Gå til innhold
Arkivverket

[#31415] Johan Magnus Eliassen Gion eller Brun, f. 1873


Gjest Olav Myklebust
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Myklebust

Omreisende blikkenslager Johan Magnus Eliassen Gion eller Brun, f. 1873, og Hustru Klara Kristine Andreasd., f. 1882, får dottera Mina Kristina 21.2.1911 på garden Velsvik i Volda. Eg er ute etter meir informasjon om desse personane. Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Se Web-siden til LOR http://www.lor.no/ Under slektsforskning finner du Christian Børresens etterkommere. Nederst på side 16 og øverst på side 17 finner du familieforholdene deres.Forøvrig, kanskje bare en skrivefeil, men Grøn. Brun kommer innn i bildet som mor til Johan Magnus sin far. Undertegnede er også ute etter informasjon om disse folka, så har du mer om familien så tar jeg gjerne imot. Med vennlig hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Ser at Johan Magnus Eliassen Grönn giftet seg en gang til. Hans förste kone het Anna Lovise Andersdatter Holan f. 17.5.1857. De fikk en datter, Mina Gustava Johansdatter Grönn f.12.2.1894.Jeg har en del om Johan Magnus sine aner, send meg en meil så får du det som er om den slekten.a-ha@tele2.nomvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Mina Kristine Elliassen (f.1911) datter av: Johan Magnus Eliassen Grøn (f.1873) og Klara Kristine Andreasdatter Lindberg (f.1882).Klara Kristine er datter av: Andreas Christian Jacobsen Lindberg (f.1856) og Josefine Johannesdatter Palm Rosenberg (f.1859).Jeg venter spent på mail fra deg Olav Myklebust. Er dette din slekt/familie?kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Takk til alle hjelpsomme sjeler der ute. Dessverre så er nok mi interesse i denne familien temmeleg akademisk, det er ein av fleire 'lause endar' som eg prøver å finne utav i samband med bygdebokprosjektet her i Volda. Informasjonen eg presenterte var alt eg visste i utgangspunktet. Men no har eg i alle fall fått ein del meir informasjon slik at vi får presentert denne hendinga med i bygdeboka. Takk til alle saman! Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, alle dere, både slektninger og bygdebokskriver!Arne skriver i meil til meg om Mina Gustava f 1900. Hun er søster til Johan Magnus Eliassen Brun. Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe feil under tema 17386 – 55?Johan Magnus Eliassen Brun er av Spinds-folket, født 10.august 1873 i Styrvold i Lærdal og døpt 15.august 1873 i Lærdal. Han døde 10.september 1929. Han reiste først med mosteren Anna Lovise Andersdatter Holan av Nystuen-folket, f.17-6-1857 i Folden, dpt.5-7-1857 i Bindalen, konf.6-7-1884 i Trondhjem, død omkring 1909. Med henne hadde han to barn født 1894 og 1896 (pluss et dødfødt 1893). Deretter reiste han med – og ble gift borgerlig 27.juni 1910 med Klara Kristine Andreassen Lindberg av Lindberg-folket, f.23-2-1882 i Nord-Aurdal, dpt.28-2-1882. Med Klara hadde han – etter det jeg har registrert – 16 barn født mellom 1902 og 1926, derav Mina Kristine Johansen, f.21-2-1911. Hun ble for øvrig gift inn i en gren av det store Grisilla-følget, nemlig Kanestrøm. Og det var en del kontakt mellom disse to familiene; Spinds-folket og Kanestrøm-grenen av Grisilla-følget.Foreldrene til Johan Magnus er Kristopher Elias Jensen Brun (Grøn), f.10-8-1851 (16-1-1856?) i Flesberg, dpt.aug.1851 i Eker (29-1-1856 i Flesberg?) [litt forvirring her angående årstall, men kanskje noen kan sjekke? – 1856 er nok rett], 8/1865, ikke konf., død 1939. Han ble både kalt for Brun og Grøn, -og også Quila. Eilert Sundt kaller ham 'En ægte tater, der stadig streifer landet rundt med kone og barn'. Gift borgerlig 1883 i Bø i Telemark med Magdalene Gustava Andersdatter Holan av Nystuen-følget, f.24-5-1853. Det sies for øvrig at disse skal ha hatt 18 barn sammen, men jeg har bare registrert 12 (hvorav ovennevnte Mina Gustava f 1900 er den yngste).Foreldrene til Klara Kristine er Andreas Jakobsen Lindberg, f.1860, død 1914. Han var gift med Josefine Johannesdatter Palm Støleggen av Palm-følget, f.2-9-1859 i Stangvik, død 24-6-1945 og gravlagt ved Reed kirke i Gloppen. Ved folketellingen 1900 bor de på Hatleberg i Borgund hos ”Gaardbruger, Selveier” Haaken Hatleberg f 1839 i Borgund, kona Karen f 1853 ss og barna deres. Andreas Lindberg er da nevnt ”Blikkenslager, Urmager m.m.” født 1856 i Bærum, mens Josefine er sagt født 1857 i Tingvold.Til Olav Myklebust: Hvis du har flere spørsmål om reisende folk i Volda (eller andre steder), kan jeg nok hjelpe deg. Min e-mailadresse er jonny-m@online.no. Er du i slekt med navnebroren din Olav Myklebust som er prest på Diakonhjemmet i Oslo (var i alle fall en tid tilbake)?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.