Gå til innhold
Arkivverket

[#31440] Kirkebok for Vang, Hedmark 1726


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Regimentskvartermester Anders Molbech havde mindst 13 børn. Han døde i Vang, Hedmark i august 1726.Som noget nyt for mig erfarer jeg, at han fik et barn - Jørgen Otto Molbech - der blev døbt 23. marts 1726, sandsynligvis også i Vang, hvor hans sidste to børn tvillingerne Anne Margrethe og Bastine blev døbt 9. august 1723.Jeg føler mig ikke sikker på, at Jørgen Otto Molbech var Anders Molbechs søn, og at han blev døbt i Vang 23. marts 1726. Derfor vil jeg være glad, om der er én, der er i besiddelse af kirkebogen, der vil slå op for mig.Jeg er ligeledes blevet oplyst om, at Jørgen Otto Molbech blev trolovet med Margrethe Nielsdatter Blom d. 5. september 1748. Kan det bekræftes? og blev de gift? med børn?Med venlig hilsen Ib Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen Otto, sønn av Capitain Molbech, ble døpt i Vang 23.03.1726 (Vang Mini 2A p.167)Skal se om jeg har noen trolovelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke trolovet i Vang 5. september 1748 i alle fall. Kanskje Vinger ??? (ren gjetning). Men jeg har ikke de kirkebøkene her.Men hvordan fant du Jørgen Otto, spesielt trolovelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

En - som du - venlig og velmenende nordmand, har skaffet kopi af Delgobes notater om 'Molbech'. Der var flere nye oplysninger for mig. Blandt andet eksistensen af Jørgen Otto Molbech og hans trolovede.Vinger er en mulighed, men Jørgen Otto Molbech kendte vel ikke Vinger særligt godt. Far havde forrettet tjeneste der engang, men det ser ud til, at familien tilbragte de sidste år af Anders Molbechs liv i Vang.En lille kontrol angående hvor børnene dør, viser dog, at Bastine Marie Molbech dør i Vinger i 1761 - ugift.Jeg har kun Vinger kirkebok 1689-1729, men måske er der en anden, der kan hjælpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tenkte mest på Vinger fordi Sara Frantzdatter Cold (Jørgen Otto's mor) døde der året før (1761).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg surrer og roter, samme år skal det være, Sara ble begravet i Vinger 18.09.1761 (som du helt sikkert vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Ja, og Bastine Marie Molbech bliver begravet 03.10.1761 som 31 år gammel og ugift. Det kunne tyde på, at hun var født ca. 1730, men FamilySearch oplyser, at hun blev født/døbt 09.08.1723 (fundet under navnet Bastine Marie Andersen. Faren er opgivet som Anders Molbech).Er dette et eksempel på en kvinde, der gør sig yngre, eller ligger der en fejl et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, tvillingene ble døpt 9. august 1723. Så du har korrekte opplysninger (Mini 2A p.145)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Tusind tak for det hele Geir.Nu mangler jeg blot at få afklaret, om han blev gift og fik børn. Jeg tror, du har ret i din formodning om, at det kan være foregået i Vinger. Måske er der en, der har Vinger kirkebok for 1748, der kan bekræfte, om han blev trolovet der d. 5. sep 1748?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Ved et nærmere studie af Delgobes håndskrevne notater, har jeg gættet, at han med Xa mener Christiania.Jørgen Otto Molbech blev trolovet med Margrethe Nielsdatter Blom d. 5. september 1748 - hverken i Vang, Hedmark eller i Vinger, men i Christiania.Kan jeg få hjælp til at få det verificeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.