Gå til innhold
Arkivverket

[#31412] Gustav Gustavsen? Hellström Näs på Romerike.


Gjest Åse Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Hansen

Gustav Gustavsen Hellström var f. 1890 muligens på Opaker, Näs på Romerike. Han giftet seg med söskenbarnet Ingeborg, f. 1893, Näs på Romerike. Giftemålet måtte väre i tidsrummet 1917-1920 i Näs kirke Romerike.Hva jeg vil vite er hva foreldrene til Gustav og Ingeborg het, finns det noen som har kirkeböker eller annet som kunne se etter dette for meg.Alle tips mottas med stor takk. Min e-postadresse er: a-ha@tele2.semvh, Åse Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Gustav Hellstrøm's far skal ha hett Gustav Hellstrøm også. Han skal ha kommet til Norge fra Sverige, så det er ihvertfall svensker vi har med å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg kan se om jeg finner ut noe i kveld når jeg kommer hjem fra jobben. Jeg har kirkebøker for det aktuelle tidsrommet.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei igjen. Jeg klarte ikke å finne Gustav født i årene 1889-1891 i Nes. Vet du hvor han var bosatt i 1900 ? Han kan jo være født i Nes, men døpt et annet sted. Det er en mulighet. Jeg skal se om jeg kan finne ham konfirmert der.Jeg har ikke fått undersøkt om han ble gift med Ingeborg i Nes. Det finnes flere kirkebøker å undersøke.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Det oppgis også at Gustav skal ha kallt seg Fredriksen i etternavn, og senere tatt etternavnet Hellström. Mor til Gustav skal hete T(h)ea, og mor til Ingeborg skal hete Inge®De var sösken. Både Gustav f.1890 og Ingeborg f.1893 ble utsatt, og jeg finner en Ingeborg Johansen på gården Greni, Nes på Romerike, og en Gustav Adolf Fredriksen på Finstad gård, Eidsvoll.Han skal väre födt i Lilleström. (FT 1900) Gustav skal senere ha bodd på Opaker, som jeg forstår er et lite sted på Nes?Om man fant vielsen til Gustav og Ingeborg, står det vel hva foreldrene het også? Gustav og Ingeborgs to förste barn ble födt på Sörum, kanskje de giftet seg der?mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

I mine notater har jeg at Gustav skal være født i 1893. Det er også mulig at det er konen Ingeborg som er født det året. Gustav er født og døpt i Nes på Romerike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Har du sett det i kirkeboken over Nes, Kai? Eller noen annen kilde? I så fall står det vel hva foreldrene til Gustav het? På gravstenen til Gustav står det 1890, og på Ingeborg 1893 som födselsår.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Heisann Åse. Jeg har ikke sett i noen kirkebok, men jeg har fått opplyst av 2 etterkommere. Begge fortalte at han eller hun var født i 1893 og han var da født og døpt i Nes på Romerike. Mere kan jeg ikke svare på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg har nå gått gjennom kirkebøker og klokkerbøker fra Nes og klarte å finne litt mer om Gustav og Ingeborg. De ble viet i Nes kirke 5.11.1915:Gustav Adolf Fredriksen, yrke: fabrikkarbeider, adresse: Frognersanden, født: Lillestrøm 1890, konfirmert: Eidsvoll 2.10.1904 (hadde fått attest fra sognepresten i Eidsvoll datert 13.10.1915). Far: maler Fredrik Juliussen Helstrøm.Ingeborg Marie Isaksdatter, født: Brårud 1893, konfirmert i Nes, far: dagarbeider Isak Johansen.Forloverne deres var: Karl Hansen Øverby og Harald Martinsen Sandmo.I ft. 1900 er det da sannsynligvis den Gustav Fredriksen som var legdslem på Finstad i Eidsvoll og den Marie Isaksdatter som var pleiebarn på en plass som het Østli under Breen i Nes.Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøker for Fenstad, Eidsvoll eller Lillestrøm slik at jeg kan finne ut hva mødrene til Gustav og Ingeborg het. Det jeg fant av barn til Gustav og Ingeborg døpt i Nes, William 1916, Ingvar f 1920, Ella f 1923, Solveig f 1926 og Inger f 1936. Disse ble alle døpt i Nes og jeg kan sende deg flere detaljer om disse pr. e-post om du ønsker det.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Dette var kjempespennende Pål. Tenk å finne så mye informasjon. Åse sover sikkert nå, så det blir en stoooor overraskelse for henne når henne ser dette i morgen tenker jeg!Vil du sende meg det du sender Åse også? Jeg prøver også finne ut endel om denne familien, men det er vanskelig...kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Dette var fine nyheter, Pål! Jeg har selv värt inne på tanken at det var den Gustav på Eidsvoll, men kom jo ikke lenger.Stor takk til deg, Pål for arbeidet du har lagt ned på denne 'mystiske' familien.Ja, takk, jeg vil gjerne ha det du har om disse folka, kanskje noen andre har tilgang til kirkeböker for de aktuelle plassene, hadde värt fint å få vite mödrenes navn også.mvh, Åse H. a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.