Gå til innhold
Arkivverket

[#31410] Klokkerbok for Solvorn 1908-1946


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg ser under dokumentasjon for 'Døde i Solvorn sokn i Hafslo 1882-1908, 1946-1969' at klokkerboken for Solvorn sokn mangler for de mellomliggende årene mellom 1908 og 1946.Klokkerbøkene ble så vidt meg bekjent ført av klokkeren eller andre og skulle være en kopi av prestens ministerialbok, så vil det si at der finnes en ministerialbok som ikke er innlevert for avfotografering for perioden som mangler mellom 1908-1946 eller er dette tapte opplysninger for alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ført to parallelle bøker, en av soknepresten, og en duplikatprotokoll av klokkeren. Prestens kirkebok for Solvorn sokn er bevart, men ikke avlevert. Prestens bøker skal leveres inn til Arkivverket 80 år etter at de er utskrevet, og siden Solvorn sokn ikke var spesielt folkerikt, er denne kirkeboken ført over en lang årrekke fra 1879, da den ble tatt i bruk. Det vil følgelig ta lang tid før den avleveres.Skifterettens dødsfallsmeldinger er avlevert for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

I og med at dødsfallsmeldinger er avlevert, kan dere ta forespørsler om døde? Hvis isåfall så leter jeg etter 2 jenter som skal begge ha dødd i Solvorn i perioden 1908-1925. Den første er Inger Monsine f. 28.10.1906 i Solvorn og som angivelig skal ha dødd i 6 årsalderen, dødsårsak drukning. Foreldre var Anton Nilsen og Johanne Marie Pedersdatter.Nr 2 var Petra Olivia Pedersdatter Lunde, muligens gift med Gunvald Larsen. Petra var f. 08.05.1899 i Bergen, hun døde i barsel svært ung, rundt 20-25 år, mest sannsynlig i Solvorn. Foreldre var Peder Larsen Lunde og Johanne Marie Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg fører dette spørsmålet opp igjen da jeg fortsatt leter etter dødsfallet til Inger Monsine og eventuelt Petra Olivia. Har dere noen mulighet til å sjekke dødsfallsmeldinger? Inger Monsine sier å ha druknet ved å bli dyttet utfor kaia av en beruset person mens hun var rundt 6 år. Petra skal ha dødd i barsel i 20 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hei Solfrid!Eg har kikka gjennom dødsmeldingslistene for Hafslo prestegjeld, men kan ikkje sjå nokon av desse jentene der.Eg har notert (band XI - utgjeving venta i 2008 eller 2009) at Inger Monsine skal ha drukna, men at dette skjedde i Bergen, medan Petra skal vera avlidi i Haugesund kring 1920. Kanskje var det du som var kjelde til desse opplysningane? Har du freista kyrkjebøkene på nettet?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei LarsDet stemmer at jeg står bak den informasjonen. Jeg har lett under døde i Bergen og Odda og ikke funnet Inger Monsine død der, så derfor tenkte jeg at muligheten var tilstede for at hun ble begravd i Solvorn som siste mulighet. Min mormor (Inger M sin søster) sa hun druknet og at hun var rundt 6-8 år da det skjedde, spørsmålet er bare hvor og når.Har også lett etter Petra på de samme stedene, men ikke funnet henne død hverken i Bergen, Odda eller Haugesund, så da har jeg en følelse av at Solvorn er siste utvei. Petra bodde hos sine besteforeldre i Solvorn i 1900 folketellingen, men de flyttet til Odda etter 1910. Folketellingen 1910 vil etterhvert gi meg en pekepinn om de 2 jentene levde og hvor de da bodde, bare så synd det er så uendelig lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tilleggsopplysning: Deres mor Marie Johanne Pedersdatter(Johannesen) bodde i Bergen 1910-1911 Adressebok for Bergen: Korskirkealmenningen øvre 17.Finner henne ikke i Bergen i 1912 så da regner jeg med at hun flyttet like etter at min mormor ble født 01.06.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei LarsSkulle ha sendt deg en mail på dette, men jeg er for tiden bortreist og har ikke mailadressen din, så jeg følger opp tråden her istedet.Jeg har nå gått igjennom de skanna kirkebøkene og var så heldig å finne Petra. Petra Olivia Larsen ble gift 10.03.1917 i Haugesund med Gunvald Olai Larsen f. 07.06 1896 fra Haugesund (far Aadne Andreas Larsen, Haugesund.Petra døde 29.02.1920 i Haugesund, begravd 06.03.1920. Det stod ikke noe om dødsårsak. Jeg har heller ikke til nå klart å finne ut om de fikk noen felles barn.Gunvald Olai ble gift pånytt 12.08.1920 med Jensine Jensdatter f. 19.08.1897 fra Fedje.Dette er hva jeg har funnet ut til nå. Skal forhøre meg om der var noe skifte etter Petra for å få avklart om de hadde barn. Jeg har selv lett i fødte i Haugesund fra 1916 til hennes dødsdag, men ikke funnet noe ennå.Så da gjenstår det bare å se om jeg kan finne dødsfallet til Inger Monsine.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Solfrid for spennande innlegg. Med dette er fleire av opplysningane om Petra ''på plass'', og eg vonar på fleire detaljar...Med tilvising til innlegg #7, so trur eg at FT1912 for Bergen må ha vore teke opp 1.1.1912, men ''vår'' Marie Pedersen er ikkje på øvre Korskirkealmenning 17 i 1912. Der var det rett nok ei Marie Pedersen som budde både i 1910 og 1912, men denne ''andre'' Marie var fødd i Naustdal i 1861....Eg veit ikkje kor lenge du vert bortreist, men her er i alle fall e-post-adressa mi: lars.e.oyane@sdsl.noMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Vestaberg

Etter flere års leting så fant jeg endelig Inger Monsine sitt dødsfall. Hun døde av drukning pga ulykkestilfelle som min bestemor sa. Men, hun var satt bort som pleiebarn i Manger. Link til hennes dødsfall: Lenke Håper linken ble riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.