Gå til innhold
Arkivverket

[#31394] Hjelp til oppslag i kirkebok Vår Frelsere kirke i Oslo


Gjest Kari Nerbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nerbu

Kan noen hjelpe meg å slå opp foreldre til pikebarn født 23.3.1811. Døpt i Vår Frelseres kirke i Oslo? Navn : en eller annen variant av Olava Kristine, Kjerstine Olava, Kristense Olava e.l. Hun er forøvrig konfirmert i samme kirke da ca 1826/1827. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skal finne vedkommende i ettermiddag. Er såvidt innom nå. (Om du da ikke skulle få hjelp imens),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har funnet henne, hun er døpt 22.03.1811 (datoen er rettet til dette, opprinnelig stod 'samme dato' som foranstående dåp), definitivt ikke 23.03.1811. Foreldrene er Lars Larsen og Maren Pedersdatter. Dessverre er teksten på min film delvis dårlig, men det skal vel stå:'Lars Larsen Bonde og Hustru Maren Pedersdatter fra Pladsen under ...(uleselig) Rodland (ev.Rødland) i Nordre Ourdahl (uvanlig deling av Aurdal så tidlig?) i Walders, konen for Løsgjengerie og Betlerie dømd til Tugthuset og laa i Barselseng i fattighuset paa Hannersborg, deres hjemmedøbte Datter Christence Olava (fødselsdato ikke oppgitt), Fadd: Ole Christophersen, Niels Hansen, Martha Knuds, Maren Peders og Elisabeth Niels Datter.Jeg kjenner ingen gård Rodland/Rødland i Aurdal uten at det nødvendigvis betyr noe (kjenner noen dette navnet) og jeg stusser også litt over presiseringen Nordre Ourdahl allerede i 1811 (men nå er det hukommelsen som forteller meg at dette er uvanlig tidlig, og den svikter fra tid til annen). Det 'uleselige' er nok f.eks. 'Vestre'.Paret fikk ikke andre barn de nærmeste år før/etter Christence Olava, tror heller ikke de er viet i byen.Tror jeg vil kikke på tellingen 1815 også her - i det minste skulle jo datteren befinne seg i Christiania da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dåpen var som du skriver i Vor Frelsers Kirke i Christiania (litt flisespikkeri; 'Vår' het den kun kort tid over 100 år senere og frem til 1950), så er det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg trodde en stund at moren var Christiane Marie Kierschor (Kjerskow) f 1783 i Brønnøy. Datter av Rasmus Sundt Kjerskow f 1739 og Benediccte Marie Hersleb f 1744. Og dermed søster av Biskop Peder Chr Hersleb Kjerskow f 1786. Samt Maren Petronella Hersleb Kjerskow f 1782. I FT 1801 er Chr. Marie fremdeles bosatt i Brønnøy, men i følge skifte etter moren i 1835 er hun da bosatt i Oslo. Ingen ting tyder på at hun noen gang ble gift. Kilder ( blant annet Elise Tandbergs bok) sier intet om hennes gjøren og laden. Bortsett fra at enkelte brev tyder på at hun bor hos sin bror i Tromsø etter morens død.Hvis dette hadde vært riktig hadde denne Olava Christine hatt slekt på storgården Lauga i Nærøy. Det er slekt fra morssiden ( Hersleb, Walnum og Skjeldrup) Jeg tror Olava Chr oppholder seg i Nærøy i tiden 1840-18?? . For i 1853 føder hun en sønn og døper ham der i 1854. Hans navn er Oluf Martin Jakobsen. Far er Jakob Øien, matros fra Trondheim. Olava Chr flytter fra Nærøy til Agdenes trolig i 1856 og blir antageligvis også enke på denne tiden. Oluf blir konfirmert i Agdenes, og senere gift. Han blir skipper og lever helt til 1937. Olava Chr dør som fattiglem i Agdenes bosatt ikke langt fra sin sønn så sent som i 1903. Da står det Larsdtr bak navnet hennes og datoen, når hun er født i Cristiania.Oluf blir far til tre barn, Sigurd, Olga og Anna. Disse settes bort til hver sin familie fordi Oluf blir enkemann tidlig. Oluf er bestefar til min mormor og har stor etterslekt her i Trøndelagsområdet. I familen vår har det gått ord om at vi er i slekt med Chr. Mikkelsen. Det har også blitt fortalt at Olufs mor var av fin slekt. At Olufs far traff henne på et 'ball' og at de ble forelsket. Det er også fortalt at alle slektsbånd ble kuttet i det hun valgte å bli med matros Jakob Øien.En av Olufs døtre ble diakonisse i Oslo. Olga Fenæss. Hun døde for ca 15 år siden nesten 100 år gammel og fortsatt nesten klar i hodet. Her følger et utdrag fra et brev mor fikk fra henne:'Fars slekt vet jeg stammer fra Jæren. Sigurd var en gang i forbindelse med metodistprest Wathne, som kunne fortelle at han var i slekt med fars slekt.. Far og Christian Michelsen var tremenninger. Min farmor og Michelsens mor var kusiner.. Michelsens mor var født Kjerskow (biskop) Min oldemor (farmors mor) var født Kjerskow, men en datter av biskop Kjerskow bror. Metodistpresten mente sa Sigurd at Watneslekten kom inn der som oldemors (farmors mor) mor.Det tror jeg er helt sikkert.Hvem min oldemor var gift med aner jeg ikke.Min farmor er døpt og konfirmert i 'Vår Frelsers' kirke her. Farmor ble tidlig enke, og hadde to barn Oluf og Berntine. Så blir din tippoldefar på morssiden, og Chr. Mich. tremenninger altså. Min farfar vet jeg lite om. Alt jeg vet er at han var sjømann, og døde før fyldte 40 år av lungebetendelse. Dette er hva jeg vet om fars slekt.Mormor vet jeg lite om. Vet bare at hennes far het Rasmus og visstnok fangstmann.( Anne Rasmusdatter født tror jeg i 1832, nei visstnok før i 7- 28 Anna vet nok noe, hvis hun husker det da.Min morfar het Sivert. Hva hans far het vet jeg ikke. Men både mormor og morfar var fra Hitra.Min morfar døde vistnok 34 år tyfus.Mer vet jeg ikke om slekten, da der aldri ble snakket om den på den måten'Jeg stusser på et punkt i brevet og det er der det står biskopens bror. Biskop hadde ingen bror. Og jeg klarer heller ikke å følge resonementet akkurat der.Med denne historien som utgangspunkt har jeg nøstet og nøstet 'feil vei' og så sent som for to uker siden fant jeg altså denne datoen for hennes død slik at jeg kunne spørre litt mer konkret hjelp. Ellers har jeg gjennom de siste årene skaffet masse stoff om Kjerskow og disse større slektene. Og om Nærøy og miljøet der - for om mulig å skaffe meg et bilde av hvordan dette forholdet kunne oppstår. Det viste seg at gården Lauga var kjent for sine store 'ball' hvor både ansatte, slekt og venner var invitert. Det åpnet jo også for muligheter på kjærlighetsfronten slik historien i familien vår forteller.Jeg takker så mye for at du undersøkte dette og håper jeg kan gjøre deg en gjenntjeneste en vakker dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kikket etter både Christian Hersleb Kjerschow og Christence Olava i 1815 i Christiania inkl. festningen ( sistnevnte er svært dårlig på film ). Må nok lete i originalen for å finne Kjerschow, Christence Olava er jeg redd står blandt de ikke navngitte barna (som er de fleste). Men - dette var en rask gjennomlesning og etter det du skriver over, er det vel kanskje ikke noe poeng å følge dette lenger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.