Gå til innhold
Arkivverket

[#31398] Dorthe Larsdatter ' fra Eskerud', Skoger


Gjest Øystein Knoph
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Knoph

Jeg søker aner til Dorthe Larsdatter som var min tippoldemor. Iflg Skogerboken side 312 var hun fra Eskerud, alder ikke oppgitt, og gift 1828 med min tippoldefar Mathias Gundersen Bakke, født på Trogstad i Sande og døpt i Sande 28. januar 1798 iflg Døpte i Sande 1753-1918. Jeg finner ikke Dorthe under Eskerud, (side 533), som var et pensjonat e.l. så det er mulig hun bare tjente der. Heller ikke finner jeg henne i ft 1801. Takknemlig for innspill. Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har du vurdert Dorthe Larsdatter (f. 1795 på Stenbergeie, Eiker) som aktuell kandidat? Foreldre: Lars Simensen og Marthe Borgersdatter. I 1801 bor de på Horgen på Eiker.mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Takk for tipset, det virker sannsynlig. Men jeg bør vel forsøke å få vite mer om bruden, fødested og dato. Vigselen skjedde i Skoger 30. mars 1828 iflg FS. Kan noen hjelpe med oppslag i kirkebok? Dødsdato for brud og brudgom er også interessant. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Leste om Eskerud i Skogerboka, under et av brukene var det en Even Larsen født i 1812 i Skoger. Han kan jo tenkes å være en bror av Dorthe. Det stod ikke noe mer om han..Dorthe kan jo være født etter 1801 også, så det kan jo være en grunn til at hun ikke finnes i 1801. Ser ut til at hun og mannen er døde før 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Den Dorthe Larsd. som nevnes i innlegg 2 er nok ikke den riktige.Det er skifte etter Marthe Borgersd. på plassen Berget u. Horgen 25/5 1834 uten at Dorthe er nevnt. Hun er nok identisk med den Dorthe Larsd. Berget som dør 13/5 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Even Larsen var ikke bror til Dorthe Larsdatter. Lars' foreldre het Lars Eskildsen og Valborg Jan Jørgensdatter (f.1785). De giftet seg i 1812 og fikk etter Skogerboka å dømme bare sønnen Even. Han ble født 1813. Valborg og hennes opphav er omtalt under Petersvoll (bruk nr 3 under Ekholt); side 498 i Skogerboka.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden den Dorte Larsdatter som i 1801 ble funnet i Eiker ikke var den rette, er det ikke mange med det navnet som passer.Finner ingen i Vestfold, en i Kongsberg ( Alt for gammel) og en i Sylling i Lier. Legger en lenke til denne som er 5 år i 1801. LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Takker alle hjertelig for nyttig info. Det er vel fullt mulig at Dorte fra Sylling er den rette, men sikker kan vi vel ikke være. Et håp kan være at det er noen opplysninger å hente i Skoger kirkebok ved vigsel og barnefødsler. Vigsel 30/3-1828, fødsler: Louise Marie 1828, Maren Gurine 8/5-1831, Dorthea 1834. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På F.S. ved foreldresøk fant jeg følgene barn:Maren Gorine Matiasen f. 8 mai, dpt. 12 juni 1831Louise Marie Matiasen f. 29 Nov 1828.Dorthe Matiasen f. 29 des 1824, dpt 18 jan.1835Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte lenke til dåpen til en av barna:LenkeLykke til med leting i kirkebøker for å bekrefte datoer og muligens finne faddere . Da kan du muligens også finne ut om det er Dorte som kommer fra Sylling som er den rette damen?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til Dorthe Larsdatter fra Sylling, kopi fra kirkebøker på digitalarkivet.Her er nevnt faddere og tvillingbrorens dåp.LenkeHåper det klargjør om det er rett Dorthe her.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ble litt usikker om jeg har funnet feil Dorthe Larsdatter.I 1865 finner jeg en Dorthe Larsdatter i Lier, gift med en annen. Alder f. 1795, passer til Dorthe fra sylling i Lier.LenkeDet var ikke helt enkelt dette? Kirkebøker fra Skoger kan muligens klaregjøre hvor Dorthe er født.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Hei Gunn og takk for innsatsen din. Jeg har nå sendt en mail til statsarkivet på kongsberg og håper på svar derfra. Men det kan jo hende at dette forblir en uløst gåte? mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.