Gå til innhold
Arkivverket

[#31442] Problemer ved søking på Gardsnavn i 1900-tellingen (Alle område):


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

På denne siden: Lenke prøver jeg å søke på Gardsnavn. Det går som regel galt. Hvis jeg for eksempel søker på inneheld/børjar på q*ale, og trykker på Hald frem, får jeg 50 gårder i Ullensaker i Akershus, men de har Qværndalen og lignende som gårdsnavn.Søker jeg i stedet på qvale, Storeqvale eller på lik q*ale, får jeg det sedvanlige: Du har ikkje gjort noko utval. Det gir stort sett samme resultat å klikke på Finn garder.Er det meg som gjør noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Søket på q*ale skal gi som svar bl.a. QværndALEn, ettersom den bokstavkombinasjonen det spørres etter er å finne i gardsnavnet.Søk på gardsnavn begynner på Q - og få opp en liste. Så vidt jeg kan se er det ikke noen garder Qvale i 1900-tellingen, derimot mange Kvale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Merk at det er forskjell på ? og * i søk. ? erstatter kun en bokstav, mens * erstatter en ubegrenset mengde med bokstaver.Når du får 'Du har ikkje gjort noko utval' vil du se lenger opp på siden (i lyseblått felt) at det står 'Ingen funne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for nødvendig påminning. Men hvis jeg klikker på 'Finn garder', får jeg ikke beskjed om 'Ingen funne'.Er det noen bruksforskjell på å klikke 'Hald frem' og 'Finn garder'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

'Finn garder' er en lenke til et søkebilde hvor du kun kan søke etter gårdsnavn. 'Hald fram'-knappen er knappen du skal bruke når du har laget et søk og vil sende det. De er altså vidt forskjellige!Forskjellen på søking i 'Finn garder' og søking på gårdsnavn i det vanlige søkebildet er at i 'Finn garder' søker du kun på gårdsnivå, dvs. du søker kun etter forekomster av gårder og ikke etter personer. Søker du i det vanlige søkebildet og velger 'Gardsnavn' søker du etter personer knyttet til en gård. Du vil dermed få listet personene.Legg forøvrig merke til at i 'Finn garder'-søket har du også en lenke 'Finn personar' etter Hald fram-knappen. Den bringer deg tilbake til det vanlige søkebildet og skal ikke brukes hvis du skal søke i 'finn garder', da bruker du Hald fram-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.