Gå til innhold
Arkivverket

[#31421] Flytteattest på 1800 taller


Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

Etter det jeg har lest, var det innenlands passtvang i Norge frem til ca 1860.Når man skulle flytte til et annet sted i Norge var det nødvendig med attest fra presten eller innenlands pass som skulle fremvises på nytt sted. Er det mulig å si noe om når følgende to personer flyttet til Bergen: John Johnsen Kirkeide fra Indvig og Maren Marie Olsdatter Brettesnær fra Waagen i Nordland. De giftet seg i Bergen 25.januar 1826.Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er bevart protokoller over 'ankomne reisende' til Bergen 1815-1821 og 1821-1826 i arkivet til Bergen politimester. Problemet er at det ikke finnes registre til disse, og ettersom det kom 4-500 mennesker i året, vil det være en tidkrevende affære å leite gjennom protokollene på leiting etter enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

Takk for svaret som klargjorde hvor man kan søke etter opplysninger om de som flyttet. Jeg er selvsagt innforstått med at det er begrenset kapastitet hos Statsarkivet for å foreta slike arbeidskrevende søk.Ettersom de to jeg spurte om kom fra mindre steder, er det kanskje lettere å lete på avreisestedet. Som alltid er det imøtekommende svar på henvendelser og jeg ønsker arkivets ansatte er riktig god sommer.Med vennlig hilsen Geir Alsaker 1630 Gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest per helge seglsten

Finnes det tilsvarende lister for reisende fra Bergen? Og hva står det i så fall av opplysninger i disse listene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det eksisterer passprotokoller, som forteller hvem som fikk pass, som regel med en liten beskrivelse av vedkommende, og opplysninger om hvor vedkommende skulle reise. Passtvangen ble opphevet våren 1860, og med det faller naturlig nok tallet på personer som forpasses kraftig.Tilsvarende finnes det lister i kirkebøkene over inn- og utflyttede. Mna kan ikke forvente at de omfatter tilnærmet alle som flyttet, men er så langt kilden rekker nyttig nettopp fordi den normalt vil fortelle om reisemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.