Gå til innhold
Arkivverket

[#31436] Bourne i Bragernes og Larvik


Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Ved hjelp av de fantastiske skifteregistrene for Larvik og Drammen som er lagt ut her, har jeg kommet 4 generasjoner bakover i det jeg regnet som 'umulig å finne ut av' Larvik-slekt. Et merkelig etternavn blant mine aner er Bourne, også skrevet Bouren. Joseph Bourne dør mellom 1694 og 1708, sikkert i Larvik. Kona Wilhelmine dør der i 1708.Familysearch har en del om etterkommerne til Joseph og Wilhelmine (Willemeine). Datteren Elisabeth får barn i Bragernes/Drammen med Gunder Nielsen, og datteren Anna blir gift samme sted med Knud Olufsson Wolf.Datteren Maren, min ane, blir gift med Feldbereder David Davidsen Rabe, og de havner i Larvik. En gang leste jeg noe om at noen Rabe hadde tilknytning til Kongsberg, jeg tror det var på Vigerust sine sider om bybefolkningen, men jeg klarer ikke å finne det igjen! Hjelp?Jeg prøvde meg på kirkeboka for Bragernes fra 1680 i går, men der måtte jeg melde pass. Jeg klarer ikke å lese så gotisk skrift... Jeg undres over at den første kirkeboka for Bragernes slutter i 1662, og neste begynner i 1680. Hvor er 1663-1679? Brent? Skal man se i Lier kirkebok?Noen der ute som vet noe mer om Bourne og/eller Rabe? Det jeg har er her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg var for rask nå, beklager! Det skulle vært David Davidsen, og Vigerust-net.Lurer på om dette kan være skiftet etter en av hans sønner i Larvikskiftene.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det er vanskelig å finne David Davidsen så fant jeg han under : Innvandring i Bergstaden Kongsberg, Bergamtet.Mantall 1723 over Borgerskapet i Kongsberg. Jeg burde vel sett at lenken ikke gikk direkte inn på rett plass.Håper du finner det igjen. ( Rotet mitt skyldes forhåpentligvis varmen!)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Nå fant jeg plutselig Joseph i Manntall 1663-66 for Brunlanæs prosti! Lenke Ihvertfall ser det ut som det er han i Andrers Pedersøn Juttes gård, 35 år gammel, med to små gutter, Johan Josephsøn 1 år og Claus Villumsøn 4 år. Johan kan være en sønn jeg ikke har hørt om før, men Claus kan jo ikke være sønn av Joseph. Min Joseph Bourne hadde en sønn Villum, men kan Joseph ha rukket å bli bestefar i en alder av 35??Vet noen hvor denne gården lå? Ellers tips om hvordan jeg kommer videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lenken til Josef Bourne i Brunlanes 1666LenkeJeg lurer på om ikke denne josef også er knyttet til Jernvekene. Kan det være samme navnet som det har vært nevnt flere ganger under Jernveksarbeidere, skrevet Boweng ( Boveng) og i flere varianter.Skal se om jeg finner igjen noen av disse gamle debatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra Jernveksgruppa under Dis har jeg mottatt en del opplysninger om slekter . Her går Boveng-navnet igjen:Jan Michelsen Boveng f. 1632 ( Belgia eller Frankrike?)d. Hedrum 19 okt 1692 , Hedrum.Han kalles også Jean Michelssøn Bouveng. g. 1.g. m Maren Stensdatter , Tveitane i Brunlanes. g. 2. med Kari Kjellsdatter.Jan var den første smedmester ved Hagnes verk , Begynte som smedsvend i Vestfosssen.Jeg fant en lenke til skifter i Hedrum.Der vil du finne Bovengnavnet igjen.LenkeJeg vet jo ikke om Bourne-navnet har noe med dine folk å gjøre, men siden de ser ut til å være knyttet til jernvek, Brunlanes, kan det jo være en mulighet.Lykke til med søkingen. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Vestfossen, Ø. Eiker finner du det samme Bovengnavnene igjen, under døpte.LenkeOgså på F.S. Har du mange med navnet skrevet på litt forskjellig vis.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 7:Når Joseph Bourne i en alder av 35 år er oppført med sønnene Johan Josephsøn, 1 år, og Claus Villumsøn, 4 år, og du vet at Joseph også hadde en sønn ved navn Villum, er min gjetning følgende:Joseph Bourne har 2-3 år før manntallet blitt tatt opp giftet seg med enken etter en Villum, slik at Claus Villumsøn er hans stesønn. Sønnen Villum er oppkalling på konas første ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Takk til alle dere som har engasjert dere!Til Kristian: Det var en tilforlatelig forklaring! Jeg har bare tenkt på at Villum ville være en oppkalling etter Vilhelmine, men er det etter en tidligere ektefelle Villum, så slo de jo to fluer i en smekk.Til Gunn: Skiftet etter Hammelet Bourne er grunnlaget mitt for at Joseph levde til etter 1694. Men jeg vet ikke hvem Hammelet var i forhold til Joseph... Kan jo være en sønn, men det står ikke! Skiftet etter Villemejne er ett av dem jeg har støttet meg til. Boevin/Boveng kan kanskje være opphavet til Bouren (bare forvanske v til r, evt w/v blir til u, så har vi forklaring på skrivemåten). Men Mikkelsen får jeg ikke til å passe inn. Ang Døpte i Eiker så er det surt at verken barnets eller morens navn er med!Til Are: Jeg skal jammen sjekke ut Gjallarhorn nr 8.Brunlanes prosti besto 1663-66 av prestegjeldene Brunlanes (Nes), Hedrum, Rollag og Thiølling. Men dessverre står det ikke hvilket prestegjeld Andrers Pedersøn Juttes gård hører til. Er det Brunlanes 'hvis intet annet er oppgitt'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det siste først: Databasen med manntalla for 1660-åra har mye feil i seg, dvs at ting har forskjøvet seg i kolonnene osv. Joseph Bourne og sønnene bodde ikke i 'Andrers Pedersøn Juttes gård', men i Larvik. Larvik var ikke by ennå, og er derfor registrert under Hedrum i disse manntallene.Jeg har liten tro på at Bourne er en forvanskning av Bouvin/Boveng. Et navn ble skrevet på bakgrunn av uttalen av navnet. Jeg tror disse navnene ikke ble uttalt særlig likt. At v ligner r osv tror jeg blir irrelevant, så lenge skrivemåten baserte seg på uttalen. Dessuten: Bouvin ser ut til å dukke opp i Larviksdistriktet minst 20 år etter Bourne. Min personlige mening er at Joseph Bourne høres engelsk ut. Man er vel nå enig om at Bouvin er fransk eller vallonsk.PS: Brunlanes prosti besto også av Sandeherred (Sandar), men manntallene derfra er tapt (derimot eksisterer fogdemanntallet 1664 for Sandeherred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bergstrand

Jag har en ana som hette Niclas Florell och bodde i Karlstad fram till sin död 1705. Hans yrke var guldsmed. Jag har anledning tro att han hade dansk bakgrund men hittar inga spår i Danmark. Men i Bragernes fanns en guldsmedsfamilj Florell. Jacob Erickson Florell dog där 1697. Känner någon till hans familj och om denna hade en länk till 'min' Florell i Karlstad. Med vänlig hälsning Finn Bergstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Finn;du burde starte en egen debatt for ditt spørsmål. I denne debatten vil spørsmålet bli vanskelig å oppdage for folk som eventuelt sitter på kunnskap om Niclas Florell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til Elisabet Josefsen Bourne dpt i Bargernes. Dåpsdato er nok bare ca men det kan hende mulig å finne noe i Kirkebøker her?LenkeHer er det vel et innlegg som har havnet på feil plass om Niclas Florell?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er skiftet etter Elisabet J. Bourne i Drammen, men du kjenner vel dette fra før? Legger det inn likevel, for det kan være noen som har nytte av disse opplysningene: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Gunn! (21, 23) Det var på Familysearch og i skifteregisteret jeg fant hvem Elisabeth var gift med. Jeg har den eldste kirkeboka for Bragernes, men der står hun ikke som døpt. Jeg har bestilt kirkebok nr 2, jeg får beskjed når den er ferdig avskrevet, så jeg venter på det. Dessuten tror jeg nå at familien var i Larvik(distriktet) mens barna var små, selv om to av jentene giftet seg i Drammen/Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Kristian (18): Er vel enig med deg i at uttalen var det viktige. Jeg har også en magefølelse for engelsk opphav. Fantastisk at slekta var i Larvik også før Larvik ble by! Siden du vet at Joseph og sønnene bodde i Larvik; vet du også hvilket år (1663, 64, 65 eller 66) manntallet ble holdt akkurat for Hedrum/Larvik? Eller ble det tatt litt nå og litt da?Nå begynner nettet å strammes inn! Men fremdeles er mye uklart. La meg sette opp det jeg tror jeg vet.Joseph Bourne er 35 år i manntallet 1665, altså født ca 1630. Han har en sønn Johan f ca 1664, og en stesønn Claus f ca 1660. Barna Elisabeth, Anna, Maren og Villum er nevnt i skiftet etter moren Vilhelmine i 1708. Disse vil da være hennes barn. Johan er ikke nevnt, han må da være død før 1708. Joseph var kanskje gift med en enke etter en Villum mellom 1660 og 1664. Kan denne enken ha vært Vilhelmine? Men da må også Claus ha dødd før 1708.Villum er ikke med i manntallet 1665, altså født etter det. Alle barna må være født etter 1650 (Joseph 20 år).Kan Joseph ha vært gift en gang før, før 1660? Da ville han vel hatt barna hos seg, men jenter er ikke med i noe manntall. Hvis han var i sitt første ekteskap i 1665, vil alle barna være født etter 1661.Datteren Elisabeth får sitt første barn 1680 i Drammen. Altså født senest 1662/63.Datteren Anna blir gift i Drammen 1692.Datteren Maren får sitt første barn ca 1689, kanskje i Larvik. Altså født senest 1671.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.