817). Død i Søndeled 7/8 1906. Foreldre: Kittil Aanonsen og Helje Olsdtr.Jeg er heller ikke sikker på om John og Niels Kittilsen er brødre. John Kittilsen er vel han som oppgis døpt i Søndeled 11/3 1810, og som er sønn til Kittel Roseland (Røyseland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Ifølge bygdeboka for Søndeled, bind 4 side 419ff er far til brødrene Kittelsen en Kittel Ånonsen fra Eikeland i Gjerstad. Han var i 1801 44 år og bodde da som leilending på et bruk i Eikeland.Han var gift 1.gang med Kirsten Pedersdatter Ås, født 1774 og død før 1801. Gift 2. gang med Helge Nilsdatter Strømmen (i Holt), datter til Nils Pedersen Strømmen. Helge Nilsdatter ble senere gift med enkemann Tarald Pedersen Røyseland. Det var skifte etter henne 11.juli 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp noen relevante opplysninger i Søndeled slektshistorie, bind V. Dette bindet (som er det eneste jeg har tilgang på) omtaler ikke gården Østre Røyseland spesielt, men under 'Eikelandslekten - Grundesund' (side 433) finner jeg følgende:'Kittel Ånonsøn, 1 1/2 år i 1759, g. 1. gang med Kirsti Pedersdtr., Aas, g. 2. gang med Helje Nilsdatter, Strømmen. Han kjøpte østre Røyseland i Søndeled og bosatte seg der'.Dette er åpenbart far til Kittil Aanonsen i forrige innlegg, og han er nok også identisk med Niels Kittelsens far - og dermed er vel likevel John og Niels brødre.Jeg finner ellers på s.428-431 en presentasjon av 'Eikelandslekten på Søndeled', der linjen er ført tilbake til Kittel Gjermundsøn, som i 1552 kjøpte gården Haugen (ytre) i Gjerstad av fetteren Oluf Jonsøn. Det er også der nevnt en eldre stamfar Kittel Gunnarsøn Haugen, som 'dagen før kyndelsmessse 1424 hadde kjøpt 4 matebol i Haugen av Peder Eivindsøn'. Jeg har ikke kontrollert disse opplysningene mot andre kilder, men det kunne vel være en idé å (fjern)låne boken (Søndeled slektshistorie. Søndeled V v/ Knut Jakobsen, Olav Stiansen og Arne Omland, Søndeled Historielag 1979).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Øystein Bredal postet nok sitt innlegg mens jeg skriv mitt. Dermed ser du at både bind 4 og bind 5 er relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Fiskebekk

Da ser det ut til å falle på plass... For det var en Peder Taralsen bosatt på Østre Røiseland i 1865, jeg fikk ikke plassert han, men han kan jo være sønn av Tarald Pedersen Røyseland som omtalt i innlegg 3.Søndeled Slekthistorie vil bli nøye saumfart så snart jeg kommer hjem på ferie:-) Har blitt litt hekta her og kan jo ikke vente! Takk for gode opplysninger! Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Jeg slutter meg til Oddbjørn Johannessens anbefaling om lån av disse bøkene, som sekundærkilde for slektsgranskere med aner i Søndeled er de en sann gullgruve. På side 376 i bind 5 finner du også deg selv nevnt. På bakgrunn av alt som står i bøkene kan jeg se at jeg er nimenning til din mor.Jeg vil anbefale at du også tar med gårdshistorien for Søndeled som finnes i bind 3, der vil du finne mye interessant stoff som setter slektslinjene i perspektiv.Det er også utgitt et navneregister til bindene 3-5 som er et must for å finne greit fram. (Navneregister til Søndeled Gårdshistorie og Søndeled Slektshistorie, Søndeled og Risør Historielag 1996)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Fiskebekk

De er allerede i bestilling:-)Jeg mangler nok noen ledd før jeg kan se hvor anene våre faller sammen, men det hadde vært interessant om du sendte en mail og fortalte hvilken gren du og min mor deler. lefisk(krøllalfa)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.