Gå til innhold
Arkivverket

[#31441] Bankassistent Øistein J. Qvale i Oslo 1900 f. 1877 i Vestre Slidre


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Han jobbet i bank i Oslo i 1900, og bodde i Ullevålsv. 17 sammen med bl.a. handelsbetjent John Qvale f. 1884 i Vestre Slidre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=2993&personpostnr=70404&merk=70404#ovre>LenkeEr de brødre, og hvem er foreldrene? Det kan være Ole Ols. Qvale og Marit Ivarsdtr Qvale fra Lilleviker med Olvikmarken (Vestre Slidre) i 1900: Lenkesom finnes her på gården Storeqvale (Vestre Slidre) i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det er visst mest sannsynlig at hans foreldre er John Olsen Kvale f. ca. 1843 (1841?) i Vestre Slidre og Kari Østensdtr f. ca. 1846 samme sted (eller Østre Slidre). De har antagelig barna Øistein (f. 1877), Ole (f. 1879) og John (f. 1884). Er det noen som vet om Ole og John har etterkommere?Kari Østensdtr har foreldrene Østen Chr. Rudie (f. 1812 Østre Slidre) og Gjertrud Nielsdtr (f. 1823 Vestre Slidre). Hun har trolig en bror Niels f. 1854 Vestre Slidre.Noen som vet mer om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han oppgir selv å være født 26.06.1877 i en av Kristiania-tellingene som jeg slo opp i. 'J''en har han ikke brukt.Ø.Qvale står oppført i Oslo Adressebok så sent som i 1929 (dvs. han bodde i Platous Gate 31 så sent som høsten 1928), senere bøker har jeg ikke her. Han er ikke oppført i registret til dødsfallsprotokollen til Oslo skifterett 1929-31 på bokstaven Q, men det er jo alltids en mulighet for at han er feilført på Kvale (jeg lynleste også på K, men kan ha oversett ham).Ikke mye hjelp i dette, men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Leste dødsfallsregistrene til Oslo skifteregister på 'Q' t.o.m. 1950 uten noen Øistein. (Kan nevne at en John Quale døde 06.01.1942).Det betyr ikke nødvendigvis at han ikke døde i Oslo i denne perioden, men sannsynligheten burde være ganske god for å finne ham i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk, Geir. I folketellingen for 1900 sto Øistein oppført som Ø. J. Qvale. Ellers lurer jeg på om det kan finnes noen arkiver over ansatte i Centralbanken som kan fortelle mer om ham. Hvor vil jeg i så fall finne dette?Vet du om John hadde familie da han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Generelt er skatteprotokollene det enkleste å følge mht. Øisten J. Qvale (Byarkivet). Centralbanken opphørte jo for nærmere 70 år siden og hva som finnes i arkivene etter denne er vanskelig å si, men absolutt verdt et forsøk.Mht. den John jeg viste til, vil skifteregisteret for 1942 fortelle om skifte er holdt. Dette er åpen informasjon idag for 1942. Den gir uansett overfladiske opplysninger om nærmeste familie (Byarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

I Gardar og Slekter i Vestre Slidre s.316 står det litt om Øystein: Foreldre: Jon Olsen Kvåle (1841-1925) og Kari Øysteinsdtr. f. Rudi 1846. Barn:(bl.a.) Øystein (1877-1933) ugift, bankmann Jon f. 1884, forretningsmann i Oslo. Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

I 1865 er Kari Østensdtr oppført under Rudi i Ø. Slidre med foreldre Østen Østensen Rudi f. 1811 og Sigri Olsd, f. 1820.'Vang og Slire' utgitt av Tore Ey i Kristiania 1916, gir en del opplysninger om Jon Olson Qvale's forfedre bakover til 1674.At Øystein Qvale skrev seg med en J i navnet er vel opplagt en forkortelse for Jonsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Tore og Harald! Takk begge to for info. Jeg skal prøve å få lånt de nevnte bøkene. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg har fått Gjertrud Nielsdtr som Kari Østensdtrs mor. Der må jeg ha blingset på folketellingen 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Her er lenken der jeg fant Kari Østensdtr i Vestre Slidre: LenkeDet er tydeligvis to personer med samme navn og alder i Slidre i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.