Gå til innhold
Arkivverket

Forumtips: Kjapp oversikt over et emne


Judith P Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Oppdaget funksjonen litt tilfeldig. Jeg forsøkte å søke, men kunne ikke finne at noen andre har nevnt den.

(Jeg håper også at dette er riktig forum. Dette er ingen testpost, i alle fall.)

 

Når du står inne på et forum, og ser lista over alle trådene, så kan du føre muepekeren til høyre i den kolonnen hvor emnetittelen står. Der dukker det opp et lite ikon: topicpreview.png

 

Klikker du på det, får du opp en slik oversikt i en flytende boks (klikk for å se større versjon):

post-287-0-77165100-1296598317_thumb.png

 

Hvor ofte ser jeg ikke et emne på forumet og lurer på om dette er interessant for meg. I stedet for å måtte klikke meg inn og ut igjen, kan jeg nå få en kjapp titt på denne måten.

Klikk hvor som helst utenfor den flytende boksen for å lukke dem.

 

 

Jeg synes i alle fall at denne var litt kjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det går også å åpne linken i et nytt vindu/fane for så å lukke den dersom det ikke er interessant uten å miste hoevedforumet.

 

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var nyttig. Eg sakna funksjonen frå det gamle forumet der ein kjapt kunne sjå siste innlegg, og såleis stoda akkurat da, ved å halde markøren over innlegget. Det varierte noko mellom ulike nettlesarar kor lenge teksten sto oppe, men i Opera for Mac var det inga tidsavgrensing. Ein rask måte å oppdatere seg på forumet på.

 

Symbolet som dukkar opp her ved å føre markøren over temaet har større funksjonalitet, men eg stussar over at det er så bortgøymt. Kan det ikkje stå permanent oppe (og med større kontrast), slik at folk ser det, og dermed også brukar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg må leggje til at "den gamle markørmetoden" dankar ut denne på så vis at her må ein klikke for å få opp det vesle tekstvindauga. Slepp ein å klikke er rask oppdatering berre ein nytelse. Og klikke var ikkje naudsynt i gamle forum. Teksten på siste innlegg dukka opp i ei fin lita rute/liggjande rektangel – lettlesen skrift på gul bakgrunn – berre ein heldt markøren i ro ein augnebling over temaet/temaene i lista. Vidunderleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også å åpne linken i et nytt vindu/fane for så å lukke den dersom det ikke er interessant uten å miste hoevedforumet.

Ja, og jeg er nok selv også en mer «åpne i ny fane»-type (Har Mac, så jeg bare holder nede ⌘-tasten når jeg klikker). Men da jeg så denne, antok jeg at dette kom til å være nyttig for mange. Derfor denne tråden.

 

Men eg må leggje til at "den gamle markørmetoden" dankar ut denne på så vis at her må ein klikke for å få opp det vesle tekstvindauga.

Ja, forsåvidt. Men slike popup-bokser har det med å være i veien hele tiden. Særlig når de inneholder et helt innlegg. Derfor er denne mer brukervennlig for oss som ikke liker at det popper opp masse «tull» bare man flytter litt på musepekeren, og som dessuten blir liggende rett over det som man egentlig ser på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg er nok selv også en mer «åpne i ny fane»-type (Har Mac, så jeg bare holder nede ⌘-tasten når jeg klikker). Men da jeg så denne, antok jeg at dette kom til å være nyttig for mange. Derfor denne tråden.

 

Bruker også Mac- De med å holde nede ⌘-tasten var nytt for meg. Jeg brukte tidligere Ctrl når jeg klikket og valgte nytt vindu eller ny fane der :)

 

Erling

 

Ja, forsåvidt. Men slike popup-bokser har det med å være i veien hele tiden. Særlig når de inneholder et helt innlegg. Derfor er denne mer brukervennlig for oss som ikke liker at det popper opp masse «tull» bare man flytter litt på musepekeren, og som dessuten blir liggende rett over det som man egentlig ser på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Mac, så jeg bare holder nede ⌘-tasten når jeg klikker

 

 

Ja, forsåvidt. Men slike popup-bokser har det med å være i veien hele tiden. Særlig når de inneholder et helt innlegg. Derfor er denne mer brukervennlig for oss som ikke liker at det popper opp masse «tull» bare man flytter litt på musepekeren, og som dessuten blir liggende rett over det som man egentlig ser på.

:)

 

 

Kva skal det vere til å bruke ⌘-teiknet samtidig med at ein klikkar? Eg prøvde, men det skjedde da ikkje noko anna enn at tråden kom opp. Det gjorde han med berre eit klikk også.

 

Sprett-opp-vindaugo i gamle forum var da slett ikkje til noko plage, berre glede og nytte vil eg seie. Men ein må jo vite kor markøren er. Det styrer ein da greit med musa, eventuelt med fingeren på styreflata på ei berbar maskin. Meir brukarvennleg kan ikkje akkurat dette bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva skal det vere til å bruke ⌘-teiknet samtidig med at ein klikkar? Eg prøvde, men det skjedde da ikkje noko anna enn at tråden kom opp. Det gjorde han med berre eit klikk også.

Det er en ganske vanlig funksjon på Mac, at hvis du holder nede ⌘-tasten når du klikker på en link, så åpnes linken enten i et nytt vindu eller i en ny fane, alt etter hva du har satt i valg-panelet.

⌘+⇧-klikk åpner vinduet eller fanen i bakgrunnen, under det aktive vinduet. Det er nok den siste jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske vanlig funksjon på Mac, at hvis du holder nede ⌘-tasten når du klikker på en link, så åpnes linken enten i et nytt vindu eller i en ny fane, alt etter hva du har satt i valg-panelet.

⌘+⇧-klikk åpner vinduet eller fanen i bakgrunnen, under det aktive vinduet. Det er nok den siste jeg bruker mest.

 

Men du skriv framleis ingen ting om kva denne funksjonen skal vere godt for. Lenkja kjem jo opp i alle høve. Her må me ha det inn med teskei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Jeg skal forsøke å gi en teskjebeskrivelse av min måte å lese forumet på, eller alle forum jeg leser, for den saks skyld.

 

 

Når jeg kommer inn på forumet, går jeg stort sett til «Vis nytt innhold» oppe til høyre. Her skummer jeg gjennom oversikten over alle oppdaterte eller nye tråder.

Og er det noe jeg vil lese mer om, så ⌘+⇧-klikker jeg på denne slik at den åpner seg i bakgrunnen, slik at jeg kan fortsette å se over «nytt innhold»-siden om det er flere tråder jeg vil lese. På denne måten åpner jeg kanskje 5-6 lenker eller flere i bakgrunnen. Når jeg har fått oversikten over nytt innhold, og ikke finner mer interessant å klikke på, går jeg til den første tråden jeg åpnet, som nå ligger som en egen fane bak den første. Når jeg har lest ferdig den tråden, så lukker jeg den fanen, og kommer til den andre tråden jeg klikket på.

 

Og slik fortsetter jeg til jeg har lest og lukket den siste tråden. Da har jeg kommet tilbake til den første fanen igjen, som fortsatt står på siden «Vis nytt innhold», og laster inn denne på nytt (⌘+R) for å se om det har kommet noe nytt på disse minuttene. Hvis ikke klikker jeg «Marker forum som lest», som jeg finner nederst på siden.

 

På denne måten går jeg dermed sjelden fram og tilbake i samme vindu. Og jeg opplever det i alle fall som en særs effektiv måte å få med seg de interessante temaene.

 

Når jeg da har en remse med faner i bakgrunnen som venter på å bli lest, så er det egentlig ganske nyttig for meg å kunne «tjuvtitte» på innholdet i en tråd uten å åpne enda en ny fane som jeg så kanskje må lukke igjen, og så bruke et par ekstra klikk for å komme med tilbake der jeg var. Og det med sprettoppvinduer er sikkert en smaksak :)

 

Jeg leser også nettaviser på denne måten. Skroller nedover framsida og ⌘+⇧-klikker på alle interessante nyhetsartikler slik at de åpner seg bak framsidevinduet. Derfor dynes jeg det er en svært nyttig funksjon.

 

Håper jeg valgte riktig teskjed ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ein lærer så ein lever, og teskeimetoden fungerte iallfall fint på Opera, som jo har teke fanene i full bruk. Korleis det blir med fanene og/eller nye vindauga i Safari og Firefox får eg finne ut av etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ein lærer så ein lever, og teskeimetoden fungerte iallfall fint på Opera, som jo har teke fanene i full bruk. Korleis det blir med fanene og/eller nye vindauga i Safari og Firefox får eg finne ut av etter kvart.

Det fungerer på samme måte. Jeg bruker stort sett Safari med noen innsmett av Firefox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.